در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه

همدلی| روز گذشته فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دیدار رئیس جمهور حسن روحانی رفتند و از حمایت‌های دوجانبه سپاه و دولت برای تقویت بنیه نظامی کشور و وحدت و انسجام همه نیروها تشکر کردند.
رابطه میان سپاه پاسداران و روسای جمهور در دو دهه اخیر، نوساناتی داشته است، به گونه‌ای که در این سال‌ها اگرچه تمجید و تجلیل‌های دوطرفه‌ای میان این نهاد نظامی و رئیس اجرایی کشور دیده می‌شد، اما انتقادات متقابلی نیز وجود داشت. اگر این موضوع را از زمان ریاست جمهوری خاتمی رصد کنیم، شاید موضع‌گیری انتقادآمیز از طرف فرماندهان سپاه پاسداران درباره رئیس جمهور خاتمی وجود داشت، اما به نظر می‌رسد آن گونه که احمدی نژاد و روحانی زبان به انتقاد از سپاه گشوده‌اند، عمل نکرده است.
در این میان محمود احمدی‌نژاد و البته فرماندهان سپاه پاسداران، در سال‌هایی انتقادات تندی را به سوی طرف مقابل روانه کردند، به گونه‌ای که تعابیر محمود احمدی‌نژاد در این باره تا ماه‌ها دستمایه تحلیل و گمانه‌زنی‌های رسانه‌های مخالف نظام نیز قرار می‌گرفت.
در دولت حسن روحانی، اگرچه روحانی سخنان تجلیل‌آمیزی از سپاه در زمینه دفاع از کشور داشته، اما انتقاداتی نیز به برخی فعالیت‌های غیرنظامی سپاه به عمل آورده که البته از سوی برخی فرماندهان این نهاد انقلابی بودن پاسخ نمی‌ماند. در آخرین مورد آن سخنان نسبتا تند روحانی درباره برخی فعالیت‌های اقتصادی سپاه بود.


رئیس جمهور در آغاز ماه گذشته در دیدار با فعالان اقتصادی از روند اجرای «سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» و نحوه خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته انتقاد کرد و بخشی از این انتقاد را نیز متوجه نهادهای نظامی کرد. روحانی در این دیدار گفته بود: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.»
این سخن رئیس جمهور با واکنش برخی از فرماندهان نظامی مواجه شد که در آخرین مورد آن، سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه جلسه شورای راهبردی سازندگی سپاه با اشاره به برخی انتقادها و اظهارنظرها پیرامون فعالیت‌های سپاه در حوزه سازندگی با تاکید بر اینکه سپاه هرگز متقاضی کار اقتصادی نبوده است، عنوان کرد: ما به درخواست دولت‌ها و با اصرار آن‌ها و بدون اینکه حتی دولت، به بسیاری از تعهدات خود در قبال سپاه عمل کنند، وارد عرصه سازندگی شدیم.
جعفری با بیان اینکه «سپاه فعالیت اقتصادی و انتفاعی نمی‌کند، فعالیت‌های ما در عرصه محرومیت‌زدایی، سازندگی و خنثی‌سازی راهبردهای دشمن برای فشار اقتصادی به کشور است»، افزود: نمی‌شود که آقایان کارهای سخت را با کمترین منافع به سپاه واگذار کنند و به پروژه‌هایی که سپاه می‌سازد افتخار کنند، اما در مقابل و در حالی‌که هزاران میلیارد تومان بابت پروژه‌ها بدهکارند علیه سپاه با بی‌انصافی حرف بزنند.»
فرمانده کل سپاه همچنین با بیان اینکه «اگر فعالیت‌های سازندگی سپاه نبود، تحریم‌های ادامه‌دار تاکنون عرصه را بر دولت و کشور تنگ می‌کرد»، اظهار کرد: مبنای ما این است که باید ایران را بدون اتکا به بیگانگان بسازیم، همان‌طور که فازهای مختلف پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بسیاری از سدهای عظیم کشور و صدها پروژه بزرگ دیگر در طول سال‌های اخیر با روحیه جهادی و انقلابی به ثمر نشسته است.
جعفری در ادامه با تاکید بر اینکه ما در این راه از سرزنش‌ها نمی‌هراسیم، اظهار کرد: ممکن است ما را صاحبان تفنگ معرفی کنند؛ بله صاحب تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم و آن‌ها را علیه دشمنان و برای حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامی به کار می‌گیریم و معتقدیم دولتی که تفنگ نداشته باشد توسط دشمنان تحقیر و سرانجام تسلیم می‌شود. فرمانده کل سپاه گفت: در شرایطی که ملت ایران بیش از هر زمان دیگری به فداکاری سربازان و اقتدار تفنگ‌ها و موشک‌هایش نیاز دارد، هجمه غیرمنصفانه به سپاه اهداف دیگری را به ذهن متبادر می‌کند که فعلا برای حفظ وحدت درباره آن سکوت می‌کنیم.
