آتش بخاری جان 32 مددجو در کمپ را گرفت

 [ملیحه محمودخواه]آتش بخاری جان 32 نفر را در کمپ ترک اعتیاد لنگرود گرفت. صبح روز جمعه زنگ ایستگاه آتش‌نشانی لنگرود به صدا درآمد و خبر از آتش‌سوزی بزرگ در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد در محدوده شهر ‌داد. نیروهای آتش‌نشانی در کمتر از چند دقیقه به محل حادثه در ابتدای جاده کومله رسیدند. آنها آتشی را که تمام ساختمان کمپ را دربرگرفته بود، خاموش کردند و جسد 31 مددجو و یک نگهبان را از داخل ساختمان بیرون کشیدند. در این حادثه 17 نفر که سطح سوختگی آنها بین 40 تا 60درصد تخمین زده شده است، به بیمارستان منتقل شدند.برای بررسی  ابعاد این حادثه وحیدی وزیر کشور  از کردستان خود را به گیلان رساند.

الیاس صفری، یکی از امدادگران پایگاه هلال‌احمر لنگرود، در گفت‌وگو با «شهروند» درخصوص آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد می‌گوید: «کمپ «ترک اعتیاد گام اول رهایی» سال‌هاست که در لنگرود فعالیت می‌کند و افرادی که گرفتار بلای خانمانسوز اعتیاد هستند، داوطلبانه به این کمپ می‌روند تا از شر اعتیاد خلاصی پیدا کنند.»  او ادامه می‌دهد: «صبح روز جمعه به ما خبر رسید این کمپ دچار حریق شده است و طبق وظایف سازمانی برای امدادرسانی در محل حاضر شدیم. نیروهای آتش‌نشانی مشغول خاموش‌کردن آتش شدند و بلافاصله اعضای شورای تامین استان، دادستان و مسئولان ارشد استان در این محل حاضر شدند. صدای انفجارهای کوچک که به نظر می‌رسد ناشی از ترکیدگی شیشه پنجره‌ها بود، در لنگرود پیچید و وضعیت وحشتناکی را برای مردم ایجاد کرد. مشاهدات اولیه در فاز اول  نشان داد که همه درها قفل بود و امکان فرار از مهلکه آتش مهیا نبود، اما نکته مهم در مورد این حادثه این است که ظرفیت حضور افراد در این کمپ 30 نفر است، اما آمار بیشتری در این حادثه کشته و زخمی شده‌اند و به همین دلیل نیز مسئول کمپ به همراه یکی دیگر از مسئولان این مرکز در حال حاضر بازداشت شدند تا ابعاد بیشتر از این حادثه مشخص شود.»  او با اشاره به اینکه مدیرعامل هلال‌احمر استان از همان ساعت اولیه حادثه در محل حاضر شد، ادامه می‌دهد: «طبق قانون در چنین مواقعی آتش‌نشانی و اورژانس حضور دارند و هلال‌احمر نیز به عنوان پشتیبان در محل حادثه بود تا در صورت لزوم امدادرسانی کند.»

آتش‌گرفتن بخاری عامل اصلی آتش‌سوزی
 محمد جلایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان، چند ساعت بعد از خاموش‌کردن آتش در تشریح دلیل و ابعاد این حادثه اندوهبار در گیلان می‌گوید: «علت آتش‌سوزی در بررسی‌های اولیه آتش‌گرفتن بخاری، سرایت آتش به پرده و نهایتا آتش‌سوزی کل ساختمان در عین غافلگیری مددجویان و مسئولان‌ کمپ بوده‌، اما هنوز ابعاد مختلف این حادثه درخصوص عمدی یا غیرعمدی بودن آن در حال بررسی است.»  او با بیان اینکه غافلگیری شبانه، محبوس‌شدن و ازدحام جمعیت از دلایل افزایش فوتی‌ها در این مرکز ترک اعتیاد بوده است، تاکید می‌کند: «علاوه بر شمار بالای مددجویان، نگهبان و مسئول نگهداشت این مرکز درمان سوء موادمخدر نیز جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند.»  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان همچنین از نگهداری بیش ‌از ظرفیت مددجویان در مرکز درمان سوء مصرف موادمخدر در لنگرود
 خبر داد.

