موشک‌سازی شهید احمدی روشن با شکر و روغن واقعیت داشت؟

در روزهای اخیر، «فاطمه بلوری کاشانی» همسر شهید مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت نطنز، در برنامه «به افق فلسطین» که از شبکه افق پخش می‌شود، حضور یافته و در بیان نقش همسرش در فعالیت گروه‌های مقاومت، به ساخت موشک با شکر و روغن در خوابگاه دانشجویی اشاره کرده است. اما اینکه مگر می‌توان با شکر و روغن موشک ساخت، موضوعی است که در فضای مجازی بحث‌برانگیز شده است.
او در گفت‌وگویی تلویزیونی می‌گوید: «دغدغه ایشان کمک به حوزه مقاومت بود. قبل از اینکه وارد سایت هسته‌ای نطنز شوند، چون رشته‌شان مهندسی شیمی بود، وارد نیروی قدس شدند و در بخش دفاعی‌شان چند ماهی بودند. با توجه به علمی که داشتند و اینکه نیاز حوزه مقاومت این بود که از مواد ابتدایی و دم‌دست یک موشک ساخته شود، خیلی جالب بود که ایشون با کمک شکر، روغن و مواد دم‌دست یک موشک طراحی کردند که در خوابگاه‌شان امتحان کرده بودند و این را با دوستانشان ارتقا داده بودند و تبدیل به یک موشک شده بود. فیلمش هم هست که با دوستانشان در یک بیابان آن را تست می‌کنند. به‌خاطر این طرح، پژوهشگر برتر حوزه سلمان فارسی می‌شوند.»
این ادعا برای نخستین‌بار نیست که درباره شهید احمدی روشن مطرح می‌شود. قبلا هم یکی از دوستان وی، روایتی از ساخت موشک و سوخت آن در خوابگاه را بیان کرده بود.
آنگونه که دوست شهید که در خوابگاه ناظر آزمایش مذکور بوده گفته، احمدی روشن فرمول سوخت موشک را از اینترنت پیدا کرده و آن را در حیاط خوابگاه آزمایش کرده است.



اکنون نیز فیلم‌های متنوعی درباره ساخت راکت یا موشک کوچک با استفاده از شکر و نیترات پتاسیم KNO در اینترنت وجود دارد که با جست‌وجوی راکت و شکر یافت می‌شود و نشان می‌دهد چگونه با استفاده از نیترات پتاسیم که در کود وجود دارد، می‌توان انرژی شکر را آزاد کرد و از این طریق انفجاری را سامان داد.
احتمالا برخی گروه‌های غیردولتی نیز که امکانات نظامی زیادی ندارند، از همین روش برای ساخت راکت استفاده می‌کنند.
البته در بررسی دستور این راکت‌ها به استفاده از روغن برنخوردیم و دیگر اینکه این موشک‌ها، موشک‌های چندان قوی و دوربرد نخواهند شد و نیازمند ارتقا هستند.

سایر اخبار این روزنامه
باید از تجربیات هلال‌احمر ایران استفاده کنیم «مردم‌دار»؛آماده دریافت گزارش تخلفات کیفی کالاها سال‌های دور از مازوت دولت به‌دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است مقاومت و تسلیم؛ دوگانه جدید در منطقه سازمان بهداشت جهانی: به آتش‌بس پایدار نیاز داریم؛ همین حالا زمستان امسال را با کمترین چالش می‌گذرانیم دانشگاه‌ها با مسئله یابی و تشخیص راه‌حل ها به دولت در اداره کشور کمک کنند ایثارگری نیروهای هلال‌احمر در سختی‌ها فراموش نمی‌شود ایران جایگاه سومی در اوپک را تثبیت کرد آلمان: پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات برای اروپا فاجعه‌بار خواهد بود مخالفت بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها با ادامه کار کابینه حاکم فردا؛ برگزاری جشن خودکفایی کاغذ در مازندران موشک‌سازی شهید احمدی روشن با شکر و روغن واقعیت داشت؟ جوان‌گرایی تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها خودکشی است! شناسایی شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران دلارزدایی از تجارت ایران و سوریه ۵ نکته از بیانات رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان جایگاه مستقل مدیرکل آژانس را زیر سؤال نبرید