سلفی دردسر ساز در بهارستان!

آرمان: مراسم تحلیف حسن روحانی با حضور مقامات 180 کشور جهان درحالی برگزار شد که اقدام چند تن از نمایندگان مجلس در سلفی گرفتن با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، واکنش و بررسی‌های مربوط به مهمانان مراسم تحلیف و گستردگی و تنوع مدعوین را به حاشیه برد. این اقدام نمایندگان موجی از انتقادات و اعتراضات مردم و شخصیت‌های سیاسی را برانگیخت. نقدها بر این نکته اتفاق نظر داشتند که چنین اقدامی در شأن نمایندگان مجلس نیست. بررسی این عکس‌ها نشان می‌دهد که سلفی بگیران با موگرینی از سه فراکسیون امید، مستقلین و اصولگرایان بودند.
تبدیل حاشیه به متن!
سلفی یا عکس از خود در همه جای جهان رواج یافته است؛ سلفی با سیاستمداران، بازیگران، نویسندگان و کسانی که از منزلت و جایگاه خاصی برخوردار هستند، موضوعی شناخته شده است. اما سلفی در مجلس و در مراسم تحلیف حسن روحانی ایجاد حاشیه کرد. حاشیه‌ای چنان پررنگ که گاه به متن مراسم تحلیف برخورد می‌کند. حتی می‌توان گفت برخی از نمایندگان با نشان دادن علاقه‌ای مشفقانه در سلفی گرفتن با فدریکا موگرینی، مرزهای متن و حاشیه را مخدوش کردند. این اقدام مراسم جنبه‌های متعددی را برجسته کرد که بی‌توجهی به زمان و مکان، تنها یکی از این موارد بوده است.
موج خون، در دل لعل!


 حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور در کانال تلگرامی خود در واکنش به عکس سلفی نمایندگان با موگرینی نوشت: مشکل سیاسی نیست، فرهنگی است. ‌ای‌کاش با تک تک نمایندگان محترم حاضر درآن تصویر سلفی، مصاحبه‌ای عمیق گرفته شود. همچنین صادق خرازی نیز در واکنش به اقدام نمایندگان مجلس دهم نوشت: «جای آن است که خون موج زند در دل لعل»، ای‌کاش مجلس یک واحد آموزش پروتکل رفتار و اخلاق جمعی برای نمایندگان محترم تدارک می‌دید که وجاهت نمایندگان محترم دستمایه نقد قرار نمی‌گرفت. اگرچه بایست از خدواند متعال خواست تا در برابر نقد منصفانه همه آحاد مسئولان و مردم فروتن و متواضع باشند و سپاس از منتقدان با شرف را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. رضا رشیدپور نیز در برنامه «حالا خورشید» درباره تمایل نمایندگان به سلفی گرفتن با موگرینی و تصاویری که از آنها منتشر شده است، صحبت کرد. او تصاویر نمایندگان درحال سلفی گرفتن با موگرینی را در برنامه نشان داد و از رفتار آنها انتقاد کرد. رشیدپور در این باره گفت: «حتما که نمایندگان برای جایگاه سیاسی فدریکا موگرینی خواستار سلفی گرفتن با او بودند، اما وقتی ما از مردم انتقاد می‌کنیم که مواقعی مانند حادثه پلاسکو و یا حمله تروریستی مجلس زمان مناسبی برای سلفی گرفتن نیست، دیدن این تصاویر از نمایندگان خوشایند نیست.» حافظی نیز در واکنش به این اقدام نمایندگان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در روز تحلیف که از روزهای ماندگار در تاریخ کشور است، متاسفانه اتفاقی دور از شأن این مردم در خانه ملت رخ داد، جدای از اینکه این اتفاق توسط چه افرادی رقم خورده، آنچه باعث تاسف است، وقوع این رخداد در مجلس شورای‌ اسلامی است که امید مردم و عصاره فضائل ملت است و در راس امور قراردارد، این اتفاق نیاز به بررسی‌های جامعه‌شناختی و روانشناختی توسط انجمن‌های علمی تخصصی دارد، امیدواریم مسببان این رخداد در اولین فرصت از پیشگاه ملت عذرخواهی نمایند.
نظارت بر رفتار نمایندگان
عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت‌وگو با مهر، عکس سلفی برخی اعضای فراکسیون امید با موگرینی را نشان دهنده خودباختگی و خود کم‌بینی برخی نمایندگان خواند و گفت: در صورتی که وکلای ملت به دلیل اینکه این تصاویر شأن مجلس را زیر سوال برده است به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کنند، قطعا هیات نظارت این رفتار دون شأن را بررسی خواهد کرد. فراکسیون امید باید در قبال این رفتار اعضای خود موضعگیری کند، سکوت فراکسیون امید در قبال رفتار اعضای این فراکسیون نشان دهنده تایید آن است. حداقل اعلام شود که آقایان دقت لازم را نداشته‌اند، نباید کاری کرد که برداشت شود نمایندگان ملت شیفته غرب هستند. ‌ای‌کاش این اقدام انجام نشده بود.
عذرخواهی نماینده شیراز
نماینده مردم شیراز در مجلس اما به‌خاطر سلفی حاشیه‌سازش با موگرینی عذرخواهی کرد. به نوشته ایسنا، فرج‌ا... رجبی در یادداشتی با عنوان «توضیح و اعتذار» در کانال تلگرامی خود نوشت: بوعلی سینا می‌گوید: «اگر برای یک کار غلط هزار دلیل بیاوری، می‌شود هزار و یک غلط». پس از انتشار عکس اینجانب که البته در جوی غیررسمی و پس از پایان مراسم تحلیف در فضای عمومی منتشر شد، اگرچه نمایندگان حاضر در محل از سر مطایبه مشغول گرفتن عکس بودند، اما به هر حال اینجانب وظیفه خود می‌دانم از آنچه خاطر مردم عزیز را مکدر می‌سازد و ناقض‌ شأن نمایندگی مردم است، عمیقا ابراز تاسف و عذرخواهی کنم. امیدوارم مردم عزیز و به‌خصوص همشهریان گرانقدرم اعتذار اینجانب از این غفلت را بپذیرند و عفو نمایند.
در نهایت...
این قبیل اقدامات آن‌هم از سوی نمایندگان مجلس ایران قابل بررسی است؛ اینکه چرا این افراد با وجود اینکه نماینده مجلس هستند و از جایگاه اجتماعی برخوردارند، دست به چنین اقدامی زده‌اند که با کمی تامل می‌توانستند واکنش‌های احتمالی جامعه را پیش بینی کنند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد نباید چندان هم به این اقدام نمایندگان پرداخت زیرا نمایندگان ایران به علت‌های مختلف فاقد هرگونه سابقه نمایندگی وحضور در نشست‌های متعارف بین‌المللی هستند. حال سوال این است که چرا یکی از دیپلمات‌های حاضر در این مراسم هم تقاضای گرفتن سلفی با موگرینی را داشته؟ آیا دیپلمات‌ها هم از فهم آداب دیپلماتک عاجز هستند؟