خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی

همدلی| تحولات دانشگاه آزاد اسلامی سرانجام به ریاست فرهاد رهبر منجر شد، مدیری که گفته می‌شود پس از برکناری وی از ریاست دانشگاه تهران، دانشجویان با پخش شیرینی از آن استقبال کردند. منتقدان فرهاد رهبر مدیریت وی بر دانشگاه تهران را «پادگانی» توصیف می‌کردند، به گونه‌ای که گفته می‌شود وی درحال تصمیم‌گیری برای پوشش متحدالشکل دانشجویان نیز بود که برکنار شد.
حضور وی در راس مرکز آموزش عالی معظمی چون دانشگاه آزاد، از سوی برخی از مخالفان وی «تکمیل‌هاشمی‌زدایی» خوانده شده است. پس از قطعیت حکم ریاست فرهاد رهبر از سوی شورای انقلاب فرهنگی تاکنون دو نفر از اعضای هیات موسس دانشگاه اعلام کرده‌اند که در این انتصاب هیچ دخالتی نداشته‌اند.
ابتدا حجت‌الاسلام ناطق نوری اعلام کرد که از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد استعفا کرده و در تصمیمات اخیر این دانشگاه هیچ گونه دخالت نداشته است. وی روز دوشنبه در پاسخ به نامه یک عضو هیات علمی دانشگاه که نظرش را درباره تغییرات پدید آمده در دانشگاه آزاد اسلامی سوال کرد، پاسخ داد: «بنده از عضویت در هیات موسس استعفا داده‌ام و اصلاً در جریان آن چه در دانشگاه آزاد می‌گذرد، نیستم و به هیچ وجه در امور دانشگاه دخالت نداشته و ندارم. بنابر این آنچه در مورد این جانب گفته می‌شود، به شدت تکذیب می‌شود.»
پس از آن نیز روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده که سیدحسن خمینی عضو دیگر هیات موسس نیز در این تصمیمات هیچ گونه دخالتی نداشته است. به نقل از یک منبع نزدیک به بیت امام خمینی گزارش شده که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی نیز از ماجرای کنار گذاشته شدن دکتر حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون هیچ دخالتی در امور این دانشگاه نداشته و ندارد.


ناراحتی ناطق و حسن خمینی از‌هاشمی‌زدایی
بدون تردید اگر بتوان دو روحانی نزدیک به آیت‌الله‌هاشمی را در سال‌های پایانی عمر او نام برد، ناطق نوری و سید حسن خمینی در این شمار جای می‌گیرند. اگر این نزدیک از بعد عاطفی فراتر رفته و رنگ و بوی سیاسی و اجتماعی نیز گرفته باشد، دور از ذهن نیست که این دو از منتقدان اصلی تغییرات جدید دانشگاه آزاد باشند و از روندی که پس از مرگ آیت‌الله‌هاشمی؛ به عنوان پدر معنوی این دانشگاه،‌هاشمی‌زدایی خوانده شده، ناراحت
باشند.
پس از برکناری سیدحمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد، سیدحسن خمینی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور صریحا این اقدام را غیرقانونی خوانده و خواستار مداخله وی در این زمینه شد. وی در نامه‌ای کوتاه نوشت: به نظر این‌جانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیر قانونی بودن آن بسیار قوی است. هم‌چنین نصب سرپرست نیز بدون رای‌گیری در هیات امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود.
همه این نگرانی‌ها به گونه‌ای پیش رفت که به نظر می‌رسد این دو در جلسات اخیر دانشگاه آزاد هیچ حضوری نداشته و در تصمیمات اخیر دخالتی نداشته‌اند.
واکنش جاسبی و ولایتی
اما روز گذشته هم علی‌اکبر ولایتی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و هم عبدالله جاسبی رئیس اسبق و عضو هیات موسس این دانشگاه نسبت به استعفای این دو نفر واکنش نشان دادند.ابتدا عبدالله جاسبی گفت: حجت‌الاسلام ناطق نوری از عضویت هیات موسس دانشگاه آزاد استعفا داده است، اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. وی افزود: هنوز تصمیمی مبنی بر اینکه استعفای وی مورد پذیرش قرار گیرد مطرح نشده است.
علی‌اکبر ولایتی نیز روز گذشته در حاشیه نشست شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی درباره انتصاب فرهاد رهبر به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: خوشبختانه روز گذشته کمیته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به آقای رهبر رای مثبت داد و از امروز ایشان به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند.
او با تاکید بر این‌که خواستار تعطیلی هیچ واحدی در دانشگاه آزاد اسلامی نیست، در پاسخ به سوالی درباره صحت استعفای ناطق‌نوری از هیات موسس این دانشگاه گفت: ایشان استعفا دادند، اما امیدواریم استعفایشان را پس بگیرند و از ایشان خواهش می‌کنیم که استعفایشان را پس بگیرند. رئیس هیات موسس خبر دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در مورد استعفای سیدحسن خمینی از هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: آقای سیدحسن خمینی استعفا نداده‌اند و به فعالیت خود در هیات موسس ادامه می‌دهند.
استعفای ناطق به صلاح نیست
غیبت ناطق نوری به عنوان یکی از نزدیک‌ترین افراد به تفکر آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در جمع تصمیم‌گیرندگان دانشگاه آزاد، برای برخی از هواداران ادامه مشی اعتدالی دانشگاه آزاد، نگران‌کننده است. آیت‌الله محسن غرویان در در یادداشتی در این باره نوشت: وضعیت دانشگاه آزاداسلامی جدای از وضعیت کلی کشور نیست. این دانشگاه منسوب به آیت‌الله ‌هاشمی و افکار ایشان است. افکار آیت‌الله ‌هاشمی افکار اعتدالی بود و نگاه ایشان در صحنه سیاسی کلان کشور و مسائل اجتماعی عقلانیت و اعتدال بود. دیدگاه آیت‌الله در صحنه دانشگاه علم‌پروری و تخصص‌گرایی بود و از این‌رو تلاش کردند دانشگاه آزاد اسلامی را از لحاظ سیاسی، اخلاقی و دینی و مذهبی در حد معتدل حفظ کنند. به لحاظ علمی نیز تلاش ایشان بر این بود که سطح تخصص، علم، دانش و توجه به عقلانیت در دانشگاه آزاد مطلوب باشد. در این راستا اکنون که آیت‌الله ‌هاشمی در میان ما نیست و فقدان حضور ایشان احساس می‌شود، نباید محیط دانشگاه درگیر کشمکش‌های سیاسی باشد، بلکه باید فضای مراکز دانشگاهی و علمی فضای عقلانیت و منطق باشد. از سوی دیگر نباید دانشگاه را به مکانی برای جذب و دفع‌ها و خط‌بندی‌های سیاسی تبدیل کنیم. صلاح دانشگاه آزاداسلامی، جوانان، کشور و مردم در این است که این دانشگاه همان مسیر اعتدالی را بر اساس افکار و اندیشه‌های آیت‌الله‌هاشمی ادامه دهد.
وی پس از توصیه به علی‌اکبر ولایتی برای ادامه مشی‌ هاشمی در این دانشگاه نوشت: نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد استعفای حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد است که به صلاح دانشگاه نیست.
سایر اخبار این روزنامه
در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در همایش «سال بلوا» ارائه شد روایت زیبا‌کلام از کودتای 28 مرداد گفت‌وگوی خواندنی احمد شاملو با مجله آدینه؛ ققنوس تنها در اجاق وطن جوجه می‌آورد علی مطهری مطرح کرد فرصتی برای رفع حصر رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اهالی سیاست به دیدار فرماندهان سپاه با روحانی واکنش نشان دادند استقبال از گفت‌و‌گوی دولت و سپاه واکنش لاریجانی به معامله دولت و مجلس برای چینش کابینه بده بستانی در کار نیست خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی احسان اقبال سعید سوء تفاهمی به نام کابینه فراجناحی خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اختلاف نظر سران آمریکا بر سر برجام