از طرح تقسیم استان تهران تا اختصاص 1500 همت برای جبران خسارت سیل‌زدگان

رئیس‌جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.
سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروزهیأت دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تأکید کرد. رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکارهای جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمانبندی مشخص تدوین و اعلام کند و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند. در جلسه هیأت دولت، وزیر ورزش و جوانان گزارشی از درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی در هفته گذشته ارائه کرد. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرایند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به‌عنوان یکی از کودهای مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات 250هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت 100هزار تن راه‌اندازی شده که تا 200هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا 37میلیون دلار موجب صرفه‌جویی شود.

در حیاط دولت چه گذشت؟
اعضای کابینه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حضور یافتند و به سؤالات آنان پاسخ دادند؛ گزیده‌ای از مهم‌ترین اظهاراتشان در پی می‌آید:

مرتضوی: افزایش لازم در بیمه کارگران انجام شده است
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه افزایش لازم درخصوص بیمه کارگران انجام شده است، اظهار کرد: امیدواریم با مدیریتی که در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد و با مهار تورم و نیز با کمک‌های معیشتی‌ای که دولت در برنامه دارد قدری از مشکلات کم کنیم. صولت مرتضوی درباره دائمی شدن قرارداد کارگران گفت: موضوع دائمی شدن قراردادها در کمیسیون اصلی دولت تصویب شده است و در دستور کار دولت است و ان‌شاءالله هر وقت نوبتش شود، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.



 
وزیر جهادکشاورزی: گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
 وزیر جهادکشاورزی با اشاره به نوسانات قیمتی بازار میوه گفت: هیچ کمبودی در هیچ بخش بازار میوه و تره بار وجود ندارد. گرانی‌های جاری ناشی از کمبود کالا نیست، بلکه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌های مسئول است.

رئیس سازمان انرژی اتمی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
 اسلامی درباره همکاری با آژانس درخصوص بازرسان آژانس تصریح کرد: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند. بازدید آنها در حال انجام است. استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است و این مسئله سیاسی نیست و ما در فرایندهای همکاری با آژانس این موضوع را مکرر اثبات کرده و آنها هم به آن اذعان دارند. وی درباره اظهارات گروسی درباره برنامه تسلیحاتی ایران نیز تصریح کرد: اینها موضعگیری نیست و سؤال خبرنگار است و جریان مخرب و صهیونیستی در حال القای این است که برنامه ایران صلح‌آمیز نیست. گروسی گفته نشانه‌ای از برنامه تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست: حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره حق‌آبه هیرمند اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیأت حاکمه افغانستان درخصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون مترمکعب رهاسازی آب صورت گرفته است. سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کنند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم بتوانیم انحرافی که روی این رود وجود دارد را مسدود کنیم. وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد. حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است.

وزیر بهداشت: مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان زیر ۷ سال
 ابلاغ شد
بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه هر حادثه یا بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می‌کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیأت دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنها ایمن شود. این به همه بیمارستان‌های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: از پایگاه چابهار ماهواره به فضا پرتاب می‌کنیم
عیسی زارع‌پور گفت: به مناسبت روز معلم یک بسته اینترنتی را برای معلم‌هایی که در نرم‌افزار شاد حضور دارند، اختصاص می‌دهیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فاز اول پایگاه چابهار که برای پرتابگرهای سوخت جامد در دست ساخت است، گفت: امیدوارم فاز اول این پایگاه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد. این پایگاه پایگاه راهبردی و استراتژیک در صنعت فضایی کشور برای فرستادن ماهواره به فضا خواهد بود.
 
وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
احمد وحیدی درخصوص اجرای طرح انسداد مرز در شرق کشور، بیان کرد: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و چندبار شروع و رها شده بود که با دستور رئیس‌جمهور و تخصیص منابع، در شرق کشور دنبال می‌شود و در حال اجراست. وی درخصوص تقسیم استان تهران به تهران شرقی و غربی نیز عنوان کرد: برنامه تقسیمات کشوری طبق نیازهای هر منطقه طراحی می‌شود و تقسیم استان تهران در دست بررسی است.