دستور قوه قضاییه برای رسیدگی به حادثه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، در پی آتش‌سوزی مرگبار در مرکز کمپ اعتیاد لنگرود از رئیس کل دادگستری استان گیلان خواست علت حادثه آتش‌سوزی در این کمپ ترک اعتیاد بررسی شود. او با دستور به رئیس کل دادگستری استان گیلان تاکید کرد با حضور در محل نسبت بررسی علت حادثه و همچنین استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی جهت کمک به اطفای حریق و کمک به افراد حادثه‎دیده اقدام شود. رئیس دادگستری استان گیلان نیز که از همان لحظات ابتدایی حادثه در محل حاضر شد، پس از بررسی‌های اولیه مدیران کمپ و مسئولانی که در این زمینه وظایفی برعهده داشته‌اند، دستورهای قضایی لازم از جمله انتقال پیکرهای جان‌باختگان به پزشکی‌قانونی مرکز استان را صادر کرد.

اورژانس روز حادثه آماده‌باش بود



جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور، جزئیاتی بیشتر از امدادرسانی در حادثه آتش‌سوزی در کمپ ترک اعتیاد در شهرستان لنگرود را تشریح کرده و می‌گوید: «زمان اعلام وقوع این حادثه به مرکز فوریت‌های اورژانس ۱۱۵ در ساعت ۵:۵۵ صبح جمعه بلافاصله عوامل اورژانس در محل حاضر شدند و پس از آن نیز به بیمارستان‌های اطراف اعلام آماده‌باش داده شد.» او با بیان اینکه ۱۷ نفر در جریان این حادثه مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند، بیان می‌کند: «۱۶ نفر به بیمارستان حسین‌پور لنگرود و بیمارستان ولایت رشت انتقال داده شدند. یک مصدوم نیز به بیمارستان شهید انصاری رودسر منتقل شد که این فرد پس از دریافت خدمات درمانی از بیمارستان ترخیص شد.» رئیس اورژانس کشور درباره وضعیت مصدومان بستری‌شده در بیمارستان نیز می‌گوید: «مصدومان دارای سوختگی ۴۰ تا ۶۰درصد هستند و اقدامات درمانی روی این افراد در حال انجام است.» به گفته میعادفر، براساس اعلام آتش‌نشانی لنگرود ۳۲ نفر نیز درپی این حادثه جان خود را از دست داده‌اند که اجساد آنان به پزشکی‌قانونی منتقل شده است. به همین منظور، جلسه اضطراری سلامت با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و رئیس مرکز اورژانس گیلان برگزار شد و تمامی مراکز اورژانس و بیمارستانی اطراف شهرستان لنگرود به حالت آماده‌باش درآمدند.  میعادفر اعزام تیم ارزیاب از ستاد اورژانس گیلان به شهرستان لنگرود، اعزام رئیس شبکه بهداشت شهرستان لنگرود به محل حادثه، تخلیه بخش اورژانس بیمارستان ولایت رشت برای پذیرش مصدومان، فراخوان کادر درمانی آنکال برای حضور در بیمارستان ولایت رشت، حضور رئیس مرکز اورژانس گیلان در ستاد فرماندهی حادثه دانشگاه گیلان و حضور رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان در بیمارستان ولایت رشت را نیز از دیگر اقداماتی برشمرد که بلافاصله پس از حادثه انجام شده است.

رئیس بهزیستی کشور خواهان رسیدگی به وضعیت مصدومان شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور خواستار رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان حادثه آتش‌سوزی در مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد و دلایل وقوع این اتفاق در شهرستان لنگرود استان گیلان شد.  علی‌محمد قادری ضمن ابراز تاسف از بروز این اتفاق به مدیرکل بهزیستی استان گیلان دستور داد تا در اسرع وقت نسبت به بررسی ابعاد موضوع و برخورد با متخلفان در بروز این حادثه اقدام شود. همچنین به دستور رئیس سازمان بهزیستی کشور تیمی متشکل از معاون سلامت اجتماعی سازمان، دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد و مدیرکل حراست سازمان بهزیستی کشور برای بررسی و گزارش ابعاد مختلف این حادثه به استان گیلان اعزام شدند.

