شمارش معكوس براي تعيين ساكن جديد بهشت

گروه اجتماعي: شمارش معكوس براي تعيين شهردار آينده پايتخت به روزهاي پاياني خود نزديك مي‌شود. آنطور كه حسن خليل‌آبادي، منتخب دور پنجم شوراي شهر تهران اعلام كرده قرار است تا گزينه‌هاي نهايي شهرداري تهران روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه در جلسه علني شوراي شهر پايتخت برنامه‌هاي خود را ارائه كرده و در نهايت عضر پنجشنبه هفته آينده، 19 مرداد دو گزينه نهايي شهرداري تهران مشخص شوند.
در همين حال رييس سني شوراي پنجم از تشکيل يک هيات سه نفره براي تهيه متن سوگندنامه نامزدهاي شهرداري تهران خبر داد. به گزارش ايلنا، مرتضي الويري؛ در جلسه روز گذشته شوراي پنجم درباره تشکيل نخستين جلسه اين شورا گفت: يک هيات سه نفره متن سوگندنامه براي نامزدهاي شهرداري تهران را تا جلسه آينده تهيه مي‌کنند. او ادامه داد: اين سوگندنامه تلاشي براي جامعيت بخشيدن به دولت محلي و پارلمان محلي است. الويري همچنين خاطرنشان کرد: با توجه به هوضوعات مربوط به آغاز به کار شوراي پنجم و همچنين با توجه به ابلاغيه وزارت کشور اقدامات لازم را براي تشکيل شورا انجام خواهد شد. الويري تصريح کرد: همچنين ضروري است براي هفته آينده بر مبناي برنامه‌هاي دريافتي از سوي نامزدها قرعه‌کشي لازم براي تعيين وقت از سوي هيات رييسه صورت گيرد و روز يکشنبه قرعه‌کشي با حضور نماينده نامزدها انجام خواهد شد.
استعفاي دو گزينه شهرداري پايتخت
در همين ارتباط رئيس سني شوراي پنجم گفت: دو نفر از ۷ کانديد براي حضور در دولت از ليست استعفا دادند و نامزدهاي باقي‌مانده فرصت دارند برنامه خود را به اعضاي شوراي پنجم ارائه دهند. مرتضي الويري پس از پايان نشست روز گذشته منتخبان شوراي پنجم، مراحل بعدي انتخاب شهردار آينده را اعلام کرد. رئيس سني شوراي پنجم در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه دو نفر از هفت کانديداها براي پيوستن به کابينه از ليست انصراف داده‌اند، گفت: شنبه آينده هفت نامزد باقي مانده فرصت خواهند داشت که برنامه خود را به اعضاي شوراي پنجم ارائه دهند. او ادامه داد: يکشنبه آينده هم با قرعه‌کشي ترتيب ارايه برنامه کانديداها در روزهاي ۱۸ و ۱۹ مشخص خواهد شد.


ادامه جلسات شوراي چهارم تا پايان مرداد
از طرف ديگر روز گذشته مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران در نشستي خبري گفت: دوره چهارم شورا از سال ۹۲ آغاز شد و اولين دوره‌اي بود که سي و يک نفر بوديم. اعضاي شورا در اين دوره داراي تناقضات و گرايش‌هاي مختلف سياسي بودند. او ادامه داد: با وجود تفکرات گوناگون شورا سعي داشت، طوري عمل کند که تفکرات سياسي بر عملکرد تخصصي حاکم تاثير گذار نباشد. برخي از لوايح بارها به صحن شورا آمد و باز هم با کار کارشناسي بيشتري ادامه يافت. چمران با اشاره به مشکلات موجود در اداره شوراي چهارم ادامه داد: سي و يک نفر بوديم و اداره جلسات سخت بود چرا که جلسات شورا نه جلسه خصوصي و نه جلسه بزرگ و پارلماني محسوب مي‌شد. بويژه جمع‌بندي جلسات، نظرات، طرح‌ها، لوايح و ارايه آنها به صورت يک طرح واحد بسيار مشکل بود. رييس شوراي شهر ادامه داد: من جلسه گذشته فکر مي‌کردم دولت تا ۱۰ روز آينده لايحه را ابلاغ کرده و کار شورا تمام مي‌شود، اما فرايند آن طولاني‌تر خواهد بود و ۴ يا ۵ جلسه ديگر هم برگزار خواهد شد.
رئيس شوراي شهر چهارم تهران درباره زمان دقيق پايان کار اين شورا اظهار کرد: بر اساس قانون دولت 10 روز زمان دارد لايحه را به روزنامه‌هاي رسمي‌ابلاغ کند و قانون 15 روز پس از انتشار لازم‌الاجرا است بر اين اساس پيش بيني مي‌کنم که تا 26 مرداد جلسات شوراي چهارم ادامه خواهد يافت و تمام اين جلسات رسمي‌بوده و تصميمات آن لازم الاجراست. چمران در واکنش به اين پرسش که تکليف قراردادهاي کلاني که برخي اعضاي شورا در تذکرات خود به آنها اشاره کرده‌اند، چه مي‌شود؟ گفت: انعقاد قرارداد چيز عادي است اما هيچ قرارداد کلاني صورت نخواهد گرفت.
تكذيب خبر ترك محل كار توسط شهردار
در همين حال طي روزهاي گذشته برخي رسانه‌ها اعلام كرده بودند كه محمدباقر قاليبا، شهردار تهران طي روزهاي گذشته محل كار خود را ترك كرده است، خبري كه روز گذشته با واكنش قاليباف همراه شد و او اعلام كرد كه من هم يک پرسنل اداري هستم و تا زماني که حکم پايان کارم را نزنند به کارم ادامه مي‌دهم. شهردار تهران همچنين با اشاره به برخي موضوعات مبني بر اينکه شهرداري تهران در روزهاي پاياني اين دوره مديريت شهري قراردادهاي دقيقه ۹۰ دارد، اظهار داشت: هيچ قرارداد دقيقه نودي در شهرداري وجود ندارد. وي با تاکيد بر اينکه‌امروزه ادبيات جديدي به شهر و کشور وارد شده، گفت: برخي ‌به شهر تهران مي‌گويند يک شهر سوخته به همين منظور به آنها مي‌گويم شما حتي نمي‌توانيم آواربرداري کنيد چه برسد به سازندگي در حالي که ما شهر را ساختيم. شهردار تهران با بيان اينکه تخليه اتاق کارم صحت ندارد، تاکيد کرد: من حتي سه شب گذشته در سر کارم حضور داشتم تا بتوانم کارهاي شهرداري را ادامه بدهم. قاليباف گفت: بنده هم يک پرسنل اداري هستم و تا زماني که حکم پايان کارم را بزنند در شهرداري تهران باقي مي‌مانم.
نجفي آماده ارائه برنامه به شوراي شهر پنجم
از طرف ديگر طي روزهاي گذشته خبر آماده كردن برنامه نهايي براي شهرداري پايتخت توسط محمدعلي نجفي با حاشيه‌هايي همراه بود. خبر را در ابتدا حسين مرعشي، ديگر گزينه جدي براي تصدي سمت شهرداري تهران رسانه‌اي كرد كه با واكنش نجفي همراه شد. نجفي اعلام كرد كه مانند ساير گزينه‌ها در حال تهيه برنامه است و سخنگويي ندارد. با اين حال روز گذشته و در حاشيه جلسه هيات دولت محمدعلي نجفي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که آيا برنامه‌هايتان را براي شهرداري تهران تهيه کرده‌ايد،‌ اظهار کرد: شنبه برنامه‌هايم را به اعضاي شوراي پنجم شهر تهران مي‌دهم.