احیای همکاری ایران و آژانس

دیروز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در دومین روز از برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران در شهر اصفهان با یکدیگر رایزنی کردند. پس از این دیدار، اسلامی و گروسی برای پاسخگویی به سؤالات اصحاب رسانه در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

اسلامی: ایران و آژانس برای تداوم همکاری‌ها برنامه دارند
اسلامی درخصوص این دیدار و رایزنی‌ها گفت: ما گفت‌وگوهای سازنده و رو به جلویی داشتیم. در اسفند گذشته در تهران بیانیه‌ای به‌صورت مشترک منتشر کردیم که گرچه بدخواهان ایران از تعاملات ایران با آژانس ناخرسندند و تشکیک می‌کنند و با سیاه‌نمایی سعی دارند این اقدامات را کم‌ارزش جلوه دهند، اما من و آقای گروسی اعتقاد داریم این بیانیه مبنای خوبی برای مناسبات است. ما این خط مبنا را به‌عنوان نقشه راه در مذاکرات این دوره تعیین کردیم.
وی افزود: در این مذاکرات بیانیه مارس را به‌عنوان خط مبنای مثبت ارزیابی کردیم. گرچه این ملاحظه وجود داشت که به‌دلیل شرایط حادث‌شده حرکت‌ها یک مقدار کند شد و دو طرف ناخرسند بودیم، اما امروز این امیدواری ایجاد شد که خط مبنا را تعیین کنیم. اسلامی همچنین اظهار داشت: بر مبنای بیانیه مشترک، در سه بخش، تعاملات خود با آژانس را دنبال می‌کنیم. بخش اول موارد گذشته است، اینها شرایط خاص خودش را دارد و حاصل موارد سیاسی و بیرونی است و با الزامات خودش مورد پیگیری قرار می‌گیرد. رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در بخش اول موضوع مهم دو مکان باقی مانده است. ما قبلا 4مکان داشتیم و با تعاملات موضوع دو مکان بسته شد. موضوع دو مکان باقی‌مانده در چارچوب تعیین‌شده را دنبال می‌کنیم. وی ادامه داد: بخش دوم مربوط به وضعیت موجود است تا در شرایط موجود برای تداوم دانش و ملاحظات آژانس برنامه داشته باشیم و برای کاستی‌ها گام‌های مشخصی را احصا کنیم و برای اقدامات هماهنگ در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی اقدامات لازم را انجام دهیم. اسلامی گفت: بخش سوم مربوط به مدیرکل آژانس و شخص آقای گروسی برای برداشتن گام‌ها به سمت آینده است. نقشی که مدیرکل آژانس برعهده دارد و می‌تواند به‌عنوان تسریع و تسهیل‌کننده برای برداشتن موانع و حل کردن مسائل در چارچوب غیرسیاسی ایفا کند. اسلامی در ادامه تأکید کرد: موضوع مهم برای ما این است که مراقبت کنیم القائات خصمانه علیه برنامه صلح‌آمیز ایران که منشا آن رژیم صهیونیستی است، در تعاملات ایران و آژانس تأثیرگذار نباشد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین اظهار کرد: این موضوع اهمیت دارد، زیرا آنچه در رسانه‌ها بیان می‌شود برخاسته از القائات رژیم صهیونیستی است. در این مقطع زمانی که ماهیت این رژیم به جهانیان معرفی شده و جامعه کثیری از نخبگان این ماهیت را معرفی کردند، باید توجه کنیم که همین رژیم پشتیبان جریانات علیه ایران بوده و نباید ملاک پیگیری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد.



اسلامی افزود: به همین دلیل توافق کردیم که اینها تفکیک شوند، گذشته، حال و آینده. ما هماهنگ به‌سوی آینده مشترک و پرتعامل گام خواهیم برداشت.

گروسی: پیشنهادی برای ادامه همکاری به ایران ارائه دادم
گروسی در نشست مشترک با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، درخصوص رایزنی‌ها گفت: امروز افتخار بزرگی است که در شهر اصفهان حضور دارم. من طی دوره حضورم، روز گذشته در تهران نشست‌های مهمی را با وزیر و معاونش داشتم؛ اکنون در فرایند حساسی قرار داریم. دیشب و امروز هم رایزنی‌های فشرده‌ای را برای اتخاذ گام‌های متقابل داشتیم.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: باید برای تداوم همکاری ایران و آژانس گام‌های عملیاتی برداریم؛ من پیشنهادی را به ایران در این زمینه ارائه دادم.
مدیرکل آژانس در پاسخ به سؤالی درخصوص نقش رژیم صهیونیستی در تخریب روابط ایران و آژانس گفت: نگرانی‌های ایران درخصوص نقش اسرائیل وجود دارد. ما به بازیگران خارجی توجه نمی‌کنیم و نقش ایران را درنظر می‌گیریم. ما اقداماتی را با ایران طراحی می‌کنیم تا هرگونه شکی برطرف شود، ما همکاری‌ها را در مسیر صحیحی پیش می‌بریم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درخصوص رفتار آمریکا در خروج از برجام و شرایط به‌وجود آمده گفت: این چیزی است که داریم روی آن کار می‌کنیم. ما باید همکاری کنیم تا به مسیر قبلی برگردیم و احیای برجام و یا هر سند دیگری را که ایران تمایل داشته باشد به آن وارد شود، تسهیل کنیم. اکنون می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی هستیم.