اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص ۱۵ میلیارد دلار در لایحه بودجه سال آینده برای تامین کالاهای اساسی خبر داد و گفت: لایحه بودجه وقتی به قانون تبدیل شود، محصول مشترک دولت و مجلس است.
به گزارش ایرنا، داود منظور صبح دیروز (چهارشنبه) در جلسه علنی مجلس در دفاع از بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه هم اکنون نیمی از راه طی شده و نیمی دیگر باید با کمک و حمایت مجلس طی شود و همه تلاش می‌کنیم سال آینده را پرقدرت و در چارچوب سیاست‌های برنامه هفتم و احکام آن شروع کنیم تا سال استثنائی و متفاوتی را رقم بزنیم،گفت: این بودجه ابزار و چارچوب کارهایی است که دولت باید انجام دهد و امیدواریم در ۲ ماه آینده لایحه بودجه ۱۴۰۳ به قانون تبدیل شود.
۶۵۰ همت سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی در سال آینده
او با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های نمایندگان مساله رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است، توضیح داد: برای رشد اقتصادی در سال آینده ۶۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه شرکت‌های دولتی برای  سرمایه گذاری در بخش‌های پیشران اقتصاد کشور دیده شده است؛ البته این غیر چیزی است که دولت در بودجه عمومی انجام می‌دهد.



رشد ۴۳ درصدی بودجه عمرانی نسبت به عملکرد سال جاری
او گفت: در بودجه عمومی اعتبارات تملک سرمایه‌ای ۳۷۵ همت دیده شده است، درست است که نسبت به سال جاری افزایش پیدا نکرده است اما ولی نسبت به عملکرد امسال با توجه به عدم تحقق منابع حدود ۴۳ درصد رشد داشته است؛ که این دو یعنی ۱۰۵۰ همت سرمایه گذاری در سال آینده توسط دولت انجام خواهد شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تکلیف برنامه هفتم مجلس برای حمایت از کسب و کار کوچک و خرد براساس مصوبه مجلس، ادامه داد: در تبصره دو بودجه منابع دیده شده است؛ یعنی ۳۱ هزار میلیارد تومان دولت باید از محل منابع خودش به حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها اختصاص دهد و با منابع بانک‌ها با نسبت یک و سه ترکیب شود؛ یعنی حدود ۱۰۰ همت منابع می‌شود؛ همچنین ۱۰۰ همت هم از محل تسهیلات قرض الحسنه برای حمایت از تولید پیش‌بینی شده است که سرجمع ۲۰۰ همت منابع برای واحدهای خرد و واحدها و مشاغل کوچک و کسب و کارهای متوسط و کوچک پیش‌بینی شده است.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: در بودجه عمومی اعتبارات تملک ۳۷۵ همت پیش‌بینی شده است، البته این عدد نسبت به بودجه سال جاری افزایش نداشته ولی نسبت به عملکرد سال جاری با توجه به عدم تحقق منابع، ۴۳ درصد رشد داشته است. فقط در این دو مورد ۱۰۵۰ همت سرمایه گذاری توسط دولت انجام می‌شود.
۲۰ همت برای حمایت از کسب و کارهای خرد و مشاغل
منظور با اشاره به مصوبه مجلس در برنامه هفتم برای حمایت از کسب و کار کوچک و خرد، بیان کرد: دولت در تبصره ۲ بودجه منابع را دیده است به طوری که می‌بایست ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل منابع خودش به حساب‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها اختصاص دهد که باید با منابع بانک ها به نسبت یک به ۳ ترکیب شود که به ۱۰۰ همت منابع می‌رسد.
او افزود: همچنین ۱۰۰ همت دیگر از محل تسهیلات قرض الحسنه پیش بینی شده که در مجموع ۲۰۰ همت منابع برای واحدهای خرد، مشاغل کوچک و کسب و کارهای متوسط و کوچک پیش بینی شده است. این یکی از اقدامات موثر در تحقق خواسته مجلس در برنامه هفتم است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بخش فرهنگ و خانواده نیز یک درصد از اعتبارات هزینه ای شرکت های دولتی صرف امور مربوط به جوانی جمعیت، رشد و شکوفایی بانوان، اردوهای زیارتی، راهیان نور، راهیان پیشرفت، موضوعات قرآنی و فرهنگی و... می‌شود. اینها تمهیدات دولت در جهت تحقق تکالیفی که مجلس تعیین کرده، است.
نمی‌خواهیم منابع دولت به بهانه سفره مردم افزایش یابد
منظور با اعلام اینکه معادل ۱۵ میلیارد دلار ( ۱۳.۶ میلیارد یورو) برای تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم در بودجه سال آینده اختصاص یافته است، اظهار داشت: ۱۰ قلم کالای اساسی با نرخ حمایتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار ( ۳۱ هزار تومان برای هر یورو) پیش بینی شده زیرا نمی خواهیم به مردم فشار وارد کنیم؛ البته اگر نرخ ارز را ۳۳ یا ۳۵ هزار تعیین می کردیم، حتما منابع دولت افزایش پیدا می‌کرد ولی نمی‌خواهیم منابع دولت به بهانه سفره مردم افزایش یابد.
