دولت ایران طرف حساب دولت آمریکا

کورش الماسی- بنا بر شواهد بی‌شمار تاریخی این دولت‌ها هستند که با یکدیگر مراوده دارند و نه یک دولت با یک نهاد در کشور دیگر. واقعیت بدیهی و انکارناپذیر اینکه نیروهای سپاه پاسداران در همه سطوح سازمانی همانند دیگر نیروهای دفاعی فرزندان این آب و خاکند. شاید برخی‌ها معتقد باشند که این نهاد مهم در مقاطع مختلف می‌بایست به شکل خاصی عمل می‌کرد یا عمل نمی‌کرد. اما این‌گونه دیدگاه‌ها به هیچ وجه از اهمیت و ضرورت این نهاد حیاتی برای پایداری و اقتدار ملی نمی‌کاهد. گر چه برخی اندیشه‌ها نیازمند تحلیل‌ها، دلایل و مباحث فراوان هستند، اما به باور نگارنده و با توجه به شرایط داخلی، منطقه‌ای و عطش قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای غارت منابع دیگر کشور‌ها از جمله کشورهای خاورمیانه، سازمان سپاه پاسداران همچون ارتش و دیگر نیروهای دفاعی اهمیتی حیاتی برای امنیت کشور دارد.
بنابر باوری تاریخی که ریشه در جوامع باستانی دارد، ذات، تعریف و فلسفه وجودی نیروهای دفاعی بر این اساس استوار است که این نیروها باید در هر لحظه آمادگی جانفشانی برای دفاع از ملت و کشور را داشته باشند. از آنجا که جانفشانی در تناقض با احساسات، تمایلات، اندیشه‌ها و افعالی است که ممکن است نیروهای دفاعی را دلبسته امور وسوسه‌انگیز و فانی دنیوی کند، پیشینیان به درستی تاکید کرده‌اند که نهادها و نیروهای دفاعی نباید همانند عوام و برخی گروه‌های فعال در حوزه‌های اقتصادی گرفتار اندیشه‌ها، تمایلات و احساساتی که آنها را دلبسته زرق و برق و هوا و هوس امور دنیوی می‌کند، باشند.
پر بیراه نیست اگر گفته شود بعد از جنگ داخلی آمریکا (1861 تا 1865)، این کشور آشفته، بی‌برنامه و بی‌کفایت‌ترین رئیس جمهور خود را تجربه می‌کند. نظرات گوناگونی در مورد دولت و سیاست‌مداران آشفته و روان‌پریش فعلی آمریکا وجود دارد. اما به باور نگارنده شرایط به‌وجود آمده در آمریکا محصول فرایند طبیعی جابه‌جایی قدرت‌های جهانی است. تاریخ جوامع بشر مملو از نمونه‌های ظهور و افول ابرقدرت‌ها است.
به دلایل گوناگون دولت روان‌پریش آمریکا از ابتدا سر ناسازگاری با ایران را سیاست خود قرار داد. نکته‌ای که در سیاست آمریکا در قبال ایران حائز اهمیت است و ضروری است تا صاحب‌منصبان و متنفذین دلسوز ایران‌زمین توجه جدی به آن داشته باشند، اینکه دولت آمریکا و شخص روان‌پریش دونالد ترامپ (در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی) تلاش می‌کنند که پیرامون نهاد سپاه پاسداران فضاسازی منفی کند. دولت روان‌پریش آمریکا در این فضاسازی، نهاد سپاه را طرف حساب خود معرفی می‌کند. چرا که راحت‌تر می‌تواند شرایط و زمینه فشار یا حتی برخورد با ایران را فراهم کند.


مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اقدام خنثی کننده در مقابله با این سیاست دولت آمریکا که ضروری و حتی سرنوشت‌ساز است تا انجام شود، اینکه با انجام یک سری اقدامات، تدابیر و راهکارها دولت و نه نهاد سپاه طرف حساب دولت آمریکا قرار بگیرد. اینکه بزرگان و دلسوزان نیرو‌های دفاعی خود در مقابل یا طرف حساب دولت روان‌پریش آمریکا باشند دقیقا چیزی است که جنگ‌طلبان حامی رژیم صهیونیستی در آمریکا و بدخواهان منطقه‌ای ایران مشتاق آن هستند. بنابراین، مصلحت نظام، شهروندان و آینده این آب و خاک کهن می‌طلبد که بزرگان و دلسوزان نیروهای دفاعی از اظهارات و اقداماتی که موجب می‌شود آنها طرف حساب دولت و رئیس جمهور روان‌پریش آمریکا قرار بگیرند، پرهیز کنند.
نیروهای دفاعی بدون هیچ محدودیتی ضرورتاً باید بی‌وقفه و با تمام توان به افزایش توان دفاعی کشور بپردازند. هیچ دلسوز ایران‌زمین نمی‌تواند و نباید با افزایش نامحدود و بی‌وقفه توان دفاعی کشور مخالفت کند. به این دلیل ساده که توسعه، امنیت، رفاه و آرامش در کشور تابع اقتدار ملی است و اینکه توان دفاعی یکی از پنج مولفه اقتدار ملی است. با این وجود نکته قابل تامل اینکه افزایش توان دفاعی منوط به این واقعیت کاربردی است که نیروهای دفاعی باید پیرو نیروهای سیاسی باشند. به این دلیل ساده که تخصص نیروهای دفاعی تولید و استفاده از ادوات دفاعی است. تخصص سیاست‌ورزان این است که زمان و مکان استفاده از ادوات دفاعی را تعیین کنند. عدم رعایت این حقیقت کاربردی و انکارناپذیر در فرایند افزایش توان دفاعی کشور اخلال ایجاد می‌کند. اینکه جر و بحث لفظی میان دلسوزان و بزرگان نیروهای دفاعی با دولت و رئیس جهمور روان‌پریش آمریکا با توجه به شرایط آشفته و بحرانی منطقه می‌تواند منافع و امنیت کشور را در معرض مخاطرات جدی قرار دهد.
پایداری، مصلحت، اقتدار نظام و توسعه کشور اموری برای آزمون و خطا، تشخیص یا تحلیل اشتباه نیستند .