هیاهوی آمریکا برای حفاظت از منافع اسرائیل با سیشل!

سید میثم یعقوبی|  آمریکا بامداد سه‌شنبه و پس از چند روز هیاهوی رسانه‌ای درباره ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای «محافظت از کشتیرانی» در دریای سرخ، تشکیل «عملیات نگهبان رفاه» را اعلام کرد؛ ائتلافی که سؤال‌های بسیاری را درباره اثرپذیری آن به‌وجود آورده است. همزمان با تشکیل نیروی مشترک چندملیتی برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ، تردیدهایی درباره توانایی آمریکا و ۹ کشور دیگر حاضر در این ائتلاف برای جلوگیری از حملات ارتش یمن به کشتی‌ها شکل گرفته است.
نیروهای مسلح یمن از زمان آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و در پی آن، شروع جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه، اعلام کرد به نشانه حمایت از مردم و مقاومت فلسطین، منافع رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد.
ارتش یمن درحالی‌که اهداف اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی به‌ویژه شهر «ایلات» در جنوب آن را هدف قرار داده، یک کشتی تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی به نام «گلکسی لیدر» را توقیف کرده و چندین کشتی دیگر را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است.
یمن اعلام کرده تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و آنهایی را که راهی سرزمین‌های اشغالی می‌شوند، هدف قرار می‌دهد و مانند گذشته آزادی تردد در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را تضمین می‌کند، البته حملات پس از آن صورت گرفته که کشتی‌ها به درخواست نیروی دریایی یمن برای تغییر مسیر خود و عدم‌حضور در بنادر رژیم صهیونیستی پاسخ ندادند.

حملات دردناک یمن



وبگاه آمریکایی «آکسیوس» جمعه گذشته گزارش داد ورود کشتی‌های تجاری به بندر ایلات در نتیجه حملات یمن در دریای سرخ به کشتی‌های عازم این بندر تقریبا به‌طور کامل متوقف شده‌ است.
ارتش رژیم صهیونیستی گفته‌ از زمان آغاز جنگ غزه، جبهه یمن بیش از ۷۰ پهپاد و موشک بالستیک به سمت اراضی اشغالی پرتاب کرده‌، درحالی‌که اراضی اشغالی بیش از یکهزار مایل از یمن فاصله دارد.
شرکت کشتیرانی «زیم» وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد در سایه حملاتی که از یمن انجام می‌شود، هزینه جابه‌جایی از آسیا به دریای مدیترانه را افزایش می‌دهد؛ اقدامی که در نتیجه آن، هم هزینه‌های کشتیرانی و هم مدت آن بیشتر خواهد شد.
در مدت اخیر چهار شرکت باربری دریایی بزرگ جهان، یعنی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام»، «هاپاگ لوید»، «مرسک» و «ام‌اس‌سی» خدمات خود در دریای سرخ را متوقف کرده یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.
 این شرکت‌ها مجموعا ۵۳ درصد از تجارت کانتینری در جهان را به‌خود اختصاص داده‌اند. ممکن است دیگر کشتی‌های باری مانند نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل غلات نیز فعالیت خود در دریای سرخ را متوقف کنند.
در همین راستا، شرکت بریتیش پترولیوم (بی‌پی) اعلام کرد در پی «وضعیت امنیتی وخیم» دریای سرخ، تصمیم گرفته ارسال محموله‌های نفتی از این مسیر را موقتا متوقف کند. با وجود حضور گسترده ناوهای آمریکایی و غربی ازجمله فرانسه در منطقه، آنها در خنثی‌سازی حملات به کشتی‌ها توسط نیروهای مسلح یمن ناکام مانده‌اند و پنتاگون به‌دنبال یارهای جدید می‌گردد.
این اقدامات یعنی یمن در هدف اعلامی خود که همان وارد آوردن ضربات اقتصادی به رژیم صهیونیستی و تلاش برای متوقف‌کردن ماشین جنگی رژیم اشغالگر در غزه، موفق عمل کرده است.

