سه‌شنبه؛ چشم‌ها به دست روحانی!

آرمان: حسن روحانی رئیس جمهور، از ایستگاه تحلیف هم گذشت؛ ایستگاهی که همگان منتظر اعلام اسامی اعضای کابینه بودند؛ کابینه‌ای که نام تدبیر و امید را بر خود دارد و روحانی تاکید کرده که همین روند را در دستور کار قرار داده است. جامعه آگاه به اولویت‌های دولت یازدهم بود که به‌سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای از آن جمله است. بنابراین سعی شد توصیه‌های زیادی به روحانی درباره چینش کابینه نشود تا آرامش و تمرکز او به هم نخورد. در دولت دوازدهم که ادامه منطقی دولت یازدهم محسوب می‌شود انتظار همگان تحقق وعد‌ه‌های محقق نشده در دور اول ریاست جمهوری روحانی است که با وعده‌های مطرح شده در اردیبهشت 96 جمع می‌شود. در این دوره از دولت گمانه‌زنی‌های مربوط به تشکیل کابینه بیشتر از قبل شده که نشان دهنده امید جامعه به روحانی برای تحقق وعده‌ها و رسیدن به اهداف طرح شده است، از سوی دیگر این روزها صدای گلایه‌هایی به گوش می‌رسد که دلیل آن تاکید برخی و به‌ویژه رئیس جمهور بر چینش فراجناحی کابینه است چرا که منتقدان معتقدند معنای فراجناحی یعنی همه سلایق و دیدگاه‌های سیاسی در کابینه که با این تفسیر مخالفان دولت هم در دایره انتخاب رئیس جمهور برای حضور در لیست کابینه قرار می‌گیرند. این موضوع از سوی حامیان دولت قابل پذیرش نبوده و نباید فراموش کرد که تفاسیر از تاکید روحانی بر فراجناحی بودن کابینه فراوان است، چنان که بسیاری از نزدیکان روحانی، می‌گویند منظور رئیس جمهور حفظ حقوق غیر حامیان و منتقدان است که ارتباطی با چینش کابینه ندارد.
نقش اصلاح‌طلبان
در پروژه چینش کابینه سرفصلی به نام اصلاح‌طلبان وجود دارد که این بخش دو زیر مجموعه دارد و یک بخش آن مربوط به استفاده از اصلاح‌طلبان در ترکیب کابینه و دیگری درباره انتظارات این طیف سیاسی از رئیس جمهور به‌واسطه حمایت‌های بی‌دریغشان در ایام انتخابات است. دیروز نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه تنها خواسته اصلاح‌طلبان در چیدن کابینه مورد توجه قرار دادن رأی 24 میلیونی است، گفت: ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی بوده است. بنابر این احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است. حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالواحد موسوی لاری در خصوص مطالبات اصلاح‌طلبان از رئیس جمهور در چیدن کابینه دوازدهم اظهار داشت: تنها خواسته اصلاح‌طلبان این است که رأی 24 میلیون نفری را که به ایشان رأی دادند، مورد توجه قرار دهد و تغییرات مورد نظر مردم را ببیند و افرادی را بیاورد که با مردم همراه و در کنار مردم باشند. نایب رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: دوستان با آقای روحانی حضوری هم صحبت کردند و بحث‌های کلی مطرح شده است. توصیه کردند به اینکه عهدی را که با مردم بستند فراموش نکنند. ظاهرا سعی آقای رئیس جمهور بر تغییرات حداقلی است. بنابر این احتمال اینکه وزیرانی مثل آقای رحمانی فضلی در دولت بمانند زیاد است. ان‌شاءا... سه شنبه خروجی تصمیم رئیس جمهور را خواهیم دید که نظر مردم را تامین می‌کند یا نمی‌کند. وی در مورد مشورت دادن اصلاح‌طلبان به رئیس‌جمهور در طول دولت دوازدهم گفت: قاعدتا اصلاح‌طلبان و رئیس جمهوری با هم مرتبط هستند و از همدیگر جدا نمی‌شوند. اگر انتقادی هم داشته باشند به صورت دوستانه مطرح می‌کنند. از سوی دیگر جلال میرزایی عضو فراکسیون امید مجلس درباره جایگاه اصلاح‌طلبان در ترکیب کابینه تصریح کرد: «‌به نظرم اکثریتی که به آقای روحانی رأی دادند گرایش اصلاح‌طلبانه دارند و انتظار این است که یک کابینه اصلاح‌طلب روی کار بیاید. اما متاسفانه در این مدت، دو جریان این بحث سهم خواهی‎ها را مطرح می‌کنند. در حالی که این حداقل انتظار است که آقای روحانی با جریان حامی خود به مشورت بنشیند. این موضوع مشارکت سیاسی را ضعیف می‌کند؛ آنها با طرح بحث سهم‎خواهی می‌خواهند فشار بیاورند تا کابینه اصلاح‌طلب نباشد، این توهین به مردم است!»
