ایران باید درآمد نفتش را برای آمریکا خرج کند!

 [شهروند]  اگر دقت کنید بعضی شبکه‌های معاند هیچ حرفی درباره جریانات سال 1332نمی‌زنند. این شبکه‌ها که در سال‌های اخیر تلاش‌های فراوانی برای تطهیر پهلوی انجام داده‌اند، تلاش می‌کنند هیچ اشاره‌ای به آن سال‌ها نکنند؛ ماجرای ملی شدن صنعت نفت، فرار شاه، شکل‌گیری شبکه‌ای از جاسوسان آمریکایی برای بازگرداندن شاه، سقوط دولت مصدق، کودتای آمریکایی 28مرداد و... به‌عنوان مثال شبکه‌هایی امثال «من و تو» خیلی راحت از روی تمام این سال‌ها می‌پرند چراکه قصد دارند دروغی بزرگ را به جامعه و به‌خصوص نسل جوان تزریق کنند؛ اینکه انقلاب اسلامی پایه‌های خصومت علیه آمریکا را بنیان گذاشت. این در حالی است که خود آمریکا با اقدامات استعمارگرایانه و مداخله‌جویانه، از سال‌ها پیش، بذر نفرت را بین مردم ایران کاشته بود. درواقع برای کسی که اندکی تاریخ خوانده باشد، روشن است که سابقه استعماری آمریکا، به سال‌های بسیار قبل‌تر و کودتای 28مرداد 1332برمی‌گردد؛ زمانی که محمدرضا شاه با کودتای آمریکا و نقش‌آفرینی مؤثر انگلیسی‌ها، دوباره بر مسند قدرت بازگشت، به سرکوب و اعدام پرداخت و پایه‌های قدرتش را مستحکم کرد. تازه سه دهه و اندی بعد بود که در 13آبان سال 1358، دانشجویان پیرو خط امام، انتقام تاریخی خود را از آمریکا گرفتند و خشم تاریخی مردم ایران را در گوش این استکبار جهانی فریاد زدند. این اتفاق چنان مهم بود که حضرت امام خمینی (ره) از آن با عنوان «انقلاب دوم» یاد کردند. تسخیر سفارت آمریکا که درواقع لانه جاسوسی این حکومت استعمارگر بود، اسناد فراوانی را از این نقطه بیرون کشید و برگی دیگر از جنایات آمریکا را عیان ساخت. به شکل خلاصه کار این سفارتخانه در آن روزها را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد: 1.هدایت و حمایت شبکه‌های کودتا و براندازی انقلاب در داخل کشور. 2.تأمین منابع مالی گروهک‌های ضد‌انقلاب در غرب و جنوب کشور. 3.ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشور از راه هدایت گروهک‌های ضد‌انقلاب برای انفجار خطوط لوله نفت در جنوب و ایجاد ناامنی در شمال کشور. 4.ایجاد ارتباط با جریان‌های سازش‌کار. 5.تلاش برای ایجاد انحراف در انقلاب اسلامی توسط این جریان‌ها. نقش‌آفرینی سفارت آمریکا و دیپلمات‌های آن در موضوعات یادشده، هم در اسناد لانه جاسوسی به اثبات رسیده و هم در خاطرات برخی مقام‌های آمریکایی به آنها اشاره شده است. به‌عبارت دیگر سفارتخانه آمریکا مرکز هدایت اقدام‌ها بر ضد‌انقلاب اسلامی بود. به همین دلیل بود که حضرت امام خمینی (ره) در 16آبان سال 1358با تأیید اقدام استکبارستیزانه دانشجویان، از سفارت آمریکا به‌عنوان «لانه فساد» یاد کردند. چند سال گذشته نیز اسناد دیگری درباره دخالت‌های آمریکا در کودتای 28مرداد 1332از جانب خود آمریکایی‌ها منتشر شد و آب پاکی را روی دست تمام سلطنت‌طلبان یا سازش‌کاران ریخت. آنچه در ادامه می‌خوانید اشاراتی است به بعضی از اسناد کودتای 28مرداد و همچنین اسنادی که در سال 1358از لانه جاسوسی کشف شد.