تقلای ناکام آمریکا در ائتلاف‌سازی
مقامات دولت بایدن که از ابتدای جنگ، شریک اصلی صهیونیست‌ها در حملات به غزه و کشتار مردم فلسطین بوده‌اند، در مقابل حملات یمنی‌ها به تکاپو افتاده و همانند دیگر دولت‌های ایالات متحده مخصوصا دموکرات‌ها به‌دنبال ائتلاف‌سازی برای مقابله با آن بودند.
بالاخره بامداد سه‌شنبه «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا این «ابتکار امنیتی» را که شامل نیروهای دریایی چندملیتی و البته که زیر چتر آمریکا قرار دارند، اعلام کرد. در این ائتلاف ۱۰ عضوی، علاوه بر آمریکا، نیروهای دریایی انگلیس، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، بحرین و سیشل حضور دارند. این کشورها قرار است با پنتاگون به‌منظور «رسیدگی به چالش‌های امنیتی در دریای سرخ و خلیج عدن، به گشت‌زنی دریایی» بپردازند.
حضور مجمع‌الجزایر واقع در اقیانوس هند به نام سیشل در این ائتلاف باعث تعجب و البته تمسخر در شبکه‌های اجتماعی شده است. این کشور که چیزی به نام نیروی دریایی ندارد و تنها با چند کشتی اهدایی از کشورهایی مانند امارات و چین، گارد ساحلی دارد، قرار است از آزادی ناوبری در این منطقه حمایت کند.
اینکه دوستان آمریکا در منطقه و جهان ازجمله عربستان سعودی، امارات، مصر، آلمان، کره‌جنوبی، ژاپن و هند به این ائتلاف نپیوسته‌اند و به‌دنبال تنش نیستند، نشان می‌دهد تقلای آمریکا در ائتلاف‌سازی علیه یمن با شکست مواجه شده است.

یمن، قدرت جدید در منطقه
ارتش و انصارالله یمن که از جنگ هشت ساله با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی با موفقیت خارج شده، حالا خود را یکی از قدرت‌های نظامی منطقه غرب آسیا می‌بیند. نشریه آمریکایی «نیوزویک» نوشته، ارتش یمن انبار خوبی از موشک‌های ضدکشتی دارد و می‌تواند تعداد زیادی از کشتی‌هایی را که نیروی دریایی آمریکا قصد محافظت از آنها را دارد، مورد آزار قرار دهد.
نیوزویک نوشته موشک‌های ضدکشتی ارتش یمن برتر از قابلیت‌های بسیاری از کشورها هستند. این مجله همچنین نوشته نیروهای ارتش یمن توانایی خود را در انجام هزاران حمله به عربستان طی سال‌ها نشان داده‌اند که گواهی بر سرعت تجدید ذخایر موشک‌ها و پهپادهاست و می‌توانند حجم حملات دریایی را تشدید کنند. نیوزویک همچنین گزارش داده تلاش برای محافظت از هر کشتی تجاری که از طریق تنگه استراتژیک باب‌المندب و دریای سرخ حرکت می‌کند، یک کابوس است و دفاع از این کشتی‌ها برای نیروی دریایی آمریکا بسیار دشوار یا غیرممکن است.

حرف یمن، یکی است
اعلام تشکیل ائتلاف در منطقه هم نتوانسته عملیات‌های ضدصهیونیستی یمن را متوقف کند. ساعاتی پس از این اعلام آستین، مرکز عملیات تجارت دریایی انگلیس از دریافت گزارش درباره وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ در شمال شرق جیبوتی خبر داد. دوشنبه هم یک مقام آمریکایی به بلومبرگ گفت کاخ سفید از طریق عمان و چند واسطه دیگر با انصارالله یمن ارتباط برقرار کرده و از آنها خواسته حملات خود را در دریای سرخ متوقف کنند. یک سخنگوی انصارالله این تماس‌ها را تأیید کرد اما گفت آنها به اقدامات خود تا زمانی که رژیم صهیونیستی جنگ علیه غزه را متوقف کند، ادامه خواهند داد.

