کابینه روحانی زیر ذره بین

آرمان: لیست کابینه دوازدهم اعلام شد و اکنون مجلس است که ماموریت دارد تا به بررسی وزرای پیشنهادی بپردازد. در این میان البته برخی معتقدند که رئیس جمهور از همه پتانسیل‌های موجود در جریان اصلاح‌طلبی استفاده نکرده و به نظر می‌رسد که شاخص‌های مد نظر اصلاحات به طور کامل رعایت نشده است. محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در همین خصوص با انتقاد از عدم حضور زنان در هیات وزیران، گفت: اگرچه درباره کابینه و وزرای پیشنهادی، پس از ارزیابی کامل در فراکسیون اعلام نظر خواهیم کرد، اما درباره کلیات کابینه آنچه بیش از همه لازم می‌دانم بیان کنم این است که انتظار ما حضور حداقل یک خانم در جمع وزرای پیشنهادی بود. رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و حضور یک یا دو نفر از نخبگان این بخش از جامعه در کابینه، انتظار بالایی نیست، افزود: در چند روز گذشته تصاویر دیدار تیم دیپلماسی کشورمان با تیم اروپایی منتشر شد که همه دیدند در یک سمت میز تیم آقای ظریف که همگی از آقایان بودند نشسته‌اند و در طرف دیگر تیم طرف اروپایی که همگی خانم بودند و این تصویر خیلی پیام داشت.
وزیر علوم
یکی از گسترده‌ترین اقشار حامی روحانی در ایام انتخابات، دانشجویان و جوانان کشور بودند که با تلاش‌های مداوم خود موفق شدند آرای بسیاری را برای روحانی کسب کنند. البته این قشر مطالباتی نیز از رئیس جمهور در خصوص وزارت علوم مطرح کردند. بیانیه‌ها و کمپین‌های متعددی که در این زمینه شکل گرفت، نشان دهنده احساس نگرانی آنها نسبت به آینده دانشگاه‌ها بود. پس از اینکه گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره وزیر پیشنهادی علوم مطرح شد اما وزیری برای این کرسی معرفی نشد تا همچنان انتظارها ادامه‌دار شود. جهانگیری درخصوص عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس خاطرنشان کرد: «درخصوص تصدی وزارت علوم، با یکی از برادران توافق شده بود، اما در لحظات آخر، ایشان اعلام کردند که به دلایلی نمی‌توانند در دولت حضور داشته باشند. به همین خاطر، آقای رئیس‌جمهور باید معطل می‌کرد و منتظر می‌ماند تا درخصوص فرد بعدی توافق حاصل شود یا آنکه وضعیت کابینه را سریع‌تر مشخص می‌کردیم و به مجلس می‌فرستادیم.» پس از اینکه احتمال حضور فرجی‌دانا، نیلی‌منفرد و جعفر توفیقی در وزارت علوم کم شد، گزینه‌های متعددی مانند خاکی‌صدیق، باقری و میرزاده مطرح شده است.
وزرای پیشنهادی مهمان فراکسیونهای مجلس


تنفیذ، تحلیف و معرفی کابینه، روزشمار پایان دولت یازدهم بودند و دولت یازدهم به طور رسمی هفته آینده به پایان خواهد رسