فوتسال ایران بر بام قاره کهن

 [شهروند] پانزدهمین حضور تیم‌ملی فوتسال ایران در فینال رقابت‌های جام‌ملت‌های فوتسال آسیا با پیروزی 4 بر یک مقابل تیم‌ملی فوتسال تایلند همراه بود؛ مصافی که شاگردان وحید شمسایی را مقابل تیم میزبان قرار داد و یوزهای فوتسال موفق شدند با یک بازی حساب‌شده و موفق، حریف خود را مقتدرانه شکست دهند و دوباره بر بام قاره کهن قرار بگیرند. در این مسابقه مهدی کریمی، سعید احمدعباسی، علی‌اصغر حسن‌زاده و باقر محمدی برای ایران گلزنی کردند و سورنویچیان تک گل تایلند را به ثمر رساند.

برتری یک‌نیمه‌ای شاگردان شمسایی مقابل میزبان
تیم‌ملی بازی را هجومی آغاز کرد و در همان دقیقه دوم روی کار زیبای مهدی کریمی به گل نخست خود رسید. حملات ایران ادامه داشت تا اینکه در دقیقه ششم نیمه دوم، روی حرکت زیبای مسلم اولادقباد، سعید احمدعباسی دروازه تایلند را برای بار دوم باز کرد و در این مسابقات هشت ‌گله شد. بعد از این گل، تایلندی‌ها چند فرصت داشتند که با بی‌دقتی آنها را از دست دادند. در ادامه و در فاصله 6 دقیقه تا پایان نیمه نخست، ایران صاحب پنج خطا شد و سنگ‌سفیدی نیز با کارت زرد داور جریمه شد. پس از آن تلاش‌های دو تیم فایده نداشت تا شاگردان شمسایی با همان برتری 2 بر صفر به رختکن بروند.

تیرخلاص یوزهای فوتسال به تایلند
تایلندی‌ها این نیمه را بهتر آغاز کردند و سرانجام مزد زحمات‌شان را گرفتند و در دقیقه پنجم نیمه دوم به گل رسیدند. سورنویچیان، کاپیتان تایلند، موفق به بازکردن دروازه ایران شد. شاگردان شمسایی خیلی زود به خود آمدند و توانستند روی یک ضربه کرنر با ضربه والی علی‌اصغر حسن‌زاده گل سوم را به ثمر برسانند. بعد از این گل دوباره تایلند سر تا پا حمله شد و درخشش باقرمحمدی مانع از بازشدن دروازه ایران روی موقعیت‌های تایلند شد. حملات تایلند تا 6 دقیقه پایانی نیمه دوم ادامه داشت و دفاع خوب شاگردان شمسایی مانع بازشدن دروازه تیم‌ملی شد. همین امر سبب شد تا تایلند رو به بازی پاورپلی (پنج‌نفره) بیاورد و دروازه‌اش خالی باشد تا باقر محمدی، دروازه‌بان تیم‌ملی، بتواند از دروازه خودی برای بار چهارم دروازه میزبان را باز کند. ایران حتی فرصت داشت که گل‌های بیشتری به ثمر برساند، اما دقت پایین بهروز عظیمی مانع این اتفاق شد. سرانجام تیم‌ملی توانست با همان نتیجه 4 بر یک برنده شود و قهرمان آسیا لقب بگیرد. تیم‌ملی فوتسال ایران با ۱۳ قهرمانی، دو نایب‌قهرمانی و دو عنوان سومی، پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها در قاره آسیاست. تایلند نیز با این شکست، به سومین نایب‌قهرمانی خود رسید و همچنان در حسرت قهرمانی آسیا باقی ماند.

سعید احمدعباسی، آقای گل فوتسال آسیا!
سعید احمدعباسی، نوک رأس تیم‌ملی فوتسال ایران، به عنوان آقای گلی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ رسید. احمدعباسی در دیدار فینال برابر تایلند که با پیروزی 4 بر یک تیم‌ملی ایران همراه شد، گل دوم تیم وحید شمسایی را به ثمر رساند. احمدعباسی که در تیم فوتبال واین‌آلبالی اسپانیا بازی می‌کند، هفت گل قبلی‌اش در این رقابت‌ها را در دیدار با افغانستان (۲ گل)، بحرین (۲ گل)، کویت (۲ گل) و قرقیزستان به ثمر رساند و در این مسابقات تنها موفق به گشودن دروازه ازبکستان در بازی نیمه‌نهایی نشد.



افغانستان با مربی ایرانی، مسافر جام‌جهانی شد
تیم‌ملی فوتسال افغانستان که هدایت آن را مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی، برعهده دارد و برای نخستین‌بار موفق شده بود به مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا و دور یک‌چهارم نهایی هم راه یابد، دیروز بزرگ‌ترین اتفاق تاریخ ورزشی این کشور را رقم زد. مسابقه مرحله نهایی پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی فوتسال در قاره آسیا و انتخاب تیم پنجم در جام ملت‌ها از ساعت 8:30 روز یکشنبه (به وقت ایران) برگزار شد و شاگردان مجید مرتضایی به مصاف تیم‌ملی قرقیزستان رفتند و پیروزی بزرگی به دست آوردند. تکلیف تیم‌های آسیاییِ حاضر در جام‌جهانی 2024 فوتسال با صعود افغانستان به‌طور قطعی مشخص شد و علاوه بر شاگردان مرتضایی که دیروز سهمیه گرفتند، تیم‌های ملی ایران، تایلند، تاجیکستان و ازبکستانِ میزبان در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. صعود فوتسالیست‌های افغانستان به جام‌جهانی مهم‌ترین اتفاق تاریخ ورزش این کشور به حساب می‌آید که یک مربی ایرانی برای آنها رقم زد.