پیگیر هستیم
اسدالله عباسی نیز در نشست شورای تامین استان گیلان در فرمانداری شهرستان لنگرود اظهار کرد: «حادثه آتش‌سوزی مرکز بخش خصوصی کمپ ترک اعتیاد لنگرود دلخراش بود.» او با بیان اینکه بعد از حادثه سریعا شاهد حضور نیروهای امدادی، خدماتی و آتش‌نشانی در محل بودیم، ادامه می‌دهد: «جلسه شورای تامین استان تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شد.» استاندار گیلان بر مداوای مصدومان حادثه تاکید و تصریح می‌کند: «ابعاد وقوع این حادثه در دست بررسی است و متعاقبا و پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی اعلام خواهد شد، لذا با هماهنگی وزیر کشور، دستورات لازم برای بررسی علل و عوامل حادثه آتش‌سوزی صادر شده است.» رئیس شورای تامین گیلان با اشاره به حضور همه اعضای شورای تامین استان در لنگرود متذکر می‌شود: «به خانواده‌های افراد فوت‌شده تسلیت می‌گوییم و پیگیر وضعیت مصدومان هستیم.» احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز که به همراه هیأت دولت در سفر استانی کردستان به‌ سر می‌برد، پس از اطلاع از حادثه آتش‌سوزی در این کمپ ترک اعتیاد به گیلان رفت . او صبح روز جمعه نیز  در تماس تلفنی با استاندار گیلان در جریان جزئیات این حادثه قرار گرفت و ضمن دستور فوری برای کمک به مصدومان، بررسی دقیق علت آن و برخورد قاطع و قانونی با مسبب یا مسببان این حادثه را خواستار شد.  وحیدی همچنین در تماس تلفنی با اسدالله عباسی، استاندار گیلان، با خانواده فوت‌شدگان آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد ابراز همدردی کرد و از استاندار گیلان خواست همه تمهیدات و امکانات لازم را برای کمک به مجروحان این حادثه به کار گیرند و علت این حادثه را مورد بررسی دقیق قرار دهند و در صورت قصور انسانی عامل یا عاملان آن را به دستگاه قضایی
 معرفی کنند.
 
کمپی که قبلا مدرسه بود
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که ساختمان کمپ ترک اعتیاد متعلق به آموزش‌وپرورش و قبلا مدرسه بوده که بعد به کمپ تبدیل شده است. چندین سال است که این ساختمان متعلق به کمپ است و اینکه آموزش‌وپرورش آن را اجاره داده یا فروخته است، هنوز مشخص نیست، اما گفته می‌شود این کمپ مجوز از بهزیستی هم داشته است. مسئول کمپ ترک اعتیاد از افراد شناخته‌شده شهر لنگرود است. در سال‌هایی که او کمپ را اداره می‌کرد، موردی از بدرفتاری از سوی او به جایی گزارش نشده است. این کمپ استانداردهای ایمنی را هم از سازمان‌های ذی‌صلاح گرفته بود. براساس اطلاعات به دست آمده، آتش‌سوزی زمانی که مددجویان خواب بودند، از یکی از قسمت‌های داخلی شروع شد و بعد به یکباره به خوابگاه سرایت کرد و مددجویان را سوزاند. تعداد زیادی از قربانیان جان خود را از دست دادند و سوختگی آنها بالای 98درصد بوده است.

سایر اخبار این روزنامه
سردار رادان: ضدانقلاب برای اغتشاش دوباره ناکام ماند متن و فرامتن ماجرای تسخیر لانه جاسوسی وزیر بهداشت: ‌مجوز استخدام ۱۲ هزار پرستار صادر شد ‌ ناوها و پایگاه‌های آمریکا در منطقه هدف مقاومت است مگر آنکه قتل عام را متوقف کنید استقبال پرشور مردم کردستان از رئیس‌جمهور مراسم یوم‌الله 13 آبان در بیش از 1200 شهر برگزار می شود ایران باید درآمد نفتش را برای آمریکا خرج کند! حمایت هلال‌احمر از دانش نخبگان برای ارتقای کیفی خدمات «منظومه شهید سلیمانی»؛ گام بلند ایران در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای آتش بخاری جان 32 مددجو در کمپ را گرفت روند اقتصاد کلان کشور مثبت است تعداد شهدا از ۹ هزار نفر گذشت قتل عام 2 میلیون غیرنظامی ایجاد ۲۶۰ هزار فرصت شغلی در حوزه دانش‌بنیان‌ها هفته جنجالی سرخابی‌ها در قزوین و تهران تمایل ۶۰ درصدی جوانان ترکیه برای مهاجرت «منظومه شهید سلیمانی»؛ گام بلند ایران در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای راهگذر حمل‌و‌نقلی چین به اروپا از مسیر ایران امضا گرفت