سازمان بهداشت جهانی: به آتش‌بس پایدار نیاز داریم؛ همین حالا

  [راضیه زرگری ] ساکنان غزه و خانواده‌های اسرای فلسطینی مشتاقانه منتظرند ببینند آیا آتش‌بس شکننده بین رژیم اشغالگر و مقاومت فلسطین، حماس، تمدید خواهد شد یا خیر؛ جنگ جمعه متوقف شد، اما دیروز آخرین روز توافق آتش‌بسی بود که یک‌بار به‌مدت دو روز تمدید شده است. به‌طور کلی در 6روز آتش‌بس 60گروگان صهیونیستی آزاد شده‌اند و در مقابل 180اسیر فلسطینی هم از زندان رهایی یافته‌اند؛ با این حال گروه‌های حامی زندانیان اعلام کردند که طی چهار روز آتش‌بس اولیه، نیروهای صهیونیستی دست‌کم 133فلسطینی را از قدس شرقی و کرانه باختری اشغالی دستگیر کردند. این یعنی تعداد کل زندانیان فلسطینی که از زندان آزاد شده‌اند، کمتر از 50نفر است. این در حالی است که بحران انسانی در غزه هر دقیقه رو به افزایش است و 1.3آواره فلسطینی در این منطقه با خطر قحطی، گرسنگی و نبود بهداشت مواجهند.

چرا تعداد کل اسرای آزاد شده فلسطینی کمتر از 50نفر است ؟
تاکنون شصت صهیونیستی در چارچوب آتش‌بس آزاد شده‌اند. 21گروگان دیگر - 19تایلندی، یک فیلیپینی و یک روس-اسرائیلی - نیز در مذاکرات جداگانه از زمان آغاز آتش‌بس آزاد شده‌اند. قبل از آتش‌بس، حماس چهار گروگان را آزاد کرده بود و جسد دو گروگان دیگر در غزه پیدا شد که بر اثر حملات صهیونیست‌ها کشته شدند. هنوز مشخص نیست چند نفر دیگر در اختیار مقاومت فلسطین هستند. این در حالی است که آخرین مبادله، تعداد زنان و کودکان فلسطینی آزاد شده از زندان‌های رژیم صهیونیستی را به‌عنوان بخشی از این توافق به 180نفر رساند. بیشتر آنها نوجوانانی بودند که به اتهام پرتاب سنگ و بمب‌های آتش‌زا در درگیری با نیروهای صهیونیستی بازداشت شده بودند. گروه‌های حامی زندانیان اعلام کردند که طی چهار روز آتش‌بس اولیه، نیروهای اسرائیلی دست‌کم 133فلسطینی را از قدس شرقی و کرانه باختری اشغالی دستگیر کردند، به این معنی که تعداد کل زندانیان فلسطینی که توسط اسرائیل نگهداری می‌شوند، کمتر از 50نفر کاهش یافته است.

اسرائیل تمایلی به تمدید آتش‌بس بعد از یکشنبه ندارد
گزارش‌ها از سرزمین‌های اشغالی حاکی از این است حماس به میانجی‌ها اطلاع داده که حاضر است آتش‌بس را به‌مدت چهار روز تمدید کند. یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفت: «براساس این ترتیب، جنبش می‌تواند اسرای اسرائیلی را که خود، سایر جنبش‌های مقاومت و سایر احزاب در این مدت نگهداری می‌کنند، طبق شرایط آتش‌بس موجود آزاد کند.» هاآرتص گزارش می‌دهد که «به‌گفته یک مقام آگاه با مذاکرات آتش‌بس»، اسرائیل اعلام کرده که تمایلی به تمدید آتش‌بس پس از یکشنبه ندارد. اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که به ازای هر موقعیتی که در آن 10گروگان توسط حماس از اسارت در غزه آزاد شود، آتش‌بس را یک روز تمدید می‌کند.
یکی از مقامات حماس گفته است که علاوه بر آزادی‌ها به‌عنوان بخشی از توافق آتش‌بس، قصد دارد گروگان‌های روسی را نیز به‌عنوان «قدردانی» از ولادیمیر پوتین و موضع روسیه در قبال درگیری در غزه آزاد کند. در این شرایط رسانه‌های فلسطینی از زخمی شدن دو نفر ازجمله یک کودک در جریان تهاجم نظامی گسترده به شهر جنین در کرانه باختری رود اردن و اردوگاه آوارگان آن توسط نیروهای صهیونیستی خبر دادند. خبرگزاری وفا اعلام کرد که نظامیان اسرائیل نارنجک‌های شوکر و گاز اشک‌آور را به سمت ساکنان و خانه‌هایشان شلیک کردند. الجزیره گزارش می‌دهد که صدها سرباز صهیونیستی با پشتیبانی بیش از 50خودروی زرهی در این حمله شرکت کرده‌اند.

خطر قحطی و گرسنگی در برابر چشم همگان آشکار شده است



برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی به‌طور جداگانه درباره خطر قحطی در نوار غزه و شیوع بیماری‌ها و افزایش قربانیان در سایه کمبود آب و غذای سالم و تجهیزات پزشکی و بهداشتی هشدار دادند و بر لزوم آتش‌بس دائم در این منطقه تأکید کردند. به گزارش خبرگزاری شهاب فلسطین، «کورین فلایشر» در کنفرانس خبری هشدار داد که اگر دسترسی مستمر به غذا تضمین نشود، به‌احتمال زیاد ساکنان غزه به‌ویژه زنان و کودکان در معرض خطر قحطی قرار خواهند گرفت. فلایشر افزود: «این نهاد، در مرحله اول آتش‌بس غزه، غذای موردنیاز را به بیش از ۱۲۰ هزار نفر در غزه
رسانده است.»
مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل برای خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپای شرقی اظهار داشت: «به لطف آتش‌بس موقت، تیم‌های ما شروع به‌کار میدانی و وارد شدن به مناطقی که برای مدت طولانی به آنها مواد غذایی نرسیده بود، کردند و آنچه ما می‌بینیم فاجعه‌بار است.» وی تصریح کرد که خطر قحطی و گرسنگی در برابر چشم همگان آشکار شده است و برای جلوگیری از این فاجعه، این نهاد وابسته به سازمان ملل باید بتواند مواد غذایی را در سطح وسیع تامین و در امنیت، آنها را توزیع کند. فلایشر با تأکید بر اینکه چند روز برای ارائه همه کمک‌های موردنیاز کافی نیست، افزود: «مردم غزه باید هر روز و نه فقط برای ۶ روز غذا بخورند.»

