نمایندگان امید: وزرا باید متناسب با شعارهای روحانی باشند تصمیم اصلاح‌طلبان مجلس درباره وزرای غیرهمسو با مطالبات مردم

همدلی| زنگ آغاز دولت دوازدهم نواخته شده است، اما کابینه دوازدهم در گرو همکاری روحانی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است. حالا این روزها مجلس دوباره روزهای شلوغ خود را تجربه می‌کند. نظر هرکدام از نمایندگانی که از سال گذشته بر صندلی‌های سبز قوه مقننه تکیه زده‌اند سرنوشت چهار سال دستگاه‌های اجرایی کشور را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مجلسی که در بزنگاه‌های سیاسی نشان داده که رویکردی معتدل و همسو با دولت روحانی دارد. همین مسئله ظاهرا نشان می‌دهد روحانی خیال آسوده‌تری نسبت به انتخاب اعضای کابینه‌اش دارد. موانعی که برای به پاستور رساندن مردان جدید روحانی وجود دارد هرچند به شوری آش نمایندگان مجلس نهم نیست، اما آنقدر هم مسیر هموار نیست که مانند دولت‌های محمود احمدی‌نژاد کارآموزی در عالی‌ترین سطح یک وزارتخانه آغاز شود. البته علاوه بر تجربه و تخصص که عنصر همیشگی بررسی‌های وزیران هستند، همسویی با مطالبات مردم در انتخابات 96 و دو انتخابات قبلی‌اش چنان به شاخص مهمی تبدیل شده که اصلاح‌طلبان که حامیان اصلی روحانی در این چهار سال بوده‌اند، می‌گویند از آن نمی‌گذرند.
عهد اخوت نداریم
حسن روحانی دیروز درست برعکس چهار سال گذشته خود فهرست کابینه پیشنهادی‌‌اش را ارائه نکرد. اما گروه‌های سیاسی آماده شده‌اند تا وزرای پیشنهادی را از فیلتر خود عبور دهند. به عنوان نمونه صبح دیروز شورای مرکزی فراکسیون امید در یک نشست دو ساعته به نحوه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی می‌پردازد. احتمالا فراکسیون امید مواردی مثل تخصص و تجربه را شاخص خود برای بررسی وزرا اعلام می‌کند. اما بسیاری از نمایندگان عضو این فراکسیون بر تناسب وزرا با مطالبات اکثریت مردم در انتخابات 96 تاکید می‌کنند.
غلامرضا حیدری نماینده تهران از نخستین کسانی بوده است که بر همسویی وزرا با مطالبات مردم تاکید دارد. او اخیرا در پستی در صفحه توئیتر خود نوشت: این‌گونه نیست که نمایندگان به هرکس که از سوی رئیس جمهور معرفی می‌شوند رای دهند. او گفته: «ما هیچ عقد اخوتی نداریم که هر که را رئیس‌جمهور معرفی کند باید رای دهیم. ما بنا به سوگندی که خوردیم رئیس‌جمهور را نیز در راستای منافع ملی ارزیابی می‌کنیم. انتخاب وزرا باید براساس شاخص‌های کلی که یکی از آنها در راستای تحقق مطالبات عمومی۲۴ میلیون رای دهنده به آقای روحانی بوده است شکل گیرد». مصفطی کواکبیان، نماینده دیگر تهران نیز در توئیتر خود گفت که صداقت و همسویی با مطالبات اکثریت مردم ملاک اوست. کواکبیان گفته به هر کدام از وزرای پیشنهادی که این دو ملاک را داشته باشند رای می‌دهد.


چک سفید امضا نداده‌ایم
شبیه به این سخنان را چند روز پیش بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید بر زبان آورده بود. پارسایی درباره رویکرد اصلاح‌طلبان در برابر روحانی از اصطلاح چک سفید امضا استفاده کرده بود. پارسایی با اشاره به حمایت جریان اصلاح‌طلب از روحانی در انتخابات گذشته گفت: تاکید ما این بود که در انتخابات از آقای روحانی حمایت کردیم و ایشان توانست با همت مردم، حمایت جریان اصلاحات و آقای خاتمی رای 24میلیونی را کسب کند. بر همین اساس انتظار می‌رود کابینه قدرتمند چیده شود. سخنگوی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: موضع فراکسیون و احتمالا آقای خاتمی و دیگران در قبال کابینه دوازدهم بعد از انتشار رسمی اسامی وزرای پیشنهادی اعلام خواهد شد. تا این لحظه معتقدیم که باید کابینه‌ توانمند و همگنی چیده شود که به وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی باور داشته باشد و توان اجرایی کردن آن را داشته باشد. چنین کابینه‌ای از حمایت قاطع فراکسیون برخوردار خواهد بود. پارسایی با اشاره به حمایت فراکسیون امید مجلس از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: فراکسیون در حمایت از آقای روحانی فراتر از انتظار ظاهر شد و در واقع این حمایت به مثابه چک سفید امضای جریان اصلاح‌طلبی به آقای روحانی بود. اکنون هم در صورت معرفی کابینه کارآمد و قوی از سوی ایشان مانند انتخابات تمام‌قد حامی ایشان خواهیم بود اما برای کابینه آینده با هر ترکیبی چک سفید امضا نداده‌ایم.نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به اهمیت وعده‌های حسن روحانی و انتظارات به حق مردم در چینش کابینه ادامه داد: هرچه کابینه آینده قوی‌تر باشد، سرعت پیشرفت کشور هم بیشتر خواهد بود و نگرانی کمتری وجود خواهد داشت، به هر حال عملکرد کابینه باید گویای توان آقای روحانی باشد. معیارهای فراکسیون درباره کابینه آینده هم در واقع از موضع حمایت از ایشان است تا این کابینه در چهار سال آینده قابل دفاع باشد.وی در پایان تاکید کرد: همچنان که فراکسیون نتیجه ارزیابی خود درباره کابینه یازدهم را در اختیار رئیس‌جمهور قرار داد، اکنون هم پس از اعلام رسمی گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه دوازدهم درباره آنها اعلام موضع خواهیم
کرد.
