حمایت از بیماران کلیوی در هلال‌احمر

  [شهروند]  همواره بر تعداد بیماران کلیوی در کشور افزوده می‌شود و برای رفع نیاز دارویی و درمانی آنها، سازمان تدارکات پزشکی زیرمجموعه هلال‌احمر از دو دهه پیش برای کمک به این بیماران محصولات دارویی متنوعی را تولید کرده است.
 از ‌سال ٢٠٠۶ کمپین روز جهانی کلیه با شعار «آیا کلیه‌های شما سالم هستند؟» شروع به فعالیت کرد و هدفش ارتقای آگاهی عمومی درباره بیماری‌های کلیوی، درمان و پیشگیری از این بیماری‌هاست. در همین راستا 23آبان روز حمایت از بیماران کلیوی نامگذاری شد.
افراد با مشاهده علائمی مثل سوزش یا مشکلات حین ادرار کردن، تکرر ادرار خصوصا در نیمه‌شب، ظاهرشدن خون در ادرار، تورم در اطراف چشم، دست‌وپا خصوصا در اطفال، درد در قسمت پهلو (به‌خصوص زیر دنده‌ها) و فشارخون بالا می‌توانند متوجه مبتلا شدن به مشکلات کلیوی بشوند.

هلال‌احمر برای حمایت از بیماران کلیوی چه می‌کند؟
یکی دو دهه اخیر بود که چالش تامین صافی دیالیز برای بیماران دیالیزی به‌عنوان دغدغه اصلی تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در این بخش حواشی متعددی ایجاد کرد. به‌طوری که رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی وقت اعلام کرد اگر صافی دیالیز بیماران کلیوی تامین نشود چه بسا 14هزار بیمار کلیوی نیازمند به این تجهیزات از بین بروند. به‌دنبال این اعلام نیاز شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران با تمرکز بر تولید صافی دیالیز یک حرکت جهادی و منحصربه‌فرد در حوزه تامین این نیاز انجام داد، به‌طوری که امسال با گذشت 22سال از آن زمان، کشور در تامین این محصول خودکفا شده است.



خط تولید صافی دیالیز شرکت سها در سال 1374ایجاد شد. از این خط تولید به‌عنوان یکی از خطوط تولید حرفه‌ای و منطبق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در خاورمیانه ایجاد شد.
محصولاتی همچون انواع صافی دیالیز، ست دیالیز، محلول دیالیز، کیسه و کارتریج بی‌کربنات سدیم سوکارت، سوبگB، سوبگ S، سوزن فیستولا وریدی G۱۶، سوزن فیستولا شریانی G۱۶، محلول دیالیز و محلول ضدعفونی‌کننده از تولیدات اصلی شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران هم‌اکنون محسوب می‌شود.
این صافی‌های دیالیز تولیدی نقش مهم و اساسی را در عمل همودیالیز (رایج‌ترین روش برای درمان نارسایی پیشرفته و دائمی‌کلیه) ایفا می‌کند.
همچنین سازمان تدارکات پزشکی در سال 97از تولید نخستین بسته موردنیاز بیماران دیالیزی به همت متخصصان این شرکت در کشور خبر داد. این بسته شامل سوزن فیستولا، محلول دیالیز، ست‌ دیالیز، صافی دیالیز (فیبرهای توخالی و نیمه تراوایی که با استفاده از پدیده انتشار (Diffusion) مواد زائد با وزن مولکولی کوچک مانند اوره و نظایر آن را از خون جدا می‌کند) است. هدف از تولید نخستین بسته ویژه بیماران دیالیزی کمک به کاهش آلام بیماران کلیوی و دیالیزی، قطع وابستگی کشور به ورود اینگونه محصولات به‌منظور جلوگیری از خروج ارز، انتقال دانش فنی تولید تجهیزات پزشکی و ایجاد اشتغال برای جوانان بود. پیش از تولید این بسته ویژه موردنیاز بیماران کلیوی و دیالیزی، این شرکت، صافی دیالیز را در دو نوع (Low Flux) و (High Flux) و همچنین کیسه پودر بی‌کربنات سدیم، ست و سوزن همودیالیز، محلول دیالیز و کیسه کارتریج بی‌کربنات سدیم را به‌منظور کمک به درمان بیماران کلیوی و دیالیزی در سبد تولید محصولات راهبردی و یک‌بار مصرف پزشکی خود داشته است.
گفتنی است؛ سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر با هدف تأمین دارو و تجهیزات پزشکی موردنیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جمعیت هلال‌احمر فعالیت خود را در سال ۱۳۳۴ آغاز کرد؛ این سازمان به‌عنوان یک هلدینگ دارویی و تجهیزات پزشکی با مجموعه‌ای از کارخانه‌های تولید دارو و تجهیـزات پزشکی و با در اختیار داشتن شرکت پخش دارو و شرکت بازرگانی تـلاش می‌کند، ضمن ارائه بهترین خدمات به آحاد جامعه، نقش بسزایی در ارتقای نظام سلامت کشور ایفاء کند.

سایر اخبار این روزنامه
استاندار اصفهان: اصفهان دیگر تاب ‌مازوت‌سوزی ندارد نمایندگان مجلس به فکر مکران هستند؟ آینده خواندنی است جذب 10 برابری سرمایه ایرانیان خارج از کشور در بخش گردشگری در 2 سال گذشته رئیس‌جمهوری به دیار زردکوه سفر می‌کند اقدام تازه رئیسی برای توقف فوری جنگ در غزه تجمع سراسری حمایت از کودکان غزه ۲۷ آبان برگزار می‌شود حمایت از بیماران کلیوی در هلال‌احمر آیا هشدار وزیر صمت به خودروسازان نتیجه‌بخش خواهد بود یا ...؟ فائو : افزایش تولید گوشت قرمز در ایران از زلزله سیاسی در لندن تا مرگ آزادی بیان جذابیت ایرانی برای حوزه فرهنگی کشورهای اسلامی بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی را داریم الیزابت تسورکوف کیست؟ جاسوسی در نقاب فعالیت پژوهشی دانشگاهی جریمه ۲۶هزار میلیارد تومانی بانک‌های متخلف در حوزه وام مسکن تامین برق صنایع برای نخستین‌بار از بخش خانگی پیشی گرفت تامین برق صنایع برای نخستین‌بار از بخش خانگی پیشی گرفت تورم ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه همچنان کاهشی است دورکاری یک‌سوم کارمندان دستگاه‌های اجرایی