کمبود آب و غذا و نبود بهداشت مناسب، شیوع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد
همچنین «تیدروس آدهانوم گیبریسوس»، مدیر سازمان بهداشت جهانی، نیز گفت که هم‌اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در نوار غزه آواره شده‌اند. وی هشدار داد که ازدحام بیش از حد، کمبود آب و غذا و بهداشت نامناسب به گسترش بیماری‌ها در نوار منجر می‌شود. به علاوه همین ازدحام جمعیت و کمبود غذا، آب و اصول بهداشتی باعث تسریع شیوع بیماری در غزه شده است. مدیر سازمان بهداشت جهانی تأکید کرد که کمبود مراقبت‌های بهداشتی و بروز بیماری‌ها ممکن است به جان‌باختن بیشتر مردم نسبت به بمباران غزه منجر شود. وی تأکید کرد: «ما اکنون به یک آتش‌بس دائمی در غزه نیاز داریم، زیرا موضوع مرگ و زندگی غیرنظامیان است.»
به‌گفته وی، بیش از ۱۱۰ هزار نفر عفونت‌های حاد تنفسی دارند، بیش از ۷۰ هزار نفر مبتلا به درجاتی از اسهال و هزاران نفر مبتلا به بیماری‌های دیگر ازجمله عوارض پوستی، آبله مرغان و یرقان هستند.
حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که بیش از یک‌ماه‌ونیم به‌طول انجامید، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این منطقه را هدف قرار داد که باعث شده بیشتر این مراکز از مدار فعالیت خارج شود. مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در ادامه سخنانش خواستار تداوم آتش‌بس شد و هشدار داد شرایط کنونی در غزه خطر شیوع بیماری را افزایش می‌دهد.
او همچنین سخنان مارگارت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، را تکرار کرد مبنی بر اینکه درصورت عدم‌بهبود سیستم بهداشتی در غزه، افراد بیشتری ممکن است بر اثر بیماری کشته شوند تا بمباران. او تأکید کرد: «به آتش‌بس پایدار نیاز داریم؛ همین حالا. موضوع مرگ و زندگی غیرنظامیان است. پیشتر شهردار غزه نسبت به شیوع انواع بیماری‌ها ازجمله وبا در این منطقه هشدار داد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا آب و غذا و به‌خصوص سوخت به غزه برسانند. او از اینکه نهادهای بین‌المللی در غزه حضور ندارند، انتقاد کرد.

بیمارستان‌های شمال غزه هنوز سوخت دریافت نکرده‌اند
مدیرکل بیمارستان‌های غزه نیز به نوبه‌خود گفت: «کمبود آب و مواد بهداشتی در غزه خطر شیوع بیماری‌های همه‌گیر در این منطقه را افزایش می‌دهد.» محمد زقوت با اشاره به کمبود شدید تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در غزه اظهار داشت:‌ «بیمارستان‌های صحرایی که به غزه آورده شده‌اند به‌رغم نیاز فوری، هنوز وارد مدار خدمت نشده‌اند.» به‌گفته وی بیمارستان‌های الشفا، کمال عدوان و الاهلی غزه هنوز سوخت دریافت نکرده‌اند.
مقاومت فلسطین، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی، در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد. رژیم صهیونیستی مطابق معمول با قتل‌عام غیرنظامیان و بمباران مناطق مسکونی و با از بین بردن زیرساخت‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی غزه به عملیات رزمندگان مقاومت پاسخ داد. این رژیم در نهایت، شکست در عملیات خود برای آزادسازی اسرایش را پذیرفت و تسلیم مقاومت شد.

سایر اخبار این روزنامه
باید از تجربیات هلال‌احمر ایران استفاده کنیم «مردم‌دار»؛آماده دریافت گزارش تخلفات کیفی کالاها سال‌های دور از مازوت دولت به‌دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است مقاومت و تسلیم؛ دوگانه جدید در منطقه سازمان بهداشت جهانی: به آتش‌بس پایدار نیاز داریم؛ همین حالا زمستان امسال را با کمترین چالش می‌گذرانیم دانشگاه‌ها با مسئله یابی و تشخیص راه‌حل ها به دولت در اداره کشور کمک کنند ایثارگری نیروهای هلال‌احمر در سختی‌ها فراموش نمی‌شود ایران جایگاه سومی در اوپک را تثبیت کرد آلمان: پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات برای اروپا فاجعه‌بار خواهد بود مخالفت بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها با ادامه کار کابینه حاکم فردا؛ برگزاری جشن خودکفایی کاغذ در مازندران موشک‌سازی شهید احمدی روشن با شکر و روغن واقعیت داشت؟ جوان‌گرایی تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها خودکشی است! شناسایی شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران دلارزدایی از تجارت ایران و سوریه ۵ نکته از بیانات رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان جایگاه مستقل مدیرکل آژانس را زیر سؤال نبرید