برنامه‌ریزی برای پرتاب ۵ تا ۷ ماهواره

رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای پرتاب پنج تا هفت ماهواره در سال ۱۴۰۳ و پرتاب ماهواره‌های بخش خصوصی خبر داد و گفت: امسال مرحله نخست سکوی پرتاب چابهار به بهره‌برداری می‌رسد.
حسن سالاریه در حاشیه بیست و هشتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک ۱۴۰۳)، در مورد برنامه‌ریزی امسال برای پرتاب ماهواره، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی ما این است که بین چهار تا پنج پرتاب داخلی و یک تا ۲ پرتاب بین‌المللی داشته باشیم؛ یعنی امسال پنج تا هفت ماهواره پرتاب خواهد شد، هرچند ممکن است این میزان، تغییر و جابه‌جایی هم
 داشته باشد.
وی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه امسال چه نوع ماهواره‌هایی پرتاب خواهد شد، گفت: امسال هم ماهواره‌های مخابراتی، سنجشی، تحقیقاتی و هم ماهواره‌های عملیاتی در برنامه پرتاب داریم.



سالاریه در مورد تغییرات نمونه دوم ماهواره پارس ۱، گفت: پرتاب نمونه اول و تست‌های پارس۱ که به خوبی در مدار قرار گرفت، انجام شد. برای نمونه دوم آن اصلاحاتی با هدف بهبود کیفیت و افزایش عملکرد قابلیت‌های ماهواره پارس۱ در نظر داریم که در حال انجام است و اعمال خواهیم کرد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امسال هم مانند سال گذشته، بلکه شلوغ‌تر و بیشتر، ماهواره‌های ساخت دستگاه‌های دولتی، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... پرتاب می‌شود، البته همانطور که وعده داده بودیم ماهواره‌هایی که برای نخستین بار توسط بخش خصوصی به‌صورت کامل طراحی و ساخته شده‌اند را پرتاب خواهیم کرد.
سالاریه ادامه داد: امسال نمونه دوم ماهواره پارس۱، ماهواره ظفر۲، ماهواره طلوع ۳ یا پایا را برای پرتاب داریم. همچنین، ماهواره کوثر که توسط بخش خصوصی ساخته شده، آماده پرتاب است. همچنین چند ماهواره تحقیقاتی از خانواده پژوهش و ماهواره‌های این سری را داریم که به‌احتمال بسیار زیاد ماهواره طلوع۳، ظفر ۲، کوثر و ماهواره‌های تحقیقاتی دیگر را در سال ۱۴۰۳ پرتاب خواهیم کرد که در صف پرتاب قرار دارند.
سالاریه تأکید کرد: پرتاب‌هایی که امسال انجام خواهد شد بیشتر توسط پرتابگر داخلی خواهد بود.
رئیس سازمان فضایی ایران در مورد سکوی چابهار گفت: امسال برنامه داریم بهره‌برداری از فاز ۱ پایگاه چابهار که مربوط به پرتابگرهای سوخت جامد است، آغاز شود و برنامه‌ریزی می‌کنیم که نخستین پرتاب هم پرتاب ماهواره «خورشیدآهنگ» باشد.