دولت به‌دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است

رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، بر نقش هیأت‌های اجرایی و نظارت در رقابتی بودن و همچنین میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو تأکید کرد و گفت: «دولت به‌دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است و در موضوع تأیید صلاحیت‌ها نیز معتقد است اصل بر صلاحیت است مگر آنکه دلیل معتبری بر عدم‌صلاحیت فرد وجود داشته باشد.»
سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت، ضرورت امیدآفرینی واقعی در جامعه با اقدامات دولت، وضع قوانین مناسب در مجلس و داوری‌های صحیح در قوه قضاییه را یادآور شد و گفت: «گزارش‌های بسیار خوب رئیس سازمان انرژی اتمی از توسعه نیروگاه‌های اتمی برای رفع نیازهای کشور در بخش‌های مختلف، اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برقی کردن ناوگان حمل‌ونقل شهری، حل مشکل خلیج گرگان و خالی شدن صف انتظار مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی ازجمله اقدامات امیدوارکننده و شایسته قدردانی در این زمینه است که باید با قوت ادامه یابد.»
رئیسی با اعلام خبر ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تبیین دلالت‌های لایحه بودجه امسال در عدالت اقتصادی و اجتماعی تأکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین از دستگاه‌های اجرایی خواست با پیش‌بینی دقیق و به‌موقع معیشت مردم و ملزومات آن از غافلگیری و عملکرد انفعالی در مقاطع خاص و ضروری جلوگیری کنند.