خبر وزیر ورزش درباره نوشته شدن آیین‌نامه حق پخش ورزش
کیومرث هاشمی در جمع خبرنگاران، گفت: حق پخش متعلق به ورزش کشور است و محدود به دو باشگاه نیست. وی ادامه داد: حق پخش گره ورزش است و باید باز شود. این اتفاق بعد از نوشته شدن آیین‌نامه مربوطه توسط وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده، می‌افتد. آیین‌نامه مذکور بعد از نهایی شدن در هیأت دولت تصویب و ابلاغ می‌شود. با پرداخت حق پخش خیلی از مشکلات رفع می‌شود و بخش خصوصی راحت‌تر به حوزه ورزش ورود می‌کند.
 
توضیحات رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره برنامه‌های استخدامی دولت
رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: ۱۴ اردیبهشت آزمون استخدامی کیفیت بخشی به آموزش و پرورش برگزار می‌شود، در این آزمون بعد از ۱۰ سال ۱۹۱۱۲ نفر در رشته مشاوره تحصیلی برای دانش‌آموزان ـ امور تربیتی و سبک زندگی، مربیان سلامت و مربیان تربیت بدنی ـ جذب خواهیم داشت.
 
معاون امور زنان و خانواده :طرح زیست عفیفانه از سوی معاونت امور زنان پیگیری می‌شود
معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از پیگیری اجرای طرح زیست عفیفانه در حوزه حجاب و عفاف خبر داد و گفت: طبق این طرح مربیان به والدین و دانش‌آموزان، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند. انسیه خزعلی درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در حوزه حجاب و عفاف، گفت: طرح زیست عفیفانه با عنوان زندگی و بالندگی در این معاونت پیگیری می‌شود و مربیانی از سراسر کشور با همکاری آستان قدس رضوی آموزش می‌بینند تا به والدین آموزش‌های لازم را دهند.

سخنگوی دولت: دولت ۱۵۰۰ همت برای جبران خسارت سیل سیستان و بلوچستان اختصاص داد
سخنگوی دولت با اعلام اینکه به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تصویب شد، گفت: حقوق حداقل‌بگیران بازنشسته حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت. علی بهادری جهرمی درباره میزان کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با تصویب هیأت وزیران، فعلا میزان ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت تنخواه در اختیار استاندار و وزارت کشور قرار می‌گیرد تا در استان هزینه کنند. البته میزان خسارات بیشتر است و پس از برآورد نهایی از خسارات، میزان کمک‌ها مشخص می‌شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: استان تهران مورد توجه قرار گیرد
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره دیدار اخیر رئیس‌جمهور با بخشی از مردم تهران، اظهار کرد: استان تهران یکی از استان‌های محروم است. به‌رغم اینکه تهران پایتخت است و این تصور وجود دارد که دارای امکانات است، اما به واقع یکی از استان‌های محروم کشور همین استان تهران است. سپهر خلجی ‌افزود: یکی از محرومیت‌های بزرگ در استان تهران موضوع آموزش و پرورش و مدارس قدیمی است. باید در نگاه متوازن که دولت دارد، استان تهران مورد توجه قرار گیرد. با این نگاه برنامه‌ریزی صورت گرفت که در کنار سفرهای استانی رئیس‌جمهور، باید به استان تهران هم توجه شود، ولی چون تهران بزرگ است باید منطقه به منطقه این سفر انجام شود و برای نیازمندی‌هایی که مردم مناطق مختلف دارند، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام شود.

توضیح شهردار تهران درباره امکان همکاری شهرداری تهران با «طرح نور»
علیرضا زاکانی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه همکاری شهرداری با ناجا در موضوع «طرح نور »، گفت: به هر دستگاهی که در شهر خدمتی می‌رساند، کمک می‌کنیم. دستگاه‌ها نیازهایشان را به ما اعلام می‌کنند و ما طبق وظیفه و در چارچوب ضوابط به آنها کمک می‌کنیم. شهردار تهران همچینین با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند مردم در قضیه واگن‌های مترو سود کنند، اظهار کرد: اصلا خوب نیست که عده‌ای خاص در این کشور سود ببرند، اما مردم ضرر کنند. این رفتار با انسانیت ناسازگار است.

رئیس صدا و سیما: باید کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
رئیس صدا و سیما در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به عملکرد صداوسیما در موضوع عفاف و حجاب می‌دهید، اظهار کرد: نمره خیلی بالایی نیست. نه اینکه کار زیادی انجام نشده است، بلکه باید کارهای بیشتری انجام شود، چون موضوع حجاب فراگیری زیادی دارد. برنامه‌های صداوسیما آماده شده و به حجم آن از لحاظ کمی و کیفی اضافه می‌شود.