شرایط برگزاری پرشور و باشکوه انتخابات فراهم است

 [شهروند] رئیس‌جمهوری مراجعه به آرای عمومی در مسائل مهم و افزایش مشارکت مردم در انتخابات را راهبرد نظام و موجب افزایش سرمایه اجتماعی دانست و ابراز امیدواری کرد مردم با مشارکت گسترده در انتخابات یک‌بار دیگر دشمنان نظام را ناامید و امید دوستداران جمهوری اسلامی ایران را مضاعف کنند. سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر پشتوانه مردمی خود، کشوری مستقل، آزاد و مبتنی بر آرای مردم است، به ایجاد زمینه مناسب و عادلانه برای تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ازجمله در رسانه ملی اشاره و از همه آحاد ملت دعوت کرد به شکل پرشور در انتخابات حضور یابند.

نرخ تورم تولیدکننده با روند کاهشی به 28درصد رسیده است
سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «۷۵درصد مشمولان از طرح کالابرگ الکترونیکی استقبال کردند که آمار بیش از ۱۵میلیون خانوار را دارد و نشان می‌دهد طرح مورد استقبال بالایی قرار گرفته است.» به‌گفته علی بهادری‌جهرمی. الحمدالله باز هم نرخ تورم تولیدکننده، شیب کاهشی خود را حفظ کرده و با روند کاهشی به ۲۸درصد رسیده است، تورم نقطه‌به‌نقطه ماهانه به ۱.۲درصد رسیده است که ازجمله اخبار امیدآفرین بود.

تلاش می‌کنیم شرکت‌های بزرگ صنعتی به شرکت دانش‌بنیان
 تبدیل شوند
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «در آیین‌نامه جدید، از قریب به 10هزار شرکت دانش‌بنیان، ۸۰۰ شرکت فن‌آور، 2هزار و ۲۰۰ شرکت نوآور و ۷ هزار شرکت نوپا هستند.» دهقانی‌فیروزآبادی ادامه داد: «با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، تلاش می‌کنیم که شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور با تقویت واحد تحقیق و توسعه وارد حوزه توسعه فناوری شده و به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شوند.»

حقابه محیط‌زیست را از توافق ایران و افغانستان جدا کردیم



معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «حقابه محیط‌زیست را از توافق ایران و افغانستان جدا کردیم.» به‌گفته «علی سلاجقه» درخصوص هیرمند هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و مرتب جلسات توسط وزارت نیرو برگزار می‌شود، ولی حقابه محیط‌زیست را تفکیک کردیم و به نفر دوم طالبان اعلام شده است که حقابه محیط‌زیست باید از توافق ایران و افغانستان جدا شود. منتظر هستیم کارگروه آنها به ایران بیایند و موضوع را بررسی کنند.
سلاجقه ادامه داد: «قبل از بارش‌های اخیر تالاب‌های یازده‌گانه اقماری دریاچه ارومیه وضعیت مناسبی داشت و از لحاظ حیات‌وحش وضعیت‌ مناسب بود. با بارش‌های اخیر نیز تراز دریاچه ارومیه به ۱.۵ میلیارد مترمکعب رسیده و آب از دو سد شهیدکاظمی و سد بوکان رها‌سازی‌ شده است. وزارت نیرو پای کار است و حقابه را رعایت می‌کند.»

افت فشار گاز در هیچ نقطه از کشور نداشتیم
وزیر نفت در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «در هیچ کجای کشور افت فشار گاز یا قطعی گاز خانگی رخ نداده است.» جواد اوجی با بیان آنکه ۹۸درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه سراسری گاز هستند، گفت: «با خاموش کردن یک بخاری اضافه، مردم در مناطق دورافتاده و سردسیر می‌توانند یک بخاری بیشتر برای گرم کردن منازل خود روشن کنند. علاوه بر تامین سوخت خانگی تجاری، تامین سوخت گاز و مایع نیروگاه در دست انجام است و امسال یک‌میلیارد لیتر بیشتر سوخت به نیروگاه‌ها داده شده است.» وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید بنزین در این دولت ادامه داد: «در شهریور ۱۴۰۰ در زمان تحویل دولت، تولید بنزین ۹۶میلیون لیتر در روز بود، ولی امروز حدود ۱۱۴میلیون لیتر تولید بنزین در روز را شاهد هستیم. برنامه این است که پالایشگاه‌های جدید را شروع کردیم. حمل‌ونقل و لجستیک بنزین ما توسط تانکرهای نفتکش صورت می‌گیرد و با توجه به سرما و صعب‌العبور بودن جاده‌ها همکاران ما خیلی خوب، هم تامین سوخت جایگاه‌های سوخت و هم تامین سوخت مایع صنایع، نیروگاه‌ها و حتی فرودگاه‌ها را به خوبی انجام دادند.»

