مصطفی خدایگان طنزنویس

شبیه ضرب‌المثل‌هایمان پر از تناقضیم! یک بار می‌گوییم مشت نمونه‌ی خروار است و روز بعد، بنا به موقعیتی که به نفع خودمان باشد می‌گوییم با یک گل بهار نمی‌شود! درست مثل دلواپسان عزیز.
من نمی‌فهمم چطور بار کج به منزل نمی‌رسد اما دیوار کج تا ثریا می‌رود؟! اصلا می‌دانید ثریا کجاست؟ می‌دانید چقدر دور است؟ اصلا این دیوار با چه مصالحی ساخته شده که کج است اما تا ثریا می‌رود و فرو هم نمی‌ریزد؟!
چقدر ضد و نقیض ساخته‌ایم ما مردم؟! درست مثل دلواپسان! مثلا برخوردشان را با مسئله‌ی ورود سرمایه‌های خارجی پس از برجام ببینید:
-اگر شرکت‌ها و سرمایه‌های خارجی نیایند، می‌گویند: «دیدید؟ دیدید برجام شکست خورد؟ از اولش هم معلوم بود این یک برنامه‌‌ی به‌دردنخور و ایکبیری است... ایششش!»


-اگر شرکت‌ها و سرمایه‌های خارجی بیایند، می‌گویند: «دیدید؟ دیدید برجام شکست خورد؟ از اولش هم معلوم بود که برجام باعث تاراج منابع و ثروت مملکت توسط غربی‌ها می‌شود. باید استیضاح بشوید ‌ای دولت انگلیسی... ایششش!»
یا در جای دیگری تز می‌دهند: «اعضای کابینه باید شجاع باشند و به سمت مشکلات بروند» اما مشکل اینجاست که متوجه نیستند مشکلات را کسانی ساخته‌اند که کسی جرات نمی‌کند به سمت‌شان برود! مثلا روحانی چند بار شجاعت نشان داد و عزم حرکت به سمت مشکلات را کرد اما قبل از اینکه روحانی به سمت مشکلات برود مشکلات به سمت روحانی رفتند و در همان ابتدای مسیر، راهش را بستند. یک سری هم به‌طور خودجوش به سمت روحانی رفتند تا روحانی به سمت مشکلات نرود. مثلا عید فطر کم مانده بود شلیک اشعار توهین‌آمیز را بس کنند و به‌طور غیربرنامه‌ریزی شده، به سمت روحانی حمله‌ور شوند.
دلواپسان عزیز! مراقب باشید یک باد همچون بادی که در پارک‌های سوئیس می‌وزد، نیاید دل را ببرد و واپس‌زده بشوید. آن‌وقت کی می‌تواند برود فروید را زنده کند و بیاورد تا به احوالات شما برسد. هرچند اگر فروید هم زنده شود آن‌وقت گیر می‌دهید که:«شما جادو جنبل کردید و رفتید یک اجنبی را برای کمک به ما آورده‌اید؟! شما می‌خواهید تربیت و آموزش این ملت را غربی‌ها بنویسند؟ فکر می‌کنید ما نمی‌دانیم این یارو جاسوس است؟ شما دولت انگلیسی هستید.
وای بر شما... ایششش!»