عبور آرام پاستور از وزیر زن!

آرمان- حمید شجاعی: پس از سخنان و اظهارات بسیار در مورد لزوم حضور زنان در دولت دوازدهم و فشارهایی که از این ناحیه به حسن روحانی وارد شد، بالاخره دیروز زنان به کابینه راه یافتند. این در حالی است که حضور زنان نه در سطح وزیر، بلکه در سطح معاونت رئیس‌جمهور باقی ماند. در ارتباط با لزوم حضور زنان در کابینه و نقش و جایگاه آنها سخن بسیار گفته شد، اما رئیس‌جمهور برخلاف آنکه گفته بود بر اساس رأی 24میلیونی عمل خواهد کرد، به‌دلیل برخی ملاحظات و شاید هم فشارها از کنار مطالبات زنان به‌آرامی گذشت و این مساله را با قراردادن 3 تن از زنان در پست‌های معاونت امور زنان و خانواده، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی به پایان برد. دکتر روحانی خود به‌نیکی می‌داند که زنان سهم بسزایی در پیروزی او در انتخابات داشتند. البته اگر از این موضوع نیز بگذریم، حق زنان این نبود که پس از این همه نقد و سخن حضور آنان به معاونت منحصر شود. خوب بود آقای روحانی بخشی از نگاه خود را نیز معطوف به نظر کنشگران و پایگاه رأی خود می‌کرد تا بتواند پاسخ شایسته‌تری به اعتماد آنها بدهد.
زنان در کابینه، اما نه به‌عنوان ‌وزیر
رئیس‌جمهور در احکام جداگانه‌ای مسئولیت دو معاونت ریاست‌جمهوری و همچنین دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی را به زنان واگذار کرد. دکتر حسن روحانی طی احکام جداگانه‌ای معصومه ابتکار را به‌عنوان «معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده»، لعیا جنیدی را به‌عنوان «معاون حقوقی رئیس‌جمهور» و شهیندخت مولاوردی را به‌عنوان «دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی» منصوب کرد. در این میان، رئیس‌جمهور یک چهره کمتر شناخته‌شده در حوزه فعالیت‌های اجرایی و شناخته‌شده در حوزه‌های دانشگاهی را به‌عنوان معاون حقوقی خود منصوب کرده است. دکتر لعیا جنیدی استادتمام دانشکده حقوق دانشگاه تهران است و از کارشناسی تا دکتری خود را در این دانشگاه گذرانده ‌است. او همچنین شاگرد اساتیدی چون دکتر ناصر کاتوزیان، محمدعلی الماسی و محمدحسین صفایی بوده است. زمینه‌ تخصصی دکتر جنیدی حقوق تجارت و داوری است و با زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه نیز آشناست. دکتر جنیدی درسال ۱۳۹۲ طي حكمي از سوي آقاي دكتر نصيري قيداري، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم، به‌سمت مدیر کل اداره لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. در این راستا حضور زنان در پست معاونت رئیس‌جمهور پیش‌فرض جامعه از رئیس‌جمهور بود و با این کار تغییری در جایگاه زنان در کابینه ایجاد نشده است. زمانی که حسن روحانی در انتخابات از ظرفیت زنان و لزوم احترام و ارتقای جایگاه آنها در مدیریت دولتی سخن می‌گفت، بسیاری تصور کردند رئیس‌جمهور در کابینه دوم خود به جوانان و زنان میدان بیشتری خواهد داد. در این راستا بسیاری از فعالان حقوق زنان و نمایندگان زن مجلس فعال شدند و حتی لیستی از زنان شایسته و کارآمد تهیه و به رئیس‌جمهور ارائه شد؛ در گام آخر نیز 157 تن از نمایندگان مجلس به روحانی نامه نوشتند که طی آن به لزوم حضور زنان در سطح وزیر اشاره کردند، اما تمام این مسائل با اعلام وزرای پیشنهادی کابینه رنگ باخت.
مجرب و قابل توجه


اما دولتمردان همچنان به اهمیت حضور زنان در کابینه اشاره دارند، چنان‌که دیروز معاون‌اول رئیس‌جمهور با بيان اينکه کابينه خوبي با حضور مديران باتجربه و افراد جوان معرفي شده است، گفت: اين ترکيب نمايانگر دولت کارآمدي براي تحقق وعده‌هاي رئيس‌جمهور خواهد بود که مي‎تواند با چالش‌هاي پيش روي دولت مقابله کند. اسحاق جهانگیری با نويد حضور پررنگ‌تر زنان در دولت دوازدهم افزود: رئيس‌جمهور در جلسه دولت تاکيد کرد که پذيرفته‌شده نيست که وزرا معاون خانم نداشته باشند. بنابراين اطمينان مي‎دهيم که از زنان مجرب و تحصيلکرده به تعداد قابل توجهي در دولت دوازدهم استفاده کنيم. معاون‌اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: رئيس‌جمهور در اين موضوع جدي است و من هم پيگيري خواهم کرد. او در واکنش به برخي انتقادات درباره ترکيب قوميتي کابينه معرفي‌شده نيز گفت: براي حضور قوميت‎ها در دولت نيز اصرار داريم که در ميان معاونان، وزرا، سفرا و استانداران از قوميت‌هاي مختلف حضور داشته باشند.
انتقاد رئیس فراکسیون زنان
با اعلام اسامی وزرای پیشنهادی انتقادات هنوز ادامه دارد، چنان‌که رئیس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به لیست کابینه دولت دوازدهم گفت: در کمال بهت و ناباوری نیمی از جامعه ایران نادیده انگاشته شده است. پروانه سلحشوری افزود: ایران در میان کشورهای جهان از معدود کشورهایی است که زنانش در سطوح مدیریت کلان سیاسی حضور کمرنگی دارند، با اینکه در سایر سطوح مشارکت سیاسی بسیار فعال بوده‌اند. نماینده تهران اظهار داشت: اکنون بیش از نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و در فعالیت‌های مخلتف اقتصادی، سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی حضور دارند، اما هر وقت بحث وزارت زنان مطرح می‌شود، نداشتن رزومه بهانه می‌شود و این دور باطل همچنان ادامه دارد.