تعيين تکليف نهایی سه موسسه غيرمجاز

رييس کل بانک مرکزي از نهايي شدن تعيين تکليف آخرين موسسات غيرمجاز خبر داد و گفت: با تفاهم‌هاي انجام شده بانک‌هاي «تجارت»، «آينده» و «موسسه اعتباري ملل» مديريت دارايي‌ها و بدهي‌هاي موسسات «البرز ايرانيان»، «افضل توس» و «وحدت (آرمان)» را عهده دار شدند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک مرکزي، ولي اله سيف از قطعي شدن تعيين تکليف آخرين موسسات غيرمجاز خبرداد و گفت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌هاي بانک مرکزي تعيين تکليف آخرين موسسات غيرمجاز به سرانجام رسيده است. براساس تفاهم انجام شده، مسئوليت مديريت دارايي‌ها و بدهي‌هاي موسسات «البرز ايرانيان» به بانک تجارت، «افضل توس» به بانک آينده و «وحدت (آرمان)» به موسسه اعتباري ملل پس از هماهنگي با مرجع قضايي آغاز مي‌شود.
رييس شوراي پول و اعتبار با بيان اينکه مسئوليت تأمين هرگونه کسري متوجه موسسان و مديران موسسات غيرمجاز است، عنوان کرد: در حال حاضر بررسي و ارزيابي ميزان دارايي‌ها و بدهي‌هاي اين موسسات در دست انجام است و در صورت احراز هرگونه کسري مسئوليت تأمين آن برعهده موسسين و مديران موسسات مورد اشاره خواهد بود و از طرفي مرجع قضايي نيز نسبت به استيفاي حقوق ذي نفعان اقدام خواهد کرد.
وي درباره آخرين وضعيت موسسه البرز ايرانيان يادآور شد: پرونده موسسه «البرز ايرانيان» در حال حاضر در مرجع قضايي مطرح شده است و قطعاً براساس تصميمات قضايي و در صورت نياز، بانک مرکزي آمادگي لازم براي همکاري در اين زمينه را دارد.سيف با تأکيد بر اتمام فعاليت موسسات غيرمجاز در بازار پولي کشور اظهار کرد: دستاورد حل و فصل و پاک سازي فضاي اقتصادي کشور از موسسات اخلال گري که فعاليتشان هزينه‌هاي زيادي را بر اقتصاد کشور تحميل کرده، بسيار ارزشمند و قابل توجه است. اين مهم به برکت همکاري و هماهنگي دستگاه قضا، وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي‌و با تلاش مسئولانه و مجدانه همکاران اينجانب در بانک مرکزي حاصل شده است.


عالي‌ترين مقام بانک مرکزي حذف موسسات غيرمجاز را زمينه ساز انتظام بخشي در بازار پول دانست و گفت: حذف اين موسسات زمينه لازم را براي کنترل حجم نقدينگي و هدايت مناسب نرخ سود فراهم مي‌آورد و اين امر در نهايت به افزايش اثربخشي سياست پولي، هدايت مناسب تسهيلات نظام بانکي در حمايت از فعاليت‎هاي مثبت توليدي و اقتصادي و نيز اصلاح نظام بانکي منجر خواهد شد.
رييس کل بانک مرکزي خواستار هوشياري مردم در برابر فعاليت موسسات غيرمجاز در آينده شد و گفت: حفظ اين دستاورد مهم بسيار حياتي است؛‌ باتوجه به اين نکته از مردم عزيزمان تقاضا مي‌کنم به هيچ وجه به موسسات و افرادي که ممکن است در آينده درصدد انجام فعاليت‌هاي پولي غيرمجاز با استفاده از سپرده‌هاي مردم برآيند، اعتماد نکنند.
سيف با بيان اينکه تجارب گذشته بايد در نهايت منجر به آگاهي هرچه بيشتر هم وطنان شود گفت: تجربه تلخ گذشته برخي هم وطنان و سپرده گذاري آنها در برخي موسسات غيرمجاز بايد حداقل اين نتيجه مثبت را به بار آورد که آنان تحت تأثير تبليغات اغواکننده و با وعده نرخ‌هاي سود بالا اين موسسات بدون هرگونه نظارت قرار نگيرند. چراکه سرمايه‌هاي هم وطنان ما در معرض خطرات جدي قرار مي‌گيرد. اميدوارم با دقت نظر هر چه بيشتر عزيزان شاهد چنين شرايطي در آينده نباشيم و بتوانيم با همکاري همه نهادها و دستگاه‌هاي مسئول از شروع فعاليت اين گونه موسسات با جديت جلوگيري کنيم.