پایان عجیب شورای چهارم

آفتاب یزد – گروه اجتماعی: سیصدوشصت و پنجمین جلسه شورای شهر تهران به آخرین جلسه علنی با حضور رسانه‌ها تبدیل شد. جلسه‌ای که به نقطه پایان این دوره از پارلمان شهری پایتخت تبدیل شد. به نظر می‌رسد جلسات‌ آخر که برای شورای‌شهری‌ها بی‌اهمیت است باز هم با حضور ۱۵عضو شورای شهر و بدون آنکه به حد نصاب برسد آن هم با تاخیری35 دقیقه‌ای در ساعت 9:20 دقیقه جلسه شورای شهر شروع شد.
این جلسه هم به دور از جنجال نبود و باز هم درگیری جدیدی و چمران نزدیک به 4 دقیقه از وقت جلسه شورا را گرفت. میکروفن جدیدی که تذکر پیش از دستور خود را ارائه می‌کرد بعد از سه‌دقیقه وقت قانونی، قطع شد اما او با صدای بلند بقیه تذکرش را می‌خواند. چمران به او می‌گوید: «آقای جدیدی عذر می‌خواهم وقت شما تمام شده است. من نماینده این دوستان (اشاره به اعضای شورای شهر) هستم شما دارید وقت بقیه را می‌گیرید.»
**پای تختی به شورای شهر باز شد
جدیدی به حرفش ادامه می‌هد و با لحنی کنایه آمیز می‌گوید: «من هم اگر پشتیبانی مثل شما در شورای شهر داشتم به جای 12سال، 50سال کار می‌کردم.»


چمران می‌گوید: «دیگر اینقدر کنایه نزن. اینجا که گود زورخانه نیست عزیز من، وقت، قانون دارد. شما از صبح تا شب که نمی‌توانید اینجا بنشینید و حرف بزنید. در کشتی هم 3 دقیقه‌ات که تمام می‌شود، شما را می‌گذارند بیرون. اگر بخواهی 45 دقیقه کشتی بگیری، 10 بار ضربه فنی‌ات می‌کنند.»
جدیدی می‌گوید: «اتفاقا کشتی هم وقت اضافه دارد.»
چمران پاسخ می‌دهد: «وقت اضافه در صورتی است که مساوی کنید. ما قبل از شما کشتی‌گیر بودیم. از تختی یاد بگیر عزیزم. غیرت و مردانگی را از تختی یاد بگیر.»
جدیدی می‌گوید: «من زمین خورده شما هم هستیم. اجازه بده حرفم را تمام کنم.»
چمران در مقابل اصرار جدیدی می‌گوید: «یک نطق پیش از دستور بگیر بیا حرف بزن. تذکرت را هم بنویس بده به من می‌فرستم. چشم.»
جدیدی می‌گوید: «حرف دل مردم است.»
چمران به او کنایه‌زده و می‌گوید: «احسنت که حرف دل مردم را می‌گویید. دوستان هم حوصله‌شان سر رفته است.»
بعضی چند بار صلوات می‌فرستند. اما جدیدی ادامه می‌دهد و می‌گوید: «من مخلص دوستان هم هستم. اتفاقا دوستان می‌خواهند گوش کنند. من دو تا تذکر دارم.»
چمران می‌گوید: «خلاصه تذکر را شفاهی گفتید، به صورت مفصل هم کتبی به من بدهید.»
جدیدی پاسخ می‌دهد: «ما که تقابلی با هم نداریم. چرا که بقیه می‌خوانند؟ »
چمران به کنایه می‌گوید: «مبارکتان باشد، آن هم مبارکتان باشد.»
با صلواتی که فرستاده می‌شود. این قائله هم می‌خوابد. قائله‌ای که می‌توانست با خواندن ادامه تذکر جدیدی، کمتر وقت شورای شهر را بگیرد.
با تذکراتی که داده شد، مجتبی عبداللهی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری پشت تریبون قرار گرفت و گزارش عملکرد این معاونت را اعلام کرد. آخرین بخش‌های گزارش عبداللهی بود که روابط عمومی شورای شهر اعلام کرد که به دلیل ابلاغ تاریخ اتمام شورای چهارم از سوی شورای نگهبان به دولت، احتمالا این آخرین جلسه شوراست. چمران برای چند لحظه‌ای ریاست جلسه را به مرتضی طلایی سپرده و از صحن خارج شد. به نظر می‌رسید او به دنبال استعلام این خبر، جلسه را ترک کرده بود و به محض بازگشت اعلام کرد: «براساس قانون، جلسه امروز شورا، آخرین جلسه رسمی شورای چهارم است. قانون شوراها شب گذشته توسط شورای نگهبان تصویب شد و منتظر ابلاغ وزارت کشور هستیم. از آنجایی که از محتوای قانون مطلع هستیم، براساس قانون این آخرین جلسه رسمی شورا خواهد بود البته می‌توانیم جلساتی به صورت غیررسمی برگزار کنیم.»