مصوبه دولت برای اعطای وام و تسهیلات به زنان سرپرست خانوار
دهک یک تا ۵
معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده از مصوبه دولت برای اعطای وام و تسهیلات به زنان سرپرست خانوار دهک‌های یکم تا پنجم خبر داد. «انسیه خزعلی با بیان اینکه لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به آیین‌نامه‌ای ختم شده است، گفت: «در همین راستا پنجره واحدی و سامانه‌ای برای آن تعیین شد تا از طریق این سامانه همه خدمات و حمایت‌های زنان سرپرست خانوار به‌صورت یکپارچه صورت بگیرد و وضعیت زنان‌سرپرست خانوار بهتر رصد شود تا بتوانیم خدمات بیشتری ارائه دهیم. طبق مصوبه هیأت دولت، تمامی بانک‌ها موظفند از سوی دولت، ضمانت زنان سرپرست خانه‌دار را اعمال کنند و تسهیلات را در اختیار زنان سرپرست خانوار دهک‌های یک تا ۵ قرار دهند.»

 اسم وزارت ارشاد تغییر می‌کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از امضای یک تفاهمنامه با مناطق آزاد برای ساخت دهکده جدید فناوری‌های نوین فرهنگی خبر داد. «محمدمهدی اسماعیلی» با بیان اینکه لایحه تغییرات ساختاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراه سایر بخش‌ها آماده کرده‌ایم، گفت: «بحث اصلاح ساختارهای فرهنگی و هنری کشور در این قانون پیش‌بینی شده و متولی کار نیز وزارت فرهنگ و ارشاد است؛ این موضوع با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور صورت می‌گیرد. بحث تغییر اسم وزارتخانه نیز در همین لایحه پیش‌بینی شده، اما اسم پیشنهادی را اجازه دهید، کار جلو برود.»

حداقل حقوق و دستمزد کارگران را دولت تعیین نمی‌کند
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه حداقل حقوق و دستمزد کارگران را دولت تعیین نمی‌کند، گفت: «تعیین حقوق و دستمزد کارگران از وظایف شورای‌عالی کار است.» به‌گفته «صولت مرتضوی» تعیین حقوق و دستمزد کارگران از وظایف شورای‌عالی کار است. باید از هفته آتی جلسات شورای‌عالی کار برگزار شود، البته جلسات کارشناسی برگزار شده و شاخص‌ها در دست بررسی است.

در وزارت صمت تلاش می‌کنیم سیستم نظارت خود را مردمی کنیم
وزیر صمت در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه سیاست وزارت صمت، تبدیل خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی است، گفت: «تعادل خوبی در عرضه و تقاضای خودرو وجود دارد و روزانه بیش از ۵ هزار خودرو تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.» به‌گفته «عباس علی‌آبادی» در لوازم خانگی وضعیت بسیار خوبی داریم و وقت آن است که بازار به سمت تعادل منطقی برود و بتوانیم بازار را به‌صورت طبیعی کنترل کنیم.
«علی‌آبادی» با اشاره به اجلاس WTOبا بیان اینکه هم‌اکنون عضو ناظر هستیم، گفت: «تلاش کردیم در این اجلاس با وزرای کشورهای مختلف، مقامات اماراتی و مسئولان تماس بگیریم و صحبت کردیم. قاعده‌مند کردن نظام تجارت و همساز کردن آن با نظام تجارت جهانی عامل بسیار مهم و زیرساختی است که در وزارتخانه در حال انجام شدن است. آنچه تاکنون مانع عضویت ایران شده یکجانبه‌گرایی بوده که سعی کردیم این موضوع را مدیریت کنیم.»