کاهش مدت زمان رسیدگی به شکوائیه‌های مالیاتی
در ادامه این جلسه وزیر اقتصاد و امور دارایی هم از کاهش مدت زمان رسیدگی به شکوائیه‌های مالیاتی خبر داد و افزود: «پیرو دستورات مؤکد رئیس‌جمهور در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی، رویه‌های گذشته اصلاح و با اعمال نفوذ در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مقابله شده و مدت زمان رسیدگی به شکوائیه‌های مالیاتی از ۴۰۰ روز به ۶۰ روز کاهش یافته است. »
پیگیری دولت سیزدهم برای محاکمه منافقین
«محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز درباره پیگیری‌های دولت در محاکمه منافقین گفت: در دولت سیزدهم با پیگیری‌هایی که انجام شد و براساس دعوتی که وزارت اطلاعات انجام داد، اسناد مربوط به جنایت‌های منافقین جمع‌آوری و حدود ۱۰۰ پرونده از منافقین به قوه قضاییه ارسال شده است، امیدواریم آرای قانونی علیه جریان منافقین صادر شود.
متروی پرند امروز با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در این جلسه گفت: «متروی پرند امروز پنجشنبه - نهم آذرماه - با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود. وزیر راه و شهرسازی گزارشی از پیشرفت طرح‌های حوزه مسکن و ترانزیت یا همان حمل‌ونقل کالاها را که با افزایش ۲۸درصدی در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته مواجه شده است، ارائه کرد. همچنین وزیر راه و شهرسازی گزارش خوبی از اقدامات مختلف به‌ویژه تکمیل متروی تهران به پرند ارائه کرد.»
سخنگوی دولت با بیان اینکه در کنار افتتاح خط متروی پرند، در استمرار طرح نهضت ملی مسکن ۴ هزار و ۳۸۱ واحد واگذار می‌شود، افزود: «علاوه بر اقدامات زیربنایی که در قالب طرح‌هایی در دولت سیزدهم افتتاح می‌شود، سعی شده خدمات روبنایی مثل سرانه‌های فرهنگی، خدماتی، رفاهی و ورزشی در آن دیده شود.»
ممانعت از حضور ایران در نشست شورای امنیت
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در حاشیه جلسه هیأت دولت، برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل را علت تأخیر سفر رئیس‌جمهور به ترکیه دانست و درباره تأخیر دولت آمریکا در صدور روادید به هیأت ایرانی برای حضور در این نشست توضیحاتی ارائه کرد.وی درباره علت تأخیر سفر رئیس‌جمهور به ترکیه گفت: «قرار بود سفر رسمی رئیسی به آنکارا انجام شود اما به‌دلیل برگزاری نشست شورای امنیت سازمان‌ملل درخصوص وضعیت غزه و دعوت از وزرای خارجه ایران و ترکیه، در تماس تلفنی دو رئیس‌جمهور توافق شد که این سفر چند روز دیگر انجام شود. اولویت اول به نشست شورای امنیت اختصاص پیدا کند. آمریکا یک بامداد به وقت ایران به هیأت ایرانی روادید ارائه کرد و عملا امکان حضور در نشستی که صبح روز چهارشنبه برگزار شد، فراهم نشد.»
برگزاری جشن خودکفایی کاغذ در مازندران
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه جشن خودکفایی کاغذ فردا، جمعه، ۱۰ آذرماه، در مازندران برگزار می‌شود، گفت: «۸۰ هزار تن کاغذ تولید می‌کنیم و ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با کاغذهای تولیدی داخل چاپ شده است. هفته گذشته مراسم انتخاب پایتخت کتاب کشور را در سمنان داشتیم و همچنین هفته فرهنگی ترکمنستان که در اصفهان آغاز شد. اعزام هنرمندان به غزه ما اهالی فرهنگ و هنر را در چند نوبت به حوزه مقاومت در لبنان و مرزهای عراق و اردن و همچنین بخش‌هایی که امکان داشت اعزام کردیم.»
زمستان امسال را با کمترین چالش می‌گذرانیم
جواد اوجی در حاشیه جلسه هیأت دولت وزیر نفت با بیان اینکه میزان مصرف گاز امسال نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش یافته است، گفت: «روزی ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها و ۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به صنایع دادیم. همچنین با توجه به ناترازی گاز به لحاظ عدم‌سرمایه‌گذاری در دوره‌های قبل و عدم‌رشد تولید گازی، تلاش ما در حوزه وزارت نفت کمک می‌کند که با این ابتکارات و ترفندها، زمستان امسال را با کمترین چالش پشت سر بگذاریم. در بحث تزریق گاز در میادین نفتی، بیشترین موقعیت و زمان را در فصل گرم داریم که مصارف در بخش خانگی کمتر است که تلاش می‌شود گاز بیشتری در میادین نفتی تزریق شود. به ازای هر ۶ تا ۸ هزار فوت مکعب که در یک میدان نفتی تزریق گاز را انجام می‌دهیم یک بشکه نفت بیشتری داشته باشم.»
آژانس به تهدیدات اتمی رژیم صهیونیستی ورود کند
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در واکنش به تهدیدهای اتمی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفت: «مسئولیت هرگونه اتفاق برعهده آژانس انرژی اتمی است، زیرا رژیم صهیونیستی ان پی تی و پادمان را امضا نکرده است. امروز این رژیم در حال تهدید جهان با بمب اتمی است. قبل از جلسه شورای حکام طی نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وی گفتم که وزیر رژیم صهیونیستی به صراحت، فلسطینی‌ها را تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرد. همچنین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مهرماه در سازمان ملل و در جلسه اجلاس مجمع عمومی گفت که باید ایران را با تهدیدات هسته‌ای مواجه کنیم و مطرح کرد که باید از سلاح هسته‌ای علیه ایران استفاده کنیم. ما به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تأکید کردیم که شما برای عدم‌اشاعه، مسئولیت دارید. این نقض قوانین بین‌المللی است و وظیفه مدیرکل است که به شورای امنیت گزارش دهد.»
استرداد ۴۰۰ هزار تبعه
احمد وحیدی، وزیر کشور تشکیل استان‌های تهران غربی و شرقی را موضوعی در دست بررسی در دولت دانست و درباره اتباع بیگانه هم گفت: «تاکنون ۴۰۰ هزار تبعه غیرقانونی مسترد شدند ولی برخی از آنها بازمی‌گردند که باید قانون جامعی تدوین شود.»
وزیر کشور درباره تغییر مدارک هویتی افرادی که در چهره خود عمل زیبایی انجام داده‌اند، گفت: «اگر درصورت انجام عمل جراحی، چارچوب چهره افراد تغییر کند، منطقی است که باید عکس‌های جدیدی بیاورند.»
صندوق ملی محیط‌زیست برای اسقاط تاکسی‌های فرسوده تسهیلات می‌دهد
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صندوق ملی محیط‌زیست تسهیلات خوبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به‌ویژه به تاکسی‌های فرسوده اعطا می‌کند. همچنین سه‌شنبه گذشته وزارت صمت خط تولید اتوبوس برقی در ایران خودرو دیزل را افتتاح کرد. با راه‌اندازی این خط، یک هزار اتوبوس برقی وارد تهران می‌شود که ظرفیت بزرگی است.»
رئیس‌جمهور هفته بعد به البرز سفر می‌کند
محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور از سفر هفته آینده رئیس‌جمهور به استان البرز خبر داد و گفت: «حدود ۷ کیلومتر از کمربندی شهید سلیمانی که کمربندی شمالی شهر کرج است به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد. در استان البرز بعد از سفر اول، نزدیک ۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات و حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی وارد شده که تحولات خوبی در استان اتفاق افتاده است.»

