اهالی سیاست به دیدار فرماندهان سپاه با روحانی واکنش نشان دادند استقبال از گفت‌و‌گوی دولت و سپاه

همدلی| حامیان حسن روحانی از سعید حجاریان اصلاح‌طلب گرفته تا مسیح مهاجری اصول‌گرا به او این پیغام را مخابره می‌کنند که نیازی نیست درباره هر موضوعی جواب بدهی. این خواسته و شاید توصیه در بعد از انتخابات در شرایطی مطرح شد که انتقادات علنی و متقابل بین رئیس جمهور و بعضی از فرماندهان سپاه شبیه به مجادله‌ای رسانه‌ای شد. این انتقادات بی‌پرده که نمونه‌ای از آن به‌کارگیری اصطلاح «دولت با تفنگ» بود، فضایی ترسیم کرد که یک دیدار عادی رئیس جمهور با فرماندهان سپاه پاسداران که تنها خبری چند خطی از آن منتشر شد، در صدر اخبار سیاسی قرار گرفت. این دیدار هنوز انعکاس و بازتاب‌های خاص خود را دارد. به جز عده‌ای خاص اکثریت اهل سیاست، از اصول‌گرا گرفته تا اصلاح‌طلب از این دیدار استقبال نشان داده‌اند و خواستار ادامه دار بودن این دیدارها شده‌اند. دیدارهایی که در وهله اول می‌تواند اختلاف‌نظرهای جزئی را برطرف کند و سرآغازی برای جا افتادن فرهنگ گفت‌وگو باشد.
انتقادات متقابل روحانی و سپاه به همدیگر
دیدار حسن روحانی با فرماندهان سپاه پاسداران به یکی از داغ‌ترین اتفاقات سیاسی این هفته تعبیر شده که اهل سیاست هرکدام تلاش می‌کنند آن را به‌زعم خود تفسیر کنند یا موضع خود را در برابر آن بگویند. قرار گرفتن این دیدار در صدر اخبار سیاسی در حالی است که دیدارهای رسمی و غیررسمی اقتضای ریاست جمهوری است؛ خواه آنکه این دیدارها خبری شوند یا آنکه احدی از ملاقات‌های رئیس جمهور مطلع نشود. با این حال سخنان و انتقادات متقابل حسن روحانی و برخی اعضای سپاه پاسداران به همدیگر در ماه‌های اخیر این دیدار را برجسته کرد. شروع این انتقادات از دوران انتخابات ریاست جمهوری شروع شد. حسن روحانی در یکی از مناظره‌های انتخاباتی در انتقاد به مخالفت‌هایی که در دولت چهار سال نخست خود با برجام صورت می‌گرفت گفت:«روی موشک شعار نوشتند تا برجام را برهم بزنند.» تنها گروه و نهادی که بعد از این سخنان حسن روحانی به ذهن می‌رسید سپاه بود. روحانی در ایام بعد از انتخابات هم در دیداری که با فعالان اقتصادی داشت به نحوه خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته انتقاد کرد و بخشی از این انتقاد را نیز متوجه نهادهای نظامی کرد. روحانی در این دیدار گفته بود: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.» با این حال بعضی اعضای سپاه این انتقادات را بی‌پاسخ نگذاشتند. سردار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در پاسخ به این حرف روحانی گفت:«صاحب تفنگ که سهل است، ما صاحب موشک‌های دشمن‌شکن هستیم و آن‌ها را علیه دشمنان و برای حفاظت از نظام، مردم و امنیت ایران اسلامی به کار می‌گیریم.»
