انتقاد از بی‌اعتنایی به خاطره آیت‌الله‌هاشمی در روزهای گذشته غربت‌هاشمی در مراسم تنفیذ و تحلیف

همدلی| بدون تردید آیت‌الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی در همه آیین‌های تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری دوره‌های مختلف – به جز انتخابات دور دوم محمود احمدی‌نژاد پس از انتخابات جنجالی 88 – حضور داشت و از این نظر در کنار رکوردهای منحصر به فرد ایشان قرار می‌گرفت. انتظار می‌رفت که در مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی در غیبت سنگین او، نامی از وی برده می‌شد و یاد او زنده نگه داشته می‌شد، اما حسن روحانی ترجیح داد که دراین باره سخن نگوید، شاید هم اهمیت مسائل مختلفی که دولت او در گذشته وکابینه آینده وی را تحت تاثیر قرار داده است، آن قدر بوده که موضوع را فراموش کرده باشد، اما بدون تردید حضور خانواده‌ هاشمی در این مراسم، این انتظار را ایجاد کرده بود که از فردی که دو دوره رئیس جمهور کشور، دو دوره رئیس مجلس و بیش از سه دهه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نزدیک به سه دهه ریاست مجلس خبرگان را در کارنامه داشت و مهم‌تر از همه یکی از حامیان اصلی حسن روحانی در این سال‌ها بوده است، نام برده می‌شد. اما این اتفاق نیفتاد. موضوعی که دلخوری برادر رئیس فقید مجمع تشحیص مصلحت نظام را نیز به دنبال
داشت.
محمد‌هاشمی پس از برگزاری این دو مراسم در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره مراسم تحلیف و سخنان حسن روحانی در این مراسم گفت: مراسم باشکوهی برگزار شد و حضور دولتمردان از کشورهای‌ مختلف بیان‌گر این موضوع بود. او ادامه داد: حسن روحانی سخنان بسیار قاطع، ‌صریح‌ و هدفمندی بیان کرد. او سیاست‌های نظام را در قالب سخنرانی خود بیان کرد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: روحانی در این مراسم سیاست‌های منطقه‌ای، ‌بین‌المللی و داخلی و همچنین برخورد با دشمنان را در سخنان خود تشریح کرد.
او در پاسخ به این سوال که روحانی بیان کرد دولت او دولتی اعتدالی است و از پرخاش‌ها نمی‌ترسد و با بروز هیجانات وارد جنگ نمی‌شود مبین چیست، عنوان کرد: در کشور ما سابقه دولت‌ها سه گونه بوده است؛ دولت اصلاح‌طلبان که ریاست آن بر عهده سیدمحمد خاتمی بود. دولت بعدی اصول‌گرا بود که ۸ سال محمود احمدی‌نژاد آن را بر عهده داشت و دولت اعتدال و سازندگی که ۸ سال مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی عهده‌دار آن بود. هاشمی ادامه داد: روحانی از میان این سه خط مشی که در کشور وجود دارد دولت اعتدالی را برگزید که تداوم راه دولت رئیس فقید مجمع است.


هاشمی با اشاره به اینکه این اولین مراسم تحلیف و تنفیذی بود که آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی در آن حضور نداشت، عنوان کرد: برای ما که به آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی علقه و علاقه داشتیم ندیدن جای خالی ایشان سنگین و غمگین بود.رئیس اسبق صدا و سیما ادامه داد: باید بگویم به قول معروف در جریان دو مراسم تنفیذ و تحلیف ما بی‌معرفتی دیدیم و در هر دو مراسم یادی از آیت‌الله‌هاشمی نشد، ‌ایشان یکی از استوانه‌های نظام بود انتظار بود یادی از آیت‌الله‌هاشمی هم می‌شد.
این دلخوری البته تنها از سوی نزدیکان آیت‌الله‌هاشمی مطرح نشد، بلکه برخی از مردم عادی به خصوص کاربران فضای مجازی نیز این موضوع را مورد توجه قرار دادند. روز گذشته یک طلبه حوزه علمیه قم در یادداشتی با عنوان «گلایه‌ای با رئیس جمهور محترم» نوشت: جناب آقای دکتر روحانی شما نیز چون همه‌ ملت ایران نیک می‌دانید و معترفید که (در کنار همه صلاحیت‌های بالای شخصی و شخصیتی که واجد آنید) نقش آیت‌الله‌هاشمی و بزرگانی چون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور، غیر قابل کتمان است.
وی افزود: جناب آقای دکتر! در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نیز اگرچه ‌هاشمی حضور فیزیکی نداشت اما در همه‌ مراحل انتخابات نامش و ذکرش با نام شما همراه بود. شما خود شاهد بودید که هرجا نامی از ایشان و سایر یاران راستین امام به میان می‌آمد، چه شور و نشاط و فریادی از مردم در تجلیل ایشان برمی‌خاست.
این طلبه حوزه علمیه افزود: جناب آقای روحانی به یقین عده‌ای در این کشور نام بردن توام با تجلیل از ‌هاشمی و‌ هاشمی‌ها را چونان جرمی آشکار می‌دانند اما برای مردم چنین کاری بجز قدرشناسی و قدردانی مفهوم دیگری ندارد. و در مقابل شاید سکوت، بی‌تفاوتی و گذشتن از نام ایشان را نادرست و قدرناشناسانه بدانند. جناب آقای رئیس جمهور در روزهای منتهی به مراسم تنفیذ و تحلیف حضرتعالی، مردم قدرشناس ایران بارها با بازنشر تصاویر حضور آیت‌الله در جلسات مشابه گذشته، یادشان را گرامی داشته و به جای خالی‌شان در مراسمات پیش رو اشاره می‌کردند؛ اما متاسفانه نه در مراسم تنفیذ و نه در مراسم تحلیف هیچ نامی از ایشان به میان نیامد؛ و همین موجبات گلایه و ناراحتی پشتوانه‌ مردمی شما
شد.
وی سپس نوشت: جناب آقای دکتر روحانی، نگارنده‌ این سطور همواره به حمایت کردن از شخصیت‌های فرهیخته، اندیشمند و گرانقدری چون حضرتعالی به خود بالیده است و شما را بازوی توانمند انقلاب و یاران راستین امام در احیای تفکر ایشان و مبارزه به انحراف از مسیر انقلاب می‌داند. و آنچه موجب نگارش این نوشته شد، بازتاب احساسات پاک و قدرشناسانه‌ مردمی است که حداقل از شما انتظار تجلیل از بزرگانی چون آیت‌الله‌هاشمی را داشتند و ترک این مسئله موجه گلایه‌مندی‌شان شده است.