ماموریت غیرممکن
با اعلام واشنگتن مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن، رسانه‌های آمریکایی به چالش‌های نیروی دریایی طی تقابل با صنعاء در دریای سرخ پرداخته و نوشتند که این «ماموریتِ غیرممکن»، ضعف‌های واشنگتن را بیشتر نشان خواهد داد. مجله آمریکایی نیوزویک نوشت که حملات فزاینده یمن در دریای سرخ دردسر جدیدی را برای نیروی دریایی آمریکا ایجاد می‌کند، ارتش با انتخاب‌های دشواری در مورد نحوه واکنش به امواج حملات روبه‌رو خواهد شد.
«واشنگتن باید بین حضور در نقاط مختلف دنیا و حمایت از اسرائیل تعادل برقرار کند؛ نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند همه جا حضور داشته باشد و متربه‌متر دریا را ایمن کند.» این اظهارات محقق مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، فابیان هینز، در گفت‌وگو با نیوزویک است. پالتیکو نشریه دیگر آمریکایی می‌گوید که پنتاگون بیش از هر چیز نگران هزینه رهگیری موشک‌ها و پهپادهای یمنی است. درحالی‌که نیویورک‌تایمز به جنبه دیگری از ضعف‌های این ائتلاف اشاره و غیاب کشورهای مهم عربی در آن را «چالش قابل توجه» توصیف می‌کند.
این تحلیل‌ها در حالی منتشر می‌شود که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، سه روز پیش به تل‌آویو رفت و از آنجا تشکیل ائتلاف دریایی منطقه‌ای برای مواجهه با ارتش یمن را اعلام کرد؛ ائتلافی که از همان ابتدا با عدم‌همراهی کشورهای عربی، ضعف خود را نشان داد.
پایگاه خبری «الخلیج» با اعلام عدم‌انضمام چند کشور مهم منطقه نوشت که «عربستان خواهان یک تقابل دیگر با یمن نیست، امارات به کارایی این ائتلاف اعتقاد ندارد و مصر هم ماهیت آن را نمی‌پذیرد.» در تل‌آویو اما فریاد ترس و نگرانی اسرائیل از عملیات‌های صنعاء در رسانه‌های عِبری همچنان بالاست. روزنامه هاآرتص چهارشنبه طی گزارشی نوشت که «دو هفته است هیچ کانتینری از طریق دریا به سواحل اسرائیل نرسیده و انتظار داریم این روند تا چهار هفته آینده ادامه پیدا کند».

 

سایر اخبار این روزنامه
جریمه 5 هزارمیلیارد تومانی بهمن خودرو دریافت عوارض جاده‌ای و بزرگراهی فعلا منتفی شد فروش برج ۱۰طبقه اَبربدهکار مالیاتی جهش ایران برای دستیابی به «راکتور گداخت هسته‌ای» کاخ سفید در پی آن است که اسرائیل از جنگ غزه خارج شود اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تداوم همکاری دوجانبه در پروژه «کاهش آسیب‌ و سیاست‌های بشردوستانه در مقابله با موادمخدر» رای دیکته شده پرونده نوری واکنش جدی ایران را در پی دارد کریدور ارس روی ریل افتاد شب های نار و انار هیاهوی آمریکا برای حفاظت از منافع اسرائیل با سیشل! شناسایی و انهدام بزرگ‌ترین باند قاچاق انسان در ایران ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر از ابتدای سال به ایران سفر کرده‌اند تامین اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان عملکرد سنجیده وزارت نفت مانع تحقق اهداف دشمن و ایجاد نگرانی بین مردم شد اعتراض شدید ایران به حکم دادگاه سوئد افق مه‌آلود 23 دستگاه رئیسی : پاکستان برای ارتقای امنیت مرزها تلاش بیشتری کند