تامین منابع پایدار برای خرید گندم
او با اشاره به موضوع خرید تضمینی گندم، بیان کرد: با توجه به نگرانی‌ها و تجربه‌ای که در سال جاری داشتیم، متاسفانه با تامین مالی تورمی خرید تضمینی گندم را انجام دادیم، اما در سال آینده منابع پایدار برای آن پیش‌بینی کردیم و سعی داریم با مشارکت بخش غیردولتی صنف و صنعت را در زمینه خرید تضمینی گندم فراهم کنیم؛ یعنی ۸۰ درصد خرید گندم توسط دولت و ۲۰ درصد از طریق صنف و صنعت انجام شود. می‌خواهیم از طریق مباشران دولتی و غیردولتی با قیمت‌های تضمینی گندم خریداری شود تا کشاورزان با قدرت تولید کنند و خودکفایی گندم محقق شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد حقوق بازنشستگان تاکید کرد: اعلام کردیم که بودجه دو مرحله ای است و بخش مصارف بودجه را در مرحله دوم تقدیم می‌کنیم و لایحه با نظر مجلس تصویب می شود. با توجه به تاکید مجلس در زمینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان حکم و بند مشخصی را آوردیم و در حال تصمیم‌گیری هستیم تا منابع پایدار داشته باشیم زیرا نمی توان با روش انتشار اوراق بدهی که نوعی روش غیر پایدار است متناسب سازی حقوق بازنشستگان را انجام داد.
۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات و ارزش افزوده معاف است
منظور ادامه داد: مجلس مصوب کرده تا ۴۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات و ارزش افزوده معاف باشد. بخش کشاورزی و صادرات کالاها نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است، بنابراین اعمال یک درصد مالیات به ارزش افزوده متوجه همه بخش‌های اقتصاد کشور نمی‌شود. حداکثر اثر تورمی افزایش یک درصد مالیات به ارزش افزوده ۰.۶ درصد در اقتصاد خواهد بود؛ البته تلاش داریم تا تورم را به شرایط مطلوبی برگردانیم.
او با تاکید بر اینکه این تفسیر که از جیب بازنشستگان برمی‌داریم و به آنها بازمی‌گردانیم،نادرست است، گفت: بر اساس ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و عمده نیازهای ضروری مردم مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود و کالاهای پرمصرف مردم از قبیل نان، آرد، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات، شیر، پنیر و روغن نباتی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه افراد کم درآمد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌پردازند و این مالیات را افرادی پرداخت می‌کنند که در سطوح درآمد بالاتری هستند، تصریح کرد: بازنشستگان که عمدتاً از قشر کم درآمد هستند بار مالیات بر ارزش افزوده را احساس نخواهند کرد. علاوه بر گروه کشاورزی، حمل و نقل عمومی و انواع دارو نیز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است، بنابراین نباید نسبت به تورم آن و وارد شدن فشار به جیب مردم نگرانی وجود داشته باشد.
رشد منابع بودجه نسبت به عملکرد سال گذشته ۵۰ درصد است
منظور با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت کرده‌ایم، گفت: کسری بودجه موجب تمام گرفتاری‌ها در اقتصاد کشور خواهد شد و ما تمام درآمدهای دیگر دولت را با توجه به عملکرد سه سال گذشته مورد بازنگری قرار داده‌ایم البته رشد منابع نسبت به سال قبل فقط ۱۸ درصد بوده اما نسبت به عملکرد سال گذشته ۵۰ درصد است.
او یکی از برنامه‌ها را تامین منابع پایدار عنوان و بیان کرد: ۲۰ همت برای بدهی پیمانکاران در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده و این اصلاح ساختار قطعاً به اصلاح اقتصادی کشور منجر می‌شود.
معافیت مالیاتی مشاغل و حقوق‌بگیران در لایحه بودجه افزایش یافت
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه معافیت مالیاتی مشاغل و حقوق‌بگیران در لایحه بودجه افزایش یافت، گفت: نظام مالیاتی بر اساس تقویم پایگاه‌های اطلاعاتی و فرارهای مالیاتی پایه‌گذاری شده و قانون پایانه‌های فروشگاهی که جزو افتخارات این مجلس است کمک بسیاری به دولت کرده است که بخشی از آن امسال اجرا شده و سال‌آینده به صورت کامل‌تر اجرا می‌شود.
منظور تاکید کرد: تصویب مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به منابع دولت کمک می‌کند و معافیت‌های خودساخته‌ای که برخی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های معدنی برای خود ساخته بودند برداشته شد.

سایر اخبار این روزنامه
جریمه 5 هزارمیلیارد تومانی بهمن خودرو دریافت عوارض جاده‌ای و بزرگراهی فعلا منتفی شد فروش برج ۱۰طبقه اَبربدهکار مالیاتی جهش ایران برای دستیابی به «راکتور گداخت هسته‌ای» کاخ سفید در پی آن است که اسرائیل از جنگ غزه خارج شود اختصاص ۱۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تداوم همکاری دوجانبه در پروژه «کاهش آسیب‌ و سیاست‌های بشردوستانه در مقابله با موادمخدر» رای دیکته شده پرونده نوری واکنش جدی ایران را در پی دارد کریدور ارس روی ریل افتاد شب های نار و انار هیاهوی آمریکا برای حفاظت از منافع اسرائیل با سیشل! شناسایی و انهدام بزرگ‌ترین باند قاچاق انسان در ایران ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر از ابتدای سال به ایران سفر کرده‌اند تامین اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی در سفر اول رئیس جمهور به استان گلستان عملکرد سنجیده وزارت نفت مانع تحقق اهداف دشمن و ایجاد نگرانی بین مردم شد اعتراض شدید ایران به حکم دادگاه سوئد افق مه‌آلود 23 دستگاه رئیسی : پاکستان برای ارتقای امنیت مرزها تلاش بیشتری کند