 شاهی که تحت نفوذ خواهرش بود!
به روایت بی‌بی‌سی
 در مارس ۱۹۵۳ وزارت خارجه آمریکا از سازمان سیا می‌خواهد امکان ساقط کردن دولت مصدق از طریق عملیات مخفیانه را بررسی کند. نتیجه ارزیابی سیا این است که امکان چنین عملیاتی وجود دارد. پس از آن مقرر شد سیا به همراه سرویس اطلاعات سری بریتانیا (SIS) عملیات سرنگونی مصدق را به انجام برسانند. کرمیت روزولت، رئیس بخش خاور نزدیک و آفریقای سازمان سیا، نخست با رئیس دفتر ایران در سیا، راجر گولران و دو افسر اطلاعاتی دیگر در بیروت دیدار می‌کند و سپس در ۱۴ ژوئن ۱۹۵۳ (۲۴ خرداد ۳۲) طرح کودتا به دفتر سرویس اطلاعات سری بریتانیا ارائه می‌شود. در اواسط ژوئیه، وزارت خارجه‌های آمریکا و بریتانیا مجوز انجام عملیات آژاکس را با تأیید رئیس‌جمهوری آمریکا صادر کردند. سرلشکر فضل‌الله زاهدی به‌عنوان بهترین جانشین مصدق برگزیده شد. همکاری شاه، عنصری اساسی در موفقیت کودتا بوده است. از آنجا که شاه نشان داده مردی بی‌تصمیم است از طریق خواهر پرنفوذش، اشرف پهلوی، برای همکاری تحت فشار گذاشته شد. سیا برای کمک به زاهدی ظرف دو روز، ۵ میلیون دلار در اختیار او گذاشت.
 



افسر 28ساله بریتانیایی، طراح کودتا
به روایت گاردین
 یک افسر ۲۸ ساله بریتانیایی به نام «نورمن داربی‌شایر» که از پایگاهی مخفی در قبرس تحولات ایران را دنبال می‌کرد، بر عملیات کودتا اصرار ورزید. به ندرت پیش می‌آید که یک جاسوس آنگونه که نورمن، افسر سازمان MI6در سال ۱۹۵۳ عمل کرد، مسیر تاریخ را تغییر دهد. او کسی است که طراح کودتا بود و در پیروزی آن نقشی مهم داشت. مقامات لندن، این کودتا را پیروزی تلقی کردند و به‌دنبال آن، بخشی از سلطه انگلیس بر چاه‌های نفت ایران احیاء شد. نورمن به تهران بازگشت و به‌عنوان عامل بریتانیا به شاه خط‌وربط می‌داد و همزمان نیز در خانه‌ای بزرگ در شمال تهران
ساکن بود.
 
خرابکاری در مدارس و ایجاد نارضایتی بین مردم
به روایت اسناد لانه جاسوسی
 من (جان گریوز) دو سناریو را که می‌تواند منجر به هرج‌ومرج شود درنظر دارم:
1. نیروهای تمرکزیافته‌ای که نارضایتی‌های منطقه‌ای و قومی را تحریک کنند. اگر این نیروها وارد عمل شوند، ممکن است باعث تعطیل و بسته شدن مناطق نفتی گردند یا اقتصاد نفتی را از هم بپاشد و توده‌ها، رهبران مذهبی بی‌عرضه خود مخالف شوند.
2.نفاق در مدارس بین محصلین و کادر مدارس یا هر دو که منجر به بسته شدن مدارس یا محیط خشونت‌های افراطی که باعث نارضایتی عمومی و همچنین به شیوه قبل از انقلاب، چهلم‌هایی بعد از چهلم گرفته شود. شیوه‌ای که نقش بزرگی در سقوط شاه داشت.
(سند شماره 5)