طرح دارویار نبود، قاچاق دارو افزایش می‌یافت

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «اگر طرح دارویار اجرایی نمی‌شد، با توجه به اینکه اختلاف قیمت دارو‌ها در ایران با کشورهای همسایه خیلی زیاد بود و قاچاق دارو افزایش می‌یافت. توانستیم به میزان کافی ارز مورد نیاز را دریافت کنیم و مشکلی در این خصوص نداریم. تا ماه گذشته بخشی از شیرخشک مورد نیاز کشور با ارز ترجیحی وارد می‌شد به‌خاطر اختلاف قیمتی که وجود داشت، مقدار زیادی شیر خشک قاچاق می‌شد، میزان تولید شیرخشک در سال‌جاری از سال گذشته بیشتر است، سؤال این است که چرا کمبود ایجاد شده است؟ به‌دلیل قاچاق. شیرخشک تولیدی در قنادی‌ها و صنایع استفاده می‌شد زیرا از شیرخشک قنادی ارزان‌تر بود.»

 

سایر اخبار این روزنامه
باید از تجربیات هلال‌احمر ایران استفاده کنیم «مردم‌دار»؛آماده دریافت گزارش تخلفات کیفی کالاها سال‌های دور از مازوت دولت به‌دنبال انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و امن است مقاومت و تسلیم؛ دوگانه جدید در منطقه سازمان بهداشت جهانی: به آتش‌بس پایدار نیاز داریم؛ همین حالا زمستان امسال را با کمترین چالش می‌گذرانیم دانشگاه‌ها با مسئله یابی و تشخیص راه‌حل ها به دولت در اداره کشور کمک کنند ایثارگری نیروهای هلال‌احمر در سختی‌ها فراموش نمی‌شود ایران جایگاه سومی در اوپک را تثبیت کرد آلمان: پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات برای اروپا فاجعه‌بار خواهد بود مخالفت بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها با ادامه کار کابینه حاکم فردا؛ برگزاری جشن خودکفایی کاغذ در مازندران موشک‌سازی شهید احمدی روشن با شکر و روغن واقعیت داشت؟ جوان‌گرایی تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها خودکشی است! شناسایی شبکه جاسوسی اسرائیل در ایران دلارزدایی از تجارت ایران و سوریه ۵ نکته از بیانات رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان جایگاه مستقل مدیرکل آژانس را زیر سؤال نبرید