موگرینی در دیدار با مقامات ایرانی: اروپا صدای مردم ایران را شنید

همدلی| فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که روز جمعه وارد ایران شده بود، روز گذشته پیش از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی، با حسن روحانی، محمدجواد ظریف، کمال خرازی و علی اکبرولایتی دیدار و گفت‌وگو کرد و به مقامات ایران اطمینان داد که تمام تلاش او و اتحادیه اروپا برای حفظ پایبندی همه طرف‌ها به برجام خواهد بود.
وی ابتدا به دیدار روحانی رفت و رئیس جمهور با خوش‌آمدگویی به وی برای حضور در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: ایران و اتحادیه اروپا طی چهار سال گذشته گام‌های مثبت و مهمی را در راستای توسعه روابط و همکاری‌ها برداشته‌اند که این مناسبات در شرایطی که نقاط مختلف جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه با نگرانی‌ها، تنش‌ها و مشکلات فراوان و پیچیده‌ای مواجه است، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. رئیس جمهور برجام و توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 را کلیدی مهم در راستای ثبات منطقه و توسعه مناسبات ایران با سایر کشورهای جهان برشمرد و افزود: اتحادیه اروپا به خوبی در به ثمر رسیدن برجام نقش‌آفرینی کرد و امروز نیز همه طرف‌ها برای حراست از این توافق که با زحمت فراوان به دست آمده، وظیفه سنگینی برعهده دارند. روحانی اظهار امیدواری کرد با تلاش و همکاری ایران و اتحادیه اروپا، گام‌های مهمی در راستای ثبات و امنیت بین‌المللی برداشته شود. رئیس جمهور حضور نمایندگانی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران را به معنای اراده مستحکم ایران و اروپا برای توسعه مناسبات همه جانبه برشمرد و خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به اجرای برجام متعهد و پایبند است و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. روحانی با اشاره به اینکه ایران در اجرای برجام به طور کامل به تعهدات خود عمل کرده، اما برخی طرف‌ها به بر تعهدات خود پایبند نیستند، گفت: بخش مهمی از اجرای برجام مربوط به گشایش در روابط اقتصادی، بانکی و فعالیت‌های تجاری است که باید هرچه سریع‌تر و به طور کامل عملیاتی شود.
روحانی نحوه عمل آمریکا نسبت به تعهداتش در برجام را موجب نگرانی همه طرف‌ها دانست و گفت: نقض مکرر تعهدات از سوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تاثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی مطمئناً قانونی را در راستای مقابله به مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد.
صدای مردم ایران در اروپا شنیده شد


«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان و تبریک انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور، گفت: انتخاب مجدد شما به عنوان رئیس جمهور و حضور پررنگ مردم در انتخابات بیانگر امید و اراده ملت ایران برای تقویت و ادامه فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت در داخل و خارج از کشور است که این صدا به خوبی در اروپا شنیده شده است.مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه توافق برجام دستاوردهای بسیار بزرگ و خوبی برای ایران و اتحادیه اروپا به همراه داشته است، بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی و گفت‌وگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه اروپا تاکید کرد.
موگرینی خاطرنشان کرد: حضور هیاتی از اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران یک تصمیم مهم سیاسی بوده و نشان‌دهنده اراده کشورهای اروپایی برای گسترش روابط با ایران و حراست از برجام است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه امروز تمام طرفین مذاکره‌کننده موظف به اجرای صحیح و کامل برجام هستند که تاثیرات مثبتی نیز در مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی داشته‌ است، گفت: برجام تنها مختص به یک طرف نیست و همه طرف‌های مذاکره‌کننده و جامعه بین‌المللی باید برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند.
تلاش داریم آمریکا را در برجام کنار خود داشته باشیم
فدریکا موگرینی همچنین صبح روز شنبه با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. در این دیدار مسائل مربوط به اجرای برجام، روابط دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا و اوضاع در منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
ابتدا وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که آمریکا در راه اجرای برجام ایجاد کرده است، اظهار کرد: دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به شمار می‌رود. آقای ترامپ تلاش می‌کند به هزینه ایران برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص هوشیار باشد.
ظریف همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی کشورمان و نیز پرتاب ماهواره علمی سیمرغ و عدم مغایرت این اقدامات با قطعنامه ٢٢٣١، از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی که به طور مشترک با آمریکا صادر شد، انتقاد کرده و آن را حرکتی در مسیر اشتباه توصیف کرد. موگرینی هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و شرکت در مراسم تحلیف دکتر روحانی گفت: جامعه بین‌الملل منافع مشترک با ایران در خصوص اجرای برجام دارد. اتحادیه اروپا قاطعانه از برجام حمایت می‌کند و این موضع مشترک تمامی کشورهای اروپایی است. مواضع اتحادیه اروپا در این زمینه روشن است و ما تلاش داریم تا آمریکا را هم در برجام کنار خود داشته باشیم. وی تاکید کرد همه ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم.
خواهان تداوم برجام هستیم
موگرینی همچنین در دیدار با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به برجام اشاره کرد و گفت: ما خواهان تداوم برجام هستیم و این توافق به ما امکان تعامل بیشتری را بین ایران و اروپا می‌دهد. نیت اروپا گسترش تعامل در بخش‌های انرژی، گردشگری، منطقه و غیره است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این‌که رشد بیش از 70درصدی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی، نویدبخش توسعه روابط است، از تمایل این اتحادیه به تاسیس نمایندگی اتحادیه در تهران سخن گفت و افزود: احساس ما این است که همکاری‌ها باید ساختارمندتر باشد.فدریکا موگرینی همچنین با دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.