از حجاریان تا مهاجری: در هر موضوعی جواب نده


با این حال بسیاری از حامیان روحانی اعلام کردند با این انتقادات رو در رو موافق نیستند. از سعید حجاریان که مغز متفکر اصلاحات لقب گرفته تا مسیح مهاجری، مدیرمسئول اصول‌گرای روزنامه جمهوری اسلامی به روحانی توصیه کردند که وارد بگومگو نشود. سعید حجاریان در یادداشت تحلیلی خود که بعد از انتخابات منتشر کرد از روحانی خواست که همان روند عادی‌سازی (نرمالیزاسیون) را پیش بگیرد، چرا که مردم نمی‌خواهند از شرایط نرمال خارج شوند. از این‌رو دولت دوازدهم باید به درس این انتخابات توجه کند و وارد فضای شعاری نشود و هر روز با یک قوه یا نهاد صاحب قدرت درگیر نشود. در گفت‌و‌شنودهای پس از مناظرات یا سخنرانی‌هایی شنیدیم و خواندیم که مردم می‌گفتند: «روحانی از اصلاح‌طلبان هم جلو زده است» این در حالی است که اصلاح‌طلبان چنین خواسته‌ای نداشته و ندارند و حتی خودشان هم بعضاً از شعارهایشان عدول کرده‌اند. مسیح مهاجری اصول‌گرا نیز اخیرا توصیه خود به روحانی را روایت کرده است. او گفته: به آقای روحانی تا به حال چند بار گفته‌ام که در هر موضوعی جواب دادن مفید نیست، ولی یک جاهایی هم باید بگوید و تشویقش هم می‌کنیم.
استقبال اهل سیاست از دیدار روحانی با فرماندهان سپاه
بعد از گذشت یک روز از دیدار روحانی و فرماندهان سپاه اغلب اهالی سیاست استقبال خود را از این دیدار نشان دادند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت که روز گذشته در نشست خبری خود مورد سوال خبرنگاران درباره این دیدار قرار گرفت گفت: «هنوز فرصت نکرده‌ام که از آقای رئیس‌جمهور بشنوم چه مباحثی در این دیدار مطرح شده اما نفس جلسه بسیار خوب و مناسب بوده و بدون تردید برای انجام کارهای بزرگ در کشور علاوه بر همکاری بین قوا، نهادها هم باید در کنار هم باشند.»
روزنامه اصول‌گرای جوان هم دیروز با اشاره به تفسیر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور دیدار اخیر را مسیر «آزادی، امنیت؛ آرامش و پیشرفت» با اجماع راهبری دانسته بود نوشته: مجموعه دولت از این دیدار و نتایج آن راضی بوده است. برخی اخبار نیز حاکی است پس از آنکه برخی افراد و سایت‌های اطلاع‌رسانی داخلی و منابع معاند خارجی تلاش می‌کردند بر موج برخی عبارات و اظهارنظرها سوار شوند، چنین دیداری یک ضرورت ملی و راهبردی نظام شد که ارکان اصلی حفظ انقلاب در حمایت از یکدیگر سخن بگویند، آن‌چنانکه رئیس‌جمهور بر حمایت کامل از خدمات سپاه تصریح کرد و فرمانده سپاه نیز تاکید کرد که «سپاه آماده همکاری همه‌جانبه با دولت برای تحقق اهداف انقلاب است.»
گفت‌وگو‌ها بیشتر شود
برخی افراد با این تعبیر که این دیدار آب پاکی را روی دست کسانی ریخته است که قصد اختلاف‌افکنی بین دولت و سپاه را داشته‌اند خواستار بیشتر شدن دیدارها و گفت‌وگوها شدند. مهدی شیخ، نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید: این دیدار بجا و به موقع بود، و نشان می‌دهد که اگر در مسایل خیلی جزئی اختلاف نظرهایی در کشور وجود دارد، اما این اختلاف‌نظرها نسبت به وحدت و یکپارچگی نظام آسیبی نمی‌رساند و همه در یک صف هستند و برای خدمت به مردم خودشان را آماده می‌کنند.
عباس سلیمی نمین از تحلیل‌گران اصول‌گرا در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشته از دیدار روحانی با فرماندهان سپاه استقبال کرده و گفته: دو جریان در داخل کشور به شدت دنبال ایجاد اختلاف بین دولت و سپاه هستند. او اضافه می‌کند: تنها راهی که می‌تواند جلوی اختلافات را بگیرد، علاوه بر جلساتی که در شورای عالی امنیت ملی برگزار می‌شود و رئیس جمهور و فرمانده کل سپاه مرتب با هم ملاقات می‌کنند؛ برگزاری دیدارهای حضوری می‌تواند بسیار بسیار مفید باشد و به برخی تلاش‌هایی که ضد منافع ملی است پایان می‌دهد.»
