يك گام مانده تا بهشت

آرمان: این روزها انتخاب شهردار پایتخت به یكی از جدی‌ترین مباحث كشور تبدیل شده است؛ انتخاب شهرداری كه قرار است بر كرسی قالیباف یعنی شهردار 12ساله تهران تكیه بزند. اعضای شورای شهر تهران كه همگی از لیست امید هستند، سازوكار جدیدی برای انتخاب شهردار تبیین كرده‌اند. در میان كاندیداهای شهرداری كه تعدادشان روز گذشته به 5 نفر رسید، محمدعلی نجفی چهره آشنایی است؛ وزیر سابق آموزش و پرورش، دستیار رئیس‌جمهور و عضو شورای شهر تهران ازجمله مسئولیت‌هایی است كه در رزومه او به چشم می‌خورد؛ بنابراین پربیراه نیست كه گزینه خوبی برای حضور در شهرداری تلقی شود. نجفی دارای ویژگی‌های زیادی است كه او را مناسب جلوس بر كرسی شهرداری می‌كند. نخست اینكه او‌ زاده تهران است و به‌خوبی با مشكلات پایتخت آشناست. از سوی دیگر در سال‌های اخیر اخبار زیادی از تخلفات در شهرداری شنیده شده است، اما نجفی پاكدستی خود را بارها به اثبات رسانده است، مانند آن دوره كه در حال دفاع از پایان‌نامه دكتری خود در آمریكا بود كه به‌خاطر انقلاب به ایران بازگشت و هر چند دیگران در موقعیت‌های مشابه از عنوان «دكتر» استفاده كردند، اما او چنین نكرد. دانشگاه صنعتی شریف با او چون واجد مدرك دكتری برخورد كرد و به این اعتبار در 30سالگی وزیر علوم و آموزش عالی هم شد، اما جالب است بدانید به‌عنوان «مربی» از دانشگاه شریف بازنشسته شده، نه استادیار و دانشیار. از سوی دیگر قدرت سازماندهی او مثال‌زدنی است، چنان‌كه یكی از پایه‌گذاران حزب كارگزاران است كه امروز حزبی تاثیرگذار در عرصه سیاسی كشور شناخته می‌شود.
پشتگرمی حامیان به نجفی
سیدحسین مرعشی اصلی‌ترین مشوق نجفی برای كاندیداتوری شهرداری بود. مرعشی گفته بود اگر آقای نجفی شهردار شود، من اتاق فكر ایشان می‌شوم و اگرمن شهردار شوم، او اتاق فكر من می‌شود. مرعشی در حاشیه مراسم درگذشت مادر علی‌اكبر محتشمی‌پور در جمع خبرنگاران درباره قائم‌مقامی‌اش در صورت حضور نجفی در شهرداری گفت: آقای نجفی برای قائم‌مقامی، گزینه‌های قوی‌تر از من لازم دارد. وی در پاسخ به این سوال كه آیا ائتلافی بین شما و نجفی وجود دارد، اظهار كرد: من و آقای نجفی از هم جدا نیستیم كه بخواهیم ائتلاف كنیم؛ ائتلاف جایی معنی می‌دهد كه جدایی باشد، اما ما سیبی هستیم كه از وسط دو نصف شده‌ایم. «محمدعلی نجفی» هم گفته بود كه سخنگویی ندارد و اگر درباره موضوعی نیاز باشد مواضعش را شخصا با مردم در میان می‌گذارد. این نامزد شهرداری تهران كه در ارتباط با برخی اخبار منتشرشده مبنی بر شهردار شدنش و بروز برخی سوءتفاهمات در این مورد سخن می‌گفت، در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: من همانند سایر كاندیداهای شهرداری، برنامه‌های خود را تقدیم شورا خواهم كرد و اگر تشخیص اعضای شورا بر خدمت من در مدیریت شهری باشد، حتما درباره مسائل شهر تهران با مردم سخن می‌گویم. وی در پاسخ به این سوال كه آیا اظهارات برخی افراد در روزهای اخیر به‌نقل از او مورد تایید است یا خیر، گفت: دوستان همواره به من محبت داشته و دارند و از آنها تشكر می‌كنم، اما بنده در مدیریت شهری فعلا سمت و جایگاهی ندارم كه بخواهم سخنگو داشته باشم. این كاندیدای شهرداری تهران با بیان اینكه در مواردی كه نیاز باشد مواضعم را شخصا با رسانه‌ها و مردم در میان خواهم گذاشت، درباره برنامه‌اش برای اداره شهر تهران، گفت: من نیز به‌مانند دیگر كاندیداهای شهرداری، برنامه‌های خود را تقدیم شورا خواهم كرد و اگر تشخیص اعضای شورا بر خدمت من در مدیریت شهری باشد، حتما درباره مسائل شهر تهران با مردم سخن می‌گویم.
هراس از شهرداری نجفی


روز گذشته یک عضو شورای اسلامی شهر تهران از ارائه برنامه‌های محمدعلی نجفی برای اداره شهر تهران به شورای منتخب پنجم خبر داد. ‏احمد مسجدجامعی گفت: همان‌طور كه از كاندیداهای منتخب اعضای شورای پنجم برای شهرداری تهران ‏خواسته بودیم، دكتر نجفی نیز صبح امروز برنامه‌ چهارساله خود برای اداره تهران را ارائه كرد. ‏وی افزود: این برنامه با شعار محوری « تهران: شهر امید، مشاركت و شكوفایی» تدوین شده است. ‏مسجدجامعی با بیان اینكه از نجفی برای ارائه برنامه خود در زمان اعلام‌شده به شورای منتخب پنجم تشكر می‌كنیم، خاطرنشان كرد: این برنامه را به همراه ‏برنامه دیگر كاندیداها به‌دقت مورد بررسی قرار می‌دهیم. گقتنی است برخی مدعیان اصلاحات كه نتوانستند نیروهای خود رادر دولت بگذارند یا در انتخابات شورای شهر ناكام ماندند، تفرقه میان نجفی و حامیانش را آغاز كرده‌اند. به‌عنوان نمونه نوشتند: «به‌نظر می‌رسد آنان از مدل شهردار پوششی برای رسیدن به این مقصد و هدف می‌خواهند بهره بگیرند، چگونه؟ آنان در سایه گزینه موجه و شناخته‌شده‌ای چون محمدعلی نجفی كه با اقبال در شورا و در بدنه حامیان روبه‌روست، حركت می‌كنند و پس از شهرداری وی و پس از مدتی چشم به آن دارند كه به‌علت بیماری نجفی یا خسته شدن او از چالش‌های شهرداری (كه كم هم نیست) او این جایگاه را ترك و آنگاه آنان هاشمی را به‌عنوان بهترین گزینه فوری و آنی مطرح كنند. البته این تنها گزینه آنان نیست، حسین مرعشی هم بسیار به این استراتژی دل بسته، آن‌چنان كه تاكید دوچندانی مبنی بر این دارد كه با نجفی به‌مثابه سیبی از وسط نصف شده است و برنامه مشترك دارد و... »