طلای آذرپیرا در اوج عصبانیت اسنایدر

جوان آنلاین: رقابت‌های بین‌المللی کشتی اوپن زاگـرب بـا‌کسب عنـوان نایب‌قهرمانی و دو سهمیه المپیک برای تیم ملی کشتی آزاد ایران به پایان رسید.
تیم ایران که در شش وزن این مسابقات شرکت کرده بود با کسب سه مدال طلای زارع، آذرپیرا و نخودی، سه نقره معصومی، ابوذری و عموزاد و دو برنز قاسم‌پور و ابراهیم‌زاده و ۱۱۵ امتیاز نایب‌قهرمان شد. امریکا که در هر ۱۰ وزن نماینده داشت، با ۱۵۹ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید و گرجستان هم با ۱۱۰ امتیاز سوم شد. در پایان این مسابقات، رحمان عموزاد و امیرحسین زارع به عنوان ملی‌پوشان المپیکی از دل این رقابت‌ها انتخاب شدند. امامی و شیخ‌اعظمی تنها کشتی‌گیران تیم اعزامی بودند که بدون مدال مسابقات را به پایان رساندند. ایران با ۱۱ آزادکار راهی این رقابت‌ها شد، اما به دلیل سر وزن نرسیدن هادی وفایی‌پور در ۸۶ کیلوگرم، کار خود را با ۱۰ کشتی‌گیر در این رقابت‌ها آغاز کرد.
در رقابت‌های وزن ۶۵ کیلوگرم تمام نگاه‌ها به رحمان عموزاد بود. این کشتی‌گیر برای رسیدن به فینال، حتی ابراهیم‌زاده را هم شکست داده بود، اما به علت مصدومیت قدیمی از ناحیه گردن نتوانست مقابل حریف ارمنستانی خود ظاهر شود و به مدال نقره قناعت کرد، ولی سهمیه المپیک پاریس را به دست آورد. ابراهیم‌زاده، اما با غلبه بر توپرتاک ترکیه‌ای مدال برنز را از آن خود کرد.
در ۷۴ کیلوگرم، حسین ابوذری و یونس امامی حضور داشتند که در یک‌چهارم نهایی با هم روبه‌رو شدند. این کشتی با حساب ۴ - ۴ به سود ابوذری به پایان رسید تا او بعد از غلبه بر کشتی‌گیر آذربایجانی راهی فینال شود، اما در فینال به کشتی‌گیر امریکایی باخت و به مدال نقره رسید. یونس امامی هم با توجه به مصدومیت و نظر کادر فنی از ادامه رقابت در جدول بازنده‌ها انصراف داد. محمد نخودی و عبدالله شیخ‌اعظمی، کشتی‌گیران ایران در وزن ۷۹ کیلوگرم این رقابت‌ها بودند که حاصل تلاش آن‌ها طلای محمد نخودی بود. نخودی در فینال کشتی‌گیر گرجستانی را شکست داد و صاحب مدال طلا شد. شیخ‌اعظمی هم در اولین تجربه حضور خود در این مسابقات دیدار رده‌بندی را به حریف امریکایی خود واگذار کرد و دستش به مدال نرسید.
اما در ۹۷ کیلوگرم، جایی که تمام نگاه‌ها به کامران قاسم‌پور و کایل اسنایدر امریکایی دوخته شده بود این امیرعلی آذرپیرا بود که خوش درخشید. قاسم‌پور در نیمه‌نهایی با حساب ۴ بر صفر مغلوب اسنایدر شد تا غول امریکایی با خیال راحت به فینال برسد و خودش را صاحب مدال طلا بداند، اما امیرعلی آذرپیرا با یک کشتی بابرنامه موفق شد در فینال او را با حساب ۶ بر ۳ شکست دهد و مدال طلا را از آن خود کند. پیروزی آذرپیرا در این مبارزه در حالی رقم خورد که او ابتدا ۳ بر صفر عقب بود، اما با جنگندگی موفق شد نتیجه را برگرداند، اتفاقی که موجب عصبانیت شدید اسنایدر شد. این عصبانیت از شکست مقابل آذرپیرا به حدی بود که حتی می‌شد آن را هنگام دریافت مدال نقره روی سکو هم مشاهد کرد. قاسم‌پور هم در دیدار رده‌بندی با پیروزی مقابل حریف ترکیه‌ای صاحب مدال برنز شد. در نهایت امیرحسین زارع، قهرمان جهان در ۱۲۵ کیلوگرم کار سختی نداشت و موفق شد این‌بار هم مدال طلا را از آن خود کند. البته با این تفاوت که در زاگرب حریفی ایرانی را مقابل خود در فینال می‌دید؛ امیررضا معصومی و زارع، فینال ایرانی این وزن را برگزار کردند که تجربه زارع به معصومی چربید و موفق شد با حساب ۵ بر صفر پیروز شود.