چه کسانی مصادیق تفرقه‌افکنی بین دولت و سپاهند
به اعتقاد سلیمی نمین دیدار رئیس جمهور و فرماندهان سپاه فرصت را از اختلاف‌افکنان گرفت. سلیمی نمین می‌گوید یکی از این دو، جریانی است که دلش برای بیگانه می‌تپد. او جریان دیگر را هم عناصر تندروی سیاسی می‌داند که حیات‌شان بستگی به اختلافات دارد، چون دارای وجهه علمی و اعتبار سیاسی نیستند و وزن لازم را در این عرصه‌ها ندارند، بنابراین از طریق ایجاد بلوا خودشان را بازسازی و مطرح می‌کنند چون فقط در این زمینه‌ها توانمندی و هنر چشمگیری دارند که با ایجاد جنگ روانی، جوسازی و موج درگیری خود را مطرح کنند، بنابراین سعی می‌کنند جامعه را در این وادی حرکت بدهند تا برای خودشان موقعیت بسازند.» با این حال این تحلیل‌گر اصول‌گرا تنها به ارائه تعریف کلی بسنده می‌کند و از مصادیق اختلاف‌افکنی‌ها سخن
نمی‌گوید.
علیرضا زاکانی مصداق تفرقه‌افکنی؟
اما با رصد موضع‌گیری‌های بعد از دیدار اخیر شاید بتوان رد پای اختلاف‌افکنی را پیدا کرد. هنوز 24 ساعت از دیدار روحانی و فرماندهان سپاه نگذشته بود که علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس در یادداشتی دوباره به صورت تلویحی به روحانی تاخت. تقریبا می‌توان گفت کسی نیست که علیرضا زاکانی را به خاطر موضع‌گیری‌های ضداعتدالی‌اش نشناسد. بسیاری از سیاسیون اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا رسما او را تندروی سیاسی معرفی می‌کنند. او این بار حتی دیدار روحانی با فرماندهان سپاه را برنتابید و در یادداشتی نگاه منفی خود به این دیدار را منعکس کرده است؛ نگاهی که البته تفرقه‌افکنانه بین دولت و سپاه برداشت شده است. گویا زاکانی یکی از مصادیقی است که حتی سلیمی نمین اصول‌گرا او را در دسته‌بندی‌های خود قرار داده است. او در این یادداشت تلویحا به رئیس جمهور اشاره می‌کند و می‌گوید: «گلایه از مسئولانی است که به‌وقت ارائه کارنامه، با افتتاح پروژه‌های کلان سپاه پاسداران مانور کارآمدی می‌دهند، اما هنگام رقابت سیاسی تفنگ را به سمت برادران سپاهی نشانه می‌روند؛ این به‌دوراز انصاف است. در شرایط فعلی نیز رسم مروت نیست که عکس‌ها فقط یادگاری باشند.» زاکانی در بند دیگری هم نوشته: «نمی‌شود روزگاری پیمانکار تصویرسازی دروغین از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و حال با لبخند، بر آن سخنان خط بطلان کشید؛ مگر آن‌که لااقل در نزد خویش به اشتباهات پیشین معترف باشیم و با جلوگیری از تکرار آن مانع ناامیدی مردم و سوءاستفاده بدخواهان شویم. ازاین‌پس عیارسنجی گفته‌ها آغاز می‌شود. جنگ رنگ می‌بازد و دست برادری مومنانه ماندگار و همیشگی است، حتی اگر عقد اخوت به‌تازگی بسته‌شده باشد.»
سایر اخبار این روزنامه
در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در همایش «سال بلوا» ارائه شد روایت زیبا‌کلام از کودتای 28 مرداد گفت‌وگوی خواندنی احمد شاملو با مجله آدینه؛ ققنوس تنها در اجاق وطن جوجه می‌آورد علی مطهری مطرح کرد فرصتی برای رفع حصر رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اهالی سیاست به دیدار فرماندهان سپاه با روحانی واکنش نشان دادند استقبال از گفت‌و‌گوی دولت و سپاه واکنش لاریجانی به معامله دولت و مجلس برای چینش کابینه بده بستانی در کار نیست خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی احسان اقبال سعید سوء تفاهمی به نام کابینه فراجناحی خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اختلاف نظر سران آمریکا بر سر برجام