این خبر چمران برای لحظه‌ای همهمه‌ای در شورا به پا کرد و بعد اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر اجازه صحبت گرفته و گفت: «اینطوری خیلی بد است. باید با شادی فعالیت شورای چهارم را به آخر برسانیم. من می‌گویم یک جلسه دیگر داشته باشیم که با شادی تمام شود. اینطوری به دل نمی‌نشیند.»
چمران با شوخی می‌گوید: «با شیرینی؟!» دوستی هم با خنده تایید می‌کند.
چمران ادامه می‌دهد: «در حال حاضر نمی‌توانم برای شروع به کار شورای پنجم زمان دقیقی را مشخص کنم. معلوم نیست که این آخرین جلسه شورا باشد، چرا که هنوز دستور و حکم ریاست جمهوری از سوی وزیر کشور به رئیس شورا رسما ابلاغ نشده است. هر زمان که حکم ابلاغ شده و مسیر قانونی خود را طی کرد جلسات شوراها نیز پایان خواهد پذیرفت، اما از آنجایی که شورای نگهبان موافقت خود را با اتمام کار شورای چهارم اعلام کرده است، پایان کارش در مردادماه است. پس از ابلاغ حکم توسط وزارت کشور و هماهنگی‌های فرمانداری و دوستان شورای پنجم جلسات شورای پنجم آغاز خواهد شد.»
وی با اشاره به این که بر اساس روند قانونی، حکم اتمام جلسات شورا پس از تصمیم شورای نگهبان به ریاست جمهوری می‌رود، می‌افزاید: «ریاست جمهوری 10 روز فرصت دارد این قانون را ابلاغ کرده و در روزنامه‌های رسمی اعلام کند. بعد از آن قانون اجرایی و عملیاتی می‌شود اما این فرآیند هنوز طی نشده است. با این حال چون ما از متن قانون مطلعیم آماده‌ایم تا 12 مرداد شورا را تحویل دهیم. با این وجود ما جلسه یکشنبه را برگزار می‌کنیم و به نظرم آن جلسه آخرین جلسه شورای شهر خواهد بود.»
**ورود خبرنگار ممنوع
دوستی و چند عضو دیگر شورای شهر درخواست می‌کنند که خبرنگاران هم در روز یکشنبه حضور داشته باشند اما چمران می‌گوید ممکن است در جلسه آینده حرف‌های خصوصی داشته باشیم که نخواهیم منتشر شود در نتیجه به صورت علنی برگزار نخواهد شد اما برای آنکه شائبه‌ای ایجاد نشود مصوبه‌ای نخواهیم داشت. تلاش می‌کنیم تا 12 مرداد گزارش تصویری از عملکرد شورای چهارم ارائه دهیم و پس از آن هم شورای پنجم کار خود را آغاز خواهد کرد. البته احتمال دارد ابلاغیه ریاست جمهوری برای پایان کار شورا بعد از مراسم تحلیف به شورا برسد.»
تقی‌پور می‌گوید: «آقای چمران! تا وقتی که وزیر کشور اتمام کار شورا را ابلاغ نکند، جلسات ما قانونی است و ما موظف به برگزاری جلسات هستیم.»
چمران هم در پاسخ می‌گوید: «بله ما تا وقتی که این ابلاغیه به رئیس شورا برسد جلساتمان را برگزار خواهیم کرد. گفته شده تا بعد از تحلیف پایان شورای چهارم ابلاغ نشود حتی اگر تا پس از مراسم تحلیف طول بکشد باز هم ما جلسه اصلی دیگری نخواهیم داشت و این یکشنبه آخرین جلسه است. پس از ابلاغ ریاست جمهوری، شورای چهارم به صورت رسمی و قانونی پایان خواهد یافت با این حال جلسه روز یکشنبه به صورت غیرعلنی و بدون هیچ گونه مصوبه‌ای برگزار خواهد شد.»
در مجموع این گزارش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری بود که تحت تاثیر خبر اتمام به کار شورای چهارم، آنگونه که باید و شاید مورد انتقاد و تشکر اعضا قرار نگرفت.
**شهردار در مقابل شورای چهارم و پنجم
قرار بود شهردار گزارش عملکرد خود را به شورای چهارم ارائه کرده و آن خلاصه را قرائت کند. چمران در پاسخ به اعضای شورای شهر برای گذاشتن یک جلسه با شهردار می‌گوید: «شهردار باید گزارش عملکرد خود را هم به شورای چهارم و هم به شورای پنجم ارائه کند. بنابراین دنبال این هستیم که اگر بشود این گزارش در یک جلسه برگزار شود که از برگزاری دو جلسه هم پیشگیری شود.»
**شورای پنجم در خلا زمانی
حق شناس در فضای مجازی به زمان شروع به کار شورای پنجم واکنش نشان داده و می‌نویسد: «چمران در حالی اعلام می‌کند که امروز آخرین جلسه شورای چهارم است که تا الان هیچ نهاد رسمی تاریخ شروع به کار شورای پنجم را اعلام نکرده‌اند.»
چمران هم می‌گوید که زمان شروع به کار شورای پنجم مشخص نیست. سالاری هم در جلسات گذشته درخواست کرده بود که شورای نگهبان زودتر ابلاغیه خود را به دولت ارسال کند تا تکلیف اعضای دو شورای چهارم و پنجم مشخص شود.