یکی دیگر از مواردی که میان سپاه و رئیس جمهور سخنانی ردوبدل شد، ماجرای حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها در «دیرالزور» سوریه بود، که برخی سخنان رئیس جمهور مبنی بر این که «پرتاب موشک از سوی سپاه به طرف سران تروریست‌های داعش با تصمیم شورای امنیت ملی بود» را مصادره این عمل توسط روحانی دانسته و بلافاصله به آن واکنش نشان دادند. روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که عملیات موشکی به مواضع «تروریست‌های تکفیری» در دیرالزور سوریه «با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا» صورت گرفته است. موضوعی که البته از سوی برخی رسانه‌های مخالف دولت و برخی از دولتمردان به صورت‌های دیگری ادامه پیدا کرد. چیزی که روز گذشته محسن رفیقدوست، از فرماندهان سپاه و آخرین وزیر سپاه به آن اشاره کرده و به دوطرف انتقاد کرد. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری جماران گفت:«حرف هر دو طرف بی‌خود و بی‌ربط بوده است. ما همه جزیی از یک کشوریم و یگانه هستیم. آنچه واقعیت داشت دستور فرمانده کل قوا بود. ایشان می‌توانست بگوید در شورای عالی امنیت بحث کنید و تصمیم بگیرید ولی دیدیم کار به گونه‌ای دیگر شد.»
این انتقادات سبب شد تا برخی از رسانه‌های خارج از کشور به شایعه اختلاف میان سپاه و رئیس جمهور دامن بزنند و حتی مدعی هواداری نهادهای انقلابی مانند سپاه از رقیب روحانی در انتخابات شوند.
اما دیدار روز گذشته فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور، واجد سخنان حمایت‌آمیز دوطرف بوده است.در گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری منتشر کرده در این دیدار که روز دوشنبه برگزار شده و فرماندهان عالیرتبه سپاه در آن حضور داشتند، رئیس جمهوری تاکید کرد که وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت به مردم ضروری است.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، با قدردانی از تلاش‌های نیروهای مخلص سپاه، بر ضرورت وحدت و انسجام همه نیروها و نهادهای نظام و تلاش برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و خدمت خالصانه به مردم تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که در دوره مسئولیت دولت دوازدهم، تلاش هماهنگ همه نیروهای مسلح، به سرعت بیشتر در تحقق خواسته‌های مردم بینجامد و همه نهادها و دستگاه‌های مسئول، با شفافیت کامل در حوزه‌های تخصصی خود بر کارآیی مجموعه بیفزایند و تقویت توان رزمی سپاه و ارتش با بهره گیری از فناوری‌های نوین، امنیت ملی کشور را بیش از پیش تضمین کند. رئیس جمهور همچنین بر حمایت کامل دولت دوازدهم از خدمات سپاه در حوزه ماموریت خود تاکید کرد.
براساس این گزارش در این دیدار سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه، انتخاب مجدد دکتر روحانی و حضور گسترده مردم در انتخابات را تبریک گفت و آمادگی سپاه برای همکاری همه‌جانبه با دولت در تحقق اهداف انقلاب اسلامی را اعلام کرد. فرماندهان بخش‌های مختلف سپاه نیز گزارشی از فعالیت‌ها و آمادگی‌های سپاه پاسداران را به رئیس جمهور ارائه کردند و از حمایت‌های دولت برای تقویت بنیه دفاعی کشور و نیز مقابله با تروریسم در منطقه تشکر کردند.
سایر اخبار این روزنامه
در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در همایش «سال بلوا» ارائه شد روایت زیبا‌کلام از کودتای 28 مرداد گفت‌وگوی خواندنی احمد شاملو با مجله آدینه؛ ققنوس تنها در اجاق وطن جوجه می‌آورد علی مطهری مطرح کرد فرصتی برای رفع حصر رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اهالی سیاست به دیدار فرماندهان سپاه با روحانی واکنش نشان دادند استقبال از گفت‌و‌گوی دولت و سپاه واکنش لاریجانی به معامله دولت و مجلس برای چینش کابینه بده بستانی در کار نیست خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی احسان اقبال سعید سوء تفاهمی به نام کابینه فراجناحی خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اختلاف نظر سران آمریکا بر سر برجام