راهکار مدیریت مشترکان پرمصرف گاز اعمال سیاست‌های قیمتی است

جوان آنلاین: آمار‌ها نشان می‌دهد بیشتر مشترکان پرمصرف گاز جزو طبقه مرفه جامعه هستند، به همین دلیل نیز اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی و اعمال سیاست‌های قیمتی بر این دسته از مشترکان می‌تواند در استفاده بهینه از گاز مؤثر باشد. این مشترکان با سوءمصرف گاز طبیعی به کسری تراز آن در ماه‌های سرد سال دامن می‌زنند و قطع گاز صنایع را موجب می‌شوند و تنها راه کاهش مصرف پرمصرف‌های مرفه، اعمال سیاست‌های قیمتی بر این مشترکان است.

امروزه انرژی یکی از کالا‌های راهبردی در سراسر جهان تبدیل شده و مدیریت مصرف آن از اهمیت زیادی برخوردار است و هدررفت آن در هیچ جای جهان پذیرفتنی نیست. در حال حاضر، هزینه تولید گاز مصرفی نیز از مصرف‌کنندگان دریافت نمی‌شود. شاید به همین دلیل است که مشترکان پرمصرف که جزو طبقات مرفه جامعه هستند، دلیلی برای مدیریت مصرف خود نمی‌بینند و مصرفی پنج‌برابر مشترکان کم‌مصرف را به ثبت می‌رسانند.
مصرف بی‌رویه در بخش خانگی به کسری تراز گاز در فصول سرد سال منجر می‌شود که قطعی گاز صنایع عمده را به دنبال دارد. صدمه‌ای که بخش تولید از قطعی گاز می‌بیند، بسیار جدی است و به همین دلیل ضرورت دارد مدیریت مصرف گاز در کشورمان مدنظر قرار گیرد.