 منابع ما در نفت ایران نباید از بین برود!
به روایت اسناد لانه جاسوسی
ما می‌خواهیم برای ایرانی کار کنیم که میانه‌رو باشد و ناسیونالیست‌های مخالف مذهب، تسلط بیشتری در اداره مملکت داشته باشند. در ضمن تا قبل از استقرار دولت جدید، می‌توانیم نفوذ در ایران را امتحان کنیم. بایستی یک موقعیت توأم با اطمینان و احترام در ایران رواج بدهیم... منافع ما در دسترسی مداوم به نفت ایران باید توسط توانایی دولت جدید در برقراری نظم در چاه‌های نفت و احتیاج او به درآمد حفظ شود. منافع ما در اینکه ایران درآمد نفتش را در آمریکا خرج کند، باید بهبود یابد و ما نباید با بی‌توجهی، این منافع را از دست بدهیم... در بلندمدت ما خواهان کار کردن برای ایرانی می‌باشیم که ناسیونالیست‌های غیرمذهبی میانه‌رو در اداره کشور مسلط باشند. ولی قبل از اینکه ما بتوانیم در ایران اعمال نفوذ کنیم، بایستی که یک وضعیت اعتماد و احترام به‌وجود آوریم... ما می‌خواهیم که خودمان را در ‌آنچنان موضعی قرار دهیم که بتوانیم رابطه‌ای مؤثر با هر گروهی که قدرت قطعی را در اختیار دارد، برقرار کنیم و در عین حال روابط‌مان را با دیگر عوامل مهم سیاسی من‌جمله مخالفین خود
 حفظ کنیم.
(سند شماره 15و 16)
 
افسر آمریکایی بر افسر ایرانی مقدم است حتی اگر هم‌درجه باشند!
موافقتنامه بین ایران و آمریکا به روایت اسناد لانه جاسوسی
 هر یکی از اعضای هیأت با درجه‌ای که در نیروهای متحده آمریکا داراست در ایران خدمت خواهد کرد و درصورت تساوی درجه و مقام، حق تقدم با افسران آمریکایی است و از کلیه امتیازاتی که ارتش ایران برای افسرانی که در همان درجه و مقام هستند، مقرر داشته برخوردار خواهند بود و اعضای هیأت با لباس نظامی ارتش ایالات متحده یا نیروی هوایی و دریایی آن ملبس خواهند بود و علامت مشخصه را که نشانی خدمت در ارتش شاهنشاهی ایران باشد، بر بازو نصب خواهند کرد... دولت شاهنشاهی ایران، اشیاء و لوازمی که اعضای هیأت برای مصرف شخصی یا خانواده خود به ایران وارد می‌کنند از حقوق گمرکی یا عوارض دیگر معاف خواهد کرد... هرگاه دولت شاهنشاهی ایران اقدام به استخدام مأموران خارجی دیگر برای هرگونه خدمت در ارتش شاهنشاهی نماد، از لحاظ همکاری قبل از استخدام، مراتب را به استحضار مقامات مربوطه دولت کشورهای متحده آمریکا خواهد رسانید.
(سند شماره 2)

 

سایر اخبار این روزنامه
سردار رادان: ضدانقلاب برای اغتشاش دوباره ناکام ماند متن و فرامتن ماجرای تسخیر لانه جاسوسی وزیر بهداشت: ‌مجوز استخدام ۱۲ هزار پرستار صادر شد ‌ ناوها و پایگاه‌های آمریکا در منطقه هدف مقاومت است مگر آنکه قتل عام را متوقف کنید استقبال پرشور مردم کردستان از رئیس‌جمهور مراسم یوم‌الله 13 آبان در بیش از 1200 شهر برگزار می شود ایران باید درآمد نفتش را برای آمریکا خرج کند! حمایت هلال‌احمر از دانش نخبگان برای ارتقای کیفی خدمات «منظومه شهید سلیمانی»؛ گام بلند ایران در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای آتش بخاری جان 32 مددجو در کمپ را گرفت روند اقتصاد کلان کشور مثبت است تعداد شهدا از ۹ هزار نفر گذشت قتل عام 2 میلیون غیرنظامی ایجاد ۲۶۰ هزار فرصت شغلی در حوزه دانش‌بنیان‌ها هفته جنجالی سرخابی‌ها در قزوین و تهران تمایل ۶۰ درصدی جوانان ترکیه برای مهاجرت «منظومه شهید سلیمانی»؛ گام بلند ایران در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای راهگذر حمل‌و‌نقلی چین به اروپا از مسیر ایران امضا گرفت