اعتراف رژیم صهیونیستی به ضربه کاری حزب‌الله به «میرون»

جوان آنلاین: اصابت ده‌ها موشک حزب‌الله به پایگاه صهیونیستی «میرون» ضربه دردناکی را به این رژیم وارد کرده و به اذعان مقامات تل‌آویو، این پایگاه آسیب جدی دیده است؛ چیزی که امریکایی‌ها را نسبت به درگیری در جبهه شمالی نگران کرده است. در سوی دیگر میدان در دریای سرخ هم هشدار‌های انصارالله تجارت دریایی در این شاهراه آبی را مختل و فشار سنگینی بر اقتصاد اسرائیل تحمیل کرده است. با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه در چهارمین ماه خود، گروه‌های مقاومت منطقه هم در همبستگی با مردم مظلوم فلسطین، دامنه حملات خود را علیه اشغالگران تشدید کرده‌اند. یک روز پس از حمله گسترده موشکی حزب‌الله به پایگاه هوایی میرون در شمال اراضی اشغالی، رژیم صهیونیستی به ضربه سخت رزمندگان حزب‌الله به این پایگاه راهبردی و وارد شدن خسارت گسترده به آن به‌طور ضمنی اعتراف کرد. به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، «اشر بن لؤلؤ» فرمانده پیشین فرماندهی شمال ارتش رژیم صهیونیستی روز یک‌شنبه با انتقاد از رویکرد مقامات اسرائیل در قبال این حمله و سکوت آن‌ها تأکید کرد که این رویداد بسیار استثنایی است و مبهم ماندن نتایج حمله به پایگاه میرون روش صحیح ایجاد بازدارندگی نیست. روزنامه یدیعوت‌آحارونوت نیز گزارش داد: ویدئویی که حزب‌الله منتشر کرد نشان می‌دهد که دو گنبد موجود در پایگاه میرون مورد اصابت دقیق قرار گرفته و خسارت فراوانی به آن وارد شده است. حزب‌الله روز شنبه اعلام کرد که به عنوان پاسخ اولیه به ترور صالح العاروری و همرزمانش در ضاحیه جنوبی بیروت، پایگاه نظامی میرون را با ۶۲ فروند راکت هدف قرار داده است.
نگرانی واشینگتن
افزایش دامنه حملات حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی، امریکا را نسبت به شروع دور جدیدی از درگیری‌ها در مرز لبنان نگران کرده است. روزنامه واشینگتن‌پست دیروز در مطلبی نوشت: ارزیابی‌های اطلاعاتی پنتاگون نشان می‌دهد همزمان با تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله و تلاش امریکا برای ممانعت از گسترش جنگ، پیروزی رژیم صهیونیستی در چنین جنگی چالش‌برانگیز و دشوار خواهد بود. این روزنامه با اشاره به سفر مقامات ارشد دولت جو بایدن به خاورمیانه، هدف از این اقدامات را جلوگیری از وقوع یک جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله دانسته است. از سوی دیگر، باتوجه به اینکه اسرائیل آشکارا اعلام کرده که تبادل آتش منظم بین نیرو‌های این رژیم با حزب‌الله را تاب نیاورده و ممکن است به زودی عملیات نظامی بزرگی را در لبنان آغاز کند، نگرانی‌ها از سرایت جنگ دست‌کم به لبنان بالا گرفته است. یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل اخیراً در همین زمینه گفت: «ترجیح ما راه‌حل دیپلماتیک است، اما ما در حال نزدیک شدن به نقطه پایان دیپلماسی هستیم.» واشینگتن نگران است که ورود حزب‌الله به عرصه درگیری‌های غزه، صهیونیست‌ها را با چالش جدی مواجه کند و به همین دلیل یکی از برنامه‌های آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در سفر به کشور‌های منطقه تلاش برای کاهش تنش در جبهه شمالی است، زیرا مقامات کاخ سفید می‌دانند که اسرائیل فعلاً در شرایطی نیست که بتواند در چندین جبهه با گروه‌های مقاومت بجنگد و سعی دارند فیتیله جنگ در جنوب لبنان را پایین بکشند. هرچند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی دیروز در اظهاراتی واهی گفت که این رژیم تا زمان پیروزی به جنگ با حزب‌الله ادامه می‌دهد، اما این رجزخوانی خوشایند واشینگتن نیست که از ابتدای جنگ غزه بار‌ها از تل‌آویو خواسته حزب‌الله را تحریک نکند.
دریای سرخ در ید قدرت انصارالله
به‌رغم تحرکات نظامی امریکا برای تأمین امنیت دریانوردی در دریای سرخ، به نظر می‌رسد زور انصارالله به خیمه‌شب‌بازی‌های امریکا چربیده است. روزنامه نیویورک‌تایمز روز یک‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که حمله به ۲۴ کشتی از نوامبر گذشته تاکنون در دریای سرخ شرکت‌های کشتیرانی را برای اعزام کشتی‌ها از کانال سوئز یا تغییر مسیر آن‌ها با استفاده از سفر‌های دریایی طولانی‌تر و با دور زدن آفریقا، با گزینه‌های دشواری مواجه کرده است. شرکت‌های کشتیرانی که محموله‌ها را به یکی از مسیر‌های پرتردد تجاری برای کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها، نمایندگی‌های خودرو‌ها و سایر کسب و کار‌ها ارسال می‌کنند، امروزه با تصمیم بسیار دشواری مواجهند. بر اساس این گزارش، شرکت‌ها دو گزینه دارند، یا می‌توانند کشتی‌های خود را از طریق دریای سرخ اعزام کنند، البته اگر مایل باشند حملات یمنی‌ها را متحمل شده و هزینه‌های بیشتری را برای بیمه کشتی‌ها پرداخت کنند؛ یا افزایش مسافت سفر به میزان ۴ هزار مایل در اطراف آفریقا و افزایش قابل‌توجه استفاده از سوخت را انتخاب کنند. هیچ یک از این گزینه‌ها جذاب نیستند و هزینه‌های حمل و نقل را افزایش می‌دهند و به گفته تحلیلگران در نهایت مشتریان با افزایش قیمت کالا‌ها باید این هزینه را هم متحمل شوند. در تازه‌ترین اقدام، رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کردند که شرکت چینی «COSCO Shipping» کار با این رژیم را به علت حملات یمن متوقف کرد. کاهش تجارت دریایی کشور‌ها با اسرائیل، ضربه سختی را بر اقتصاد این رژیم وارد کرده است و در صورت تداوم جنگ در غزه، خسارات گسترده‌ای به صهیونیست‌ها تحمیل خواهد شد. رهبران انصارالله بار‌ها هشدار داده‌اند تا زمانی که حملات صهیونیست‌ها به غزه ادامه دارد، دریای سرخ برای کشتی‌های صهیونیستی امن نخواهد بود. در سایه همین هشدار‌ها بود که بندر ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی این روز‌ها خالی از کشتی شده است و به گفته مدیرکل این بندر اسرائیلی، تغییر مسیر کشتی‌ها از ترس انصارالله، می‌تواند سالانه میلیارد‌ها دلار به اقتصاد اسرائیل آسیب بزند.