تابش: حساسیتی نسبت به حضور اصول‌گرایان تابلودار در کابینه دوازدهم نداریم
محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید هم با آنکه به رویکرد حمایتی فراکسیون اصلاح‌طلبان از روحانی اشاره می‌کند، اما به وظیفه نمایندگان مجلس در بررسی وزرای پیشنهادی تاکید می‌کند. تابش به ایسنا گفته: چینش کابینه حق آقای رئیس‌جمهور است و علی‌الخصوص اصلاح‌طلبان به این حق قانونی ایشان اذعان دارند و آن را محترم می‌شمارند. ما در انتخابات ریاست جمهوری حامی آقای روحانی بودیم و به واسطه شعارهای ایشان و برنامه‌های‌شان و اجماعی که در مردم ایجاد شد ایشان با 24 میلیون رای برنده شدند. ما هیچ جا وارد مصادیق نشدیم و این توقع را نداشتیم که کسانی در کابینه باشند یا نباشند، بلکه می‌خواستیم کابینه‌ای که انتخاب می‌شود تبلور اراده و خواست 24میلیون نفری باشد که به ایشان رای داند.
نماینده مردم اردکان در مجلس اضافه کرد: اگر اصول‌گرای تابلوداری در کابینه دوازدهم باشد که به برآورده شدن شعارهای رئیس‌جمهور متعهد باشد مخالفت و حساسیتی نسبت به او نخواهیم داشت؛ چراکه ما مصلحت جامعه را می‌خواهیم و معتقدیم شعارهای آقای روحانی بوده که مورد اقبال مردم قرار گرفته و آن رویکردها مورد تایید ما هستند.
او در عین حال گفت: آن‌چه که آقای رئیس‌جمهور در چینش کابینه باید مد نظر قرار بدهد این است که مجموعه همکارانی که ایشان انتخاب می‌کنند باید متعهد به عملی کردن شعارهای ایشان باشند و دیگر این‌که توانمندی عمل به شعارها را داشته باشند. آقای روحانی در خصوص به‌کارگیری زنان و اقوام قول‌هایی داده ان‌شاءالله این دو قشر جایگاه خوب و معتبری در کابینه داشته باشند و اگر بنا به ملاحظاتی در حد وزیر حضور نداشتند لااقل وزرا متعهد باشند که در سطوح میانی جایگاهی در نظر بگیرند. وی با تاکید بر «ضرورت هماهنگی و انسجام تیم اقتصادی دولت دوازدهم» خاطرنشان کرد: آقای روحانی در زمینه مسائل اقتصادی و ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری خارجی وعده‌هایی داده که در دولت دوازدهم باید عملی شود همچنین لازم است تیم اقتصادی دولت با ستاد اقتصاد مقاومتی که با دستور رهبری و فرماندهی معاون اول رییس جمهور تشکیل شده تعامل و هماهنگی لازم را داشته باشد که راهبرد رهبری و شعار رئیس‌جمهور در این زمینه محقق شود.
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: پس از اعلام رسمی وزرا فراکسیون امید صلاحیت افراد معرفی‌شده در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهد و ورویکرد آن‌ها را مطالعه خواهد کرد. ما معتقدیم وزرا باید متعهد به تحقق رویکردها و شعارهای ‌آقای روحانی باشند و توانایی انجام کار در حوزه خود و عمل به شعارهای رئیس‌جمهور و مطالبات مردم را داشته باشند. این ملاک‌ها در رای اعتماد مورد توجه قرار خواهد گرفت، طبیعتا حق انحصاری آقای روحانی این است که وزرا را معرفی کند و نمایندگان بنا به سوگندی که یاد کردند در مورد رای اعتماد اقدام می‌کنند.
او در پایان تاکید کرد: راهبرد استراتژی و باور ما حمایت ما از آقای روحانی درجهت مطالبات مردم است. برخی می‌خواهند انشقاقی میان اصلاح‌طلبان و آقای روحانی ایجاد کنند این در حالی است که اگر نقدی مطرح است با در نظر گرفتن تنگناها و توقعاتی است که آقای روحانی در چینیش کابینه با آن روبه‌رو است.