 مشارکت مردم در انتخابات تضمین‌کننده امنیت کشور است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «مردم باید بدانند اصلی‌ترین پایه امنیت ملی، مردمی بودن این نظام است و اصل مشارکت به‌معنای ارتقای امنیت است.»
به‌گفته «سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی» با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات با بالا بودن ضریب امنیت ملی ارتباط دارد، گفت:«کشوری هستیم که در اطراف مرز‌هایمان تهدیدهای مختلف می‌شود . گروه‌های سازمان‌یافته خارجی و داخلی که مورد حمایت بیگانگان قرار می‌گیرند، وقتی احساس کنند پشتیبانی مردمی، دولت و مجلس کاهش یافته است، فرصتی برای توسعه اقدامات ضد‌امنیتی. پیدا می کنند.»  قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: «مردم باید بدانند اصلی‌ترین پایه امنیت ملی، مردمی بودن این نظام است و اصل مشارکت به‌معنای ارتقای امنیت است.»

امنیت و پیشرفت کشور منوط به حضور مردم در صحنه است
معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «امنیت و حفظ کیان‌ جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت کشور منوط به حضور مردم در صحنه است.»
محمد دهقان ادامه می‌دهد: «گله‌های مردم را درک می‌کنیم، ولی بحث انتخابات فراتر از این موضوعات است و امنیت، آبرو و الگو شدن کشور در جهان در میان است.» بنابرنظر دهقان این انتخابات می‌تواند موجب خشنودی دوستانِ ملت ایران و موجب ناامیدی دشمنان ملت ایران باشد: «برای هر کرسی مجلس ۵۲ نامزد در کشور رقابت می‌کنند و اخبار انتخاباتی، فضای خوبی را نوید می‌دهد. ان‌شاءالله انتخابات پرشوری را خواهیم داشت و این انتخابات موجب پایه‌سازی برای پیشرفت و ارتقای سطح امنیت کشور خواهد شد.»

مردم از هر گرایش و سلیقه‌ای منتخبانی دارند
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت با بیان اینکه شور و نشاط خوبی برای انتخابات در کشور برقرار است، گفت: «مردم این احساس را دارند که از هر گرایش و سلیقه‌ای، منتخبانی وجود دارد.» به‌گفته «سیدمحمد حسینی» با تأکید بر اینکه آغاز تبلیغات انتخابات، این احساس را در مردم ایجاد کرد که تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی زیاد است، بیان داشت: «مردم دریافتند که با هر گرایش و سلیقه‌ای که باشند، منتخبانی خواهند داشت.» «حسینی» با بیان اینکه در شهرهای مختلفی که حضور داشتم از نزدیک شاهد شور و نشاط انتخاباتی بودم، تصریح کرد که نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که ان‌شاءالله بالای ۵۰ درصد مردم در این انتخابات مشارکت خواهند کرد: «مردم در طول ۴۵ سال گذشته حامی نظام بوده‌اند و حضور پرشور مردم در انتخابات، وظیفه مسئولان را سنگین‌تر
خواهد کرد.»
  تنها دولتی هستیم که در لیست‌های انتخابات مجلس دخالت نداشته ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتخابات گفت: در این زمینه با وجود همه تبلیغات، مردم با روی گشاده برخورد می‌کنند و نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها هم نشان می‌دهد طی روزهای جاری اقبال مردم افزایش پیدا کرده است دولت هم با همه وجود در خدمت برگزاری با شکوه انتخابات است شاید در همه دوره‌ها، دولتی نداشته باشیم که مسئول اجرای کار باشد ولی خودش هیچ گرایش سیاسی، حزبی، جناحی و باندی را در انتخابات اعمال نکرده باشد. به‌گفته اسماعیلی دولت با تدبیر رئیس‌جمهوری کاملا به بحث مشارکت گسترده پرداخت و خودش را از جناح‌های سیاسی و دخالت در لیست‌ها کنار کشید رسانه‌ها به این موضوع توجه کرده و از این رویکرد دولت در رسانه‌ها گفته شود؛ هیچ حرفی در رسانه‌ها از موضع دولت نیست و همه می‌دانند دولت صرفا برایش موضوع مشارکت گسترده مهم است و بستر را هم برای این موضوع فراهم کرده است.