ماندنی‌ها و رفتنی‌ها


گمانه‌ها حکایت از قطعی شدن حضور حبیب‌ا...بیطرف مدیر دولت اصلاحات برای پست وزارت نیرو به جای حمید چیت‌چیان در کنار حضور مجدد وزرای باتجربه و پرکار مانند قاضی‌زاده هاشمی، ظریف، زنگنه و حجتی دارد. اما همچنان نسبت به حضور مجدد وزیر کشور رحمانی فضلی در دولت دوازدهم انتقادها و نارضایتی‌هایی مطرح است. از سویی آخرین لیست منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها به ویژه معرفی برخی از افراد مانند زرافشان و خاکی‌صدیق برای وزارت آموزش و پرورش و علوم گمانه‌زنی‌هایی مطرح است که دیروز اعلام‌شد زرافشان حضور در کابینه را نپذیرفته است. همچنین دیروز حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت که در دولت دوازدهم حضور ندارد و برخی چنین عنوان می‌کنند که الهام امین‌زاده بر کرسی او تکیه می‌زند.
تفاوت با گمانه‌زنی‌ها
غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور زنان در کابینه و برخی نقدها نسبت به بی‌توجهی به این مطالبه در لیست احتمالی وزرا گفت: به نظر می‌‌رسد باید صبر کنیم و ببینیم از لیست پیشنهادی رئیس ‌جمهور چه چیزی در می‌آید. آن زمان است که نه تنها مساله حضور زنان بلکه مساله افراد هم ممکن است مورد توجه قرار بگیرد. وی افزود: مساله میزان چگالی اصلاح‌طلبان و نقش زنان و کارآمدی هم ممکن است مورد بحث باشد، این مساله که آیا این کابینه نسبت به کابینه قبل کارآمدتر شده یا در حد همان کابینه قبلی است، باید بررسی شود اما به شرطی که این فهرست در بیاید. او تاکید کرد: تجربه سی ساله نشان داده گاهی اوقات در دقایق پایانی پنج گزینه‌ای که اطمینان داشتیم انتخاب می‌شوند، در نهایت با پنج نفری که معرفی می‌شوند کاملا متفاوت است. خیلی اوقات تصمیم‌گیری‌ها در وقت اضافه گرفته می‌شود. همچنین وی افزود: معتقدم بسیاری از این گمانه‌ها پس از انتشار نهایی فهرست وزرا کمی تفاوت کند. قاسم میرزایی نیکو عضو فراکسیون امید مجلس درباره بررسی ترکیب کابینه در این کمیسیون اظهار داشت: از هم‌اکنون مشخص است که مردم نسبت به معرفی کدام افراد ناراضی‌اند. کسی نمی‌گوید آقای ظریف نباشد اما به‌عنوان نمونه درباره آقایان زرافشان، خاکی‌صدیق یا آذری‌جهرمی مسائلی مطرح شده است که ما نیز باید اولویت‌ها را درنظر بگیریم. میرزایی نیکو با بیان اینکه بعید می‌دانم فراکسیون به همه گزینه‌ها رأی بدهد، اظهار کرد: مجموعه صحبت‌ها و پالس‌های مختلفی که از گروه‌ها و جریانات مختلف به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد نسبت به حضور رحمانی فضلی در کابینه جدید همچنان نارضایتی وجود دارد.
3 عدم رأی
نماینده مردم تهران اعلام کرد که طبق نظر نمایندگان مجلس دو، سه وزیر پیشنهادی برای کابینه دوازدهم رأی اعتماد نمی‌گیرند. الیاس حضرتی در آستانه معرفی کابینه دوازدهم در توئیتر خود نوشت: «برآیند نظرات همکارانم در مراسم تحلیف نشان می‌دهد که دو، سه وزیر رأی اعتماد نمی‌گیرند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کمترین شانس را دارد.» روز گذشته علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید هم درباره برنامه‌های فردا در مجلس در کانال تلگرامی خود نوشت: نظر اعضای فراکسیون امید نسبت به وزرای پیشنهادی جدید همسان و برخط نیست و به‌دلیل تفاوت دیدگاه اعضا نسبت به فهرست پیشنهادی دکتر روحانی رسیدن به اجماع فراکسیونی سخت خواهد بود. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس هم گفت: «نمایندگان عضو فراکسیون امید الزاما از کل کابینه پیشنهادی حمایت نخواهد کرد و براساس شاخص‌ها در مورد وزرای پیشنهادی رأی خواهند داد.» بنابراین باید صبر کرد تا سه‌شنبه از لیست نهایی کابینه دوازدهم رونمایی شود.