واکنش لاریجانی به معامله دولت و مجلس برای چینش کابینه بده بستانی در کار نیست

همدلی| پس از انتخابات ریاست جمهوری، مهم‌ترین موضوعی که توانسته روزها و هفته‌های طولانی موضوع اصلی رسانه‌ها و محافل سیاسی باشد و زمینه‌ساز دیدارهای متعدد سیاسیون با رئیس جمهور منتخب شود، مسئله چینش کابینه دولت دوازدهم است. از همان روزهای نخست بعد از پیروزی روحانی، موضوع کابینه وگمانه‌زنی‌ها درباره حضور یا عدم حضور وزرای کابینه یازدهم در دولت جدید مطرح شد و سیاسیون و چهره‌های تاثیرگذار برای کمک و همفکری و بعضا سهم‌خواهی از روحانی دست به کار شدند. در روزهایی که محمدرضا عارف، به عنوان رئیس فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از دیدار با روحانی در نشست اصلاح‌طلبان سراسر کشور اعلام کرد که رئیس جمهور پیروزی خود را مدیون آنها است، برخی این موضوع را سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از روحانی تلقی کردند. حتی برخی دولتی‌ها مثل حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور نسبت به این موضوع واکنشی توئیتری نشان داد و اصلاح‌طلبان را متهم به سهم‌خواهی سازمانی کرد.
از طرفی دیگر برخی اصول‌گرایان از جمله اعضای فراکسیون ولایی از ترس اینکه مبادا سهمی از کابینه به آنها نرسد و سرشان بی‌کلاه بماند، بعد از دیدار فراکسیون امید و شورای عالی اصلاح‌طلبان با روحانی به عنوان کمیته تعامل و ارزیابی برای ارائه راهکار و کمک به رئیس جمهور، در قالب کمیته ارزیابی به دیدار رئیس جمهور رفتند و برای او خط و نشان کشیدند که مراقب باشد تا وزرای پیشنهادی او از معترضان جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نباشند و تاکید کردند که به عبارتی «فتنه» خط قرمز آنهاست. از طرف دیگر در میانه جدال بر سر آنچه که «سهم‌خواهی» اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم خوانده می‌شود، گزارش‌هایی از رایزنی اصول‌گرایان خصوصا طیف لاریجانی برای اثرگذاری بر ترکیب کابینه منتشر شده است. در میان این کش‌و‌قوس‌های انتخاب وزرا و اینکه برخی بر تغییر وزیر کشور اصرار دارند، علی مطهری، نایب رئیس مجلس با ضعیف خواندن عملکرد وزیر کشور، نسبت به تکرار مسائلی که در مجلس قبل منجر به انتخاب این وزیر شد، هشدار داد.
علی مطهری در گفت‌و‌گو با سایت فراکسیون امید درباره مطالب و اظهار نظرهایی که پیرامون چینش کابینه دولت دوازدهم مطرح می‌شود گفت: «من معتقدم ما به عنوان نمایندگان مجلس، در مقطع زمانی فعلی نباید بر نظرات خود درباره اینکه چه افرادی باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند، اصرار کنیم. بلکه وظیفه ما از زمانی که آقای روحانی کابینه را معرفی می‌کند، شروع خواهد شد و آن زمان است که ما باید نظرات خودمان را بدهیم.»
نایب رئیس مجلس گفت:«در دوره قبل به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رای بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم.»


این در حالی است که شنیده شده باز هم لاریجانی به دنبال تکرار وزیرالوزرایی عبدالرضا رحمانی فضلی در کابینه جدید است و از طریق کاظم جلالی به روحانی پیام داده که با توجه به جمیعِ جهات مصلحت به تداوم ماندن رحمانی فضلی در راس وزارت کشور است. محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر و عضو فراکسیون ولایی فراکسیونی که اصول‌گرایان را نمایندگی می‌کند، در این باره به اعتماد گفته است:«آقای لاریجانی در ارتباط با کابینه ارتباط تنگاتنگی با دولت دارد.» ابطحی تاکید کرد: «ما می‌خواهیم از این پتانسیل او(لاریجانی) استفاده کنیم تا وزرای معرفی شده وزرای کارآمد انقلابی و توانمند باشند.»
این همان تلاشی است که لاریجانی روز گذشته در همایش سراسری هیات‌های امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آن را رد کرد و گفت:«در انتخاب وزرا هیچ بده‌بستانی بین دولت و مجلس نیست و وارد کردن کشور به این حواشی باعث غفلت از موضوعات اصلی می‌شود.»
رئیس مجلس شورای اسلامی ‌ تصریح کرد:«من در یکی از روزنامه‌ها دیدم که وزرا برای رسیدن به وزارت دست به دامان مجلس و بهارستان شدند و معاملاتی کردند و این اساسا خلاف واقع است. این موضوع بوده است که وزیر موفقی به بنده مراجعه و اعلام کرده که نمی‌خواهد در دولت آینده باشد که آقای‌هاشمی وزیر بهداشت از این جمله افراد بود،‌ اما اینکه ما توصیه کنیم و معامله‌ای برای انتخاب وزرا باشد وجود ندارد و سطح روابط قوا در جمهوری اسلامی به این سطح نازل نیست.»
وی افزود:«کشور ما با وجود بسیاری از مشکلات به حواشی سیاسی مشغول است و ذهن مردم و مسئولان درگیر این حواشی است و این باعث می‌شود از اصل جا بمانیم. در حالی که باید از این حاشیه‌ها فاصله گرفت و به مسائل اصلی رسید.»
البته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره چینش کابینه تاکید دارد:«دولت در روند انتخاب وزرا و چینش کابینه خیلی سکرت کار می‌کند. البته ما هم خیلی اصراری نداریم افراد را برای ما تبیین کنند. من و دوستانم روی اسامی اصراری نداریم. اما اصرار داریم فردی که می‌آید یکسری اقدامات و کارهای مشخصی را انجام دهد. وزرای انتخابی یکسری ویژگی‌های فردی را داشته باشند و در برنامه‌های‌شان موضوعات مشخصی لحاظ شود.» جعفرزاده تاکید می‌کند که اگر دولت نخواهد به این موارد توجه کند قطعا نباید از ما هم انتظاری داشته باشد.
این اظهار نظر شاید به نوعی برخی ادعاها درباره تلاش لاریجانی و نزدیکانش برای حفظ رحمانی فضلی در وزارت کشور را تائید می کند. رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم از جمله کسانی است که گفته می‌شود دردولت دوازدهم حداقل به عنوان وزیر کشور حضور نخواهد داشت و بسیاری از نمایندگان و چهره‌های سیاسی نسبت به ماندن احتمالی او در کابینه با این عنوان، معترض هستند. فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بیشترین انتقادات را نسبت به عملکرد وزیر کشور دولت روحانی مطرح می کنند. آنها می‌گویند رحمانی فضلی در انتصاب استانداران و فرمانداران بسیار ضعیف عمل کرده است. همین اخبار است که نگرانی فراکسیون مستقلین مجلس را برانگیخته تا به حسن روحانی هشدار دهند که اگر به خواسته‌های آنها توجهی نشود در ادامه نباید انتظاری از این فراکسیون داشته باشد.
از آنجایی که انتخاب وزرا و تعیین کابینه حق قانونی رئیس جمهور است و کسی حق مداخله در آن را ندارد، ولی طبق مشاهدات، برخی نمایندگان از جمله اصول‌گرایان ولایی و برخی مستقلان پیشاپیش شمشیر را در مقابل رئیس جمهور از رو بسته‌اند تا در صورت عدم توجه به خواست و نظر آنها در چینش کابینه، به وزرای پیشنهادی او رای اعتماد لازم را ندهند. همچنین می‌توان به طرح مسئله «فتنه» که از سال 88 به بعد به رمزعبور تندروهای مجلس برای عبور از قانون تبدیل شده است و آن را به خط قرمز خود برای چینش کابینه دوازدهم تعبیر کرده‌اند، اشاره کرد.
سایر اخبار این روزنامه
در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رئیس جمهور ابراز شد حمایت روحانی، تشکر سپاه در همایش «سال بلوا» ارائه شد روایت زیبا‌کلام از کودتای 28 مرداد گفت‌وگوی خواندنی احمد شاملو با مجله آدینه؛ ققنوس تنها در اجاق وطن جوجه می‌آورد علی مطهری مطرح کرد فرصتی برای رفع حصر رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اهالی سیاست به دیدار فرماندهان سپاه با روحانی واکنش نشان دادند استقبال از گفت‌و‌گوی دولت و سپاه واکنش لاریجانی به معامله دولت و مجلس برای چینش کابینه بده بستانی در کار نیست خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی احسان اقبال سعید سوء تفاهمی به نام کابینه فراجناحی خبرهای ضد و نقیض از استعفای سیدحسن و ناطق از عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد عزل ونصب در غیبت یاران‌هاشمی رسانه های آمریکایی مدعی شلیک به قایق‌های سپاه شدند بزرگ نمایی یک اخطار در خلیج فارس اختلاف نظر سران آمریکا بر سر برجام