ضرری که قطع انرژی مورد نیاز صنایع به اقتصاد کشور می‌زند، غیرقابل جبران است. به عقیده برخی، پرمصرف‌های گاز باید هزینه این خسارت را بپردازند. ضرورت اعطای عادلانه یارانه انرژی در بخش خانگی
مرتضی صبوری‌فرد، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص تعرفه‌گذاری پلکانی گاز تصریح کرد: در این روش مشخص شده است که حد استاندارد مصرف گاز در سال به ازای هر مترمربع زیر بنا، ۲۳ متر مکعب گاز است. متأسفانه میزان مصرف گاز در کشور ما بیشتر از این است و این استاندارد رعایت نمی‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر، در فصول سرد با ناترازی گاز مواجه می‌شویم که روزانه به چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰‌میلیون مترمکعب می‌رسد. این رقم بسیار بالاست و قطع گاز صنایع ضرر بالایی برای‌مان دارد.
این کارشناس انرژی توضیح داد: طبق آمار‌های رسمی منتشره از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، مشترکان پرمصرف در پله‌های ۸ تا ۱۲، ۸۳/۸۸ درصد هستند، مشترکانی که مصرف نامتعارفی دارند، بیشتر در مناطق مرفه تهران زندگی می‌کنند و تنها ۷/۱۱ درصد از پرمصرف‌ها در نیمه جنوبی تهران واقع شده‌اند.
صبوری‌فرد گفت: آمار و ارقامی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، نشان می‌دهد با چالش مصرف در حوزه گاز خانگی روبه‌رو هستیم. قطعاً تعرفه‌گذاری پلکانی مزیت‌های بالایی برای‌مان دارد. وی ادامه داد: استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی ما را از فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از گاز بی‌نیاز نمی‌کند. این سیاست‌ها باید به موازات یکدیگر به اجرا گذاشته شوند.
این کارشناس انرژی گفت: چندین سال قبل، در کشور از لامپ‌های پرمصرف استفاده می‌کردیم که هزینه بالایی برای‌مان داشت. با فرهنگ‌سازی صحیح در رسانه‌ها توانستیم مردم را به سمت استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف سوق دهیم. در زمینه گاز نیز نیاز به چنین اقداماتی داریم.
صبوری‌فرد گفت: بسیاری از کشور‌های حوزه اروپا و امریکا به استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی پرداخته‌اند و کارایی این روش اثبات شده است. قاعدتاً قیمت‌های بسیار پایین گاز باعث می‌شود مردم انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف خود نداشته باشند. استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی به نحوی که پرمصرف‌ها هزینه بیشتری برای گاز بپردازند و کسانی که در محدوده الگو از گاز استفاده می‌کنند، آن را با قیمت یارانه‌ای در اختیار داشته باشند، مفید خواهد بود. وی ادامه داد: در کنار استفاده از روش تعرفه‌گذاری پلکانی باید به بهینه‌سازی وسایل گازسوز نیز مبادرت کنیم. در حال حاضر، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما از آنجا که گاز با قیمت بسیار پایین در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد، آن‌ها انگیزه‌ای برای استفاده از وسایل گازسوز بهینه ندارند. تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند این موضوع را حل کند و مردم را به سمت استفاده از وسایل گازسوزی که هدررفت انرژی کمتری دارند، سوق دهد.
صبوری‌فرد گفت: تأکید می‌کنم، فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از گاز اهمیت بالایی دارد و نباید آن را فراموش کنیم. متنبه‌کردن پرمصرف‌ها که اغلب جزو طبقات مرفه جامعه هستند، می‌تواند کارساز باشد، البته از نظر من، در روش فعلی تعرفه‌گذاری طوری حدود استاندارد مصرف تعریف شده است که تقریباً پرمصرف‌ها نیز در محدوده مصارف استاندارد قرار گرفته‌اند، باید این موضوع اصلاح شود. دولت در برخورد با پرمصرف‌های گاز جدیت دارد، تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها عین عدالت است
رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» ضمن اشاره به این موضوع که عدم‌مدیریت مصرف گاز عواقب وخیمی برای کشور دارد، تصریح کرد: کسانی که به تولید کشور توجهی ندارند و بی‌محابا از گاز استفاده می‌کنند، باید هزینه آن را بپردازند.
وی ادامه داد: برخی از تولیدات امنیت غذایی کشور و برخی صنایع، خوراک شرکت‌های دیگر را تأمین می‌کنند و با قطع گاز صنایع مشکلات جدی برای کشور به وجود می‌آید.
سنگدوینی گفت: مدیریت مصرف گاز با جدیت در حال پیگیری است. دولت آنقدر در این موضوع جدیت دارد که گاز اداراتی را که نحوه مصرف‌شان را مدیریت نمی‌کنند، قطع می‌کند. این نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قطعاً با آن دسته از مشترکان گاز خانگی که توجهی به مدیریت مصرف‌شان ندارند، برخورد خواهد شد. قطع گاز این مشترکان و در نظر گرفتن تعرفه‌های بالا و تصاعدی برای آن‌ها از جمله راهکار‌هایی است که شرکت ملی گاز در دستور کار قرار خواهد داد.
سنگدوینی گفت: روش تعرفه‌گذاری پلکانی دقیقاً عین عدالت است. یارانه انرژی باید به کسانی اختصاص پیدا کند که در چارچوب الگو از گاز استفاده می‌کنند. دولت وظیفه ندارد برای مصارف غیرضروری اقشار مرفه جامعه یارانه پرداخت کند.
به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس، در تعرفه‌گذاری غیرپلکانی اقشار مرفه جامعه که از امکانات بالایی برخوردارند و مصارف زیادی دارند، بیشتر از یارانه پنهان انرژی بهره می‌برند. در این سازوکار، هر چقدر بیشتر مصرف کنیم، بیشتر از یارانه استفاده می‌کنیم، در حالی که عدالت اجتماعی حکم می‌کند، اقشار ضعیف جامعه از یارانه بهره‌مند شوند و برای مصارف غیرضروری یارانه پرداخت نکنیم.
سنگدوینی تأکید کرد: مشترکان معمولی که در چارچوب الگو از گاز استفاده می‌کنند، نباید نگرانی‌ای داشته باشند. این افراد گاز را با قیمت مناسب در اختیار خواهند داشت. روش تعرفه‌گذاری پلکانی بر اصلاح الگوی مصرف مشترکان پرمصرف که به مدیریت نحوه استفاده از این ماده ارزشمند اهمیتی نمی‌دهند، تمرکز دارد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم تا ابد به میزان تولید خود اضافه کنیم و به موازاتش میزان مصرف افزایش پیدا کند. نباید این طور تصور کنیم که از منابع بی‌حد و حصر برخورداریم و هر چقدر بخواهیم می‌توانیم از گاز استفاده کنیم. از طریق صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌توانیم صنایع را سر پا نگه داریم و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری کنیم. از طرف دیگر، حتی زمینه برای صادرات گاز فراهم می‌شود که سودآوری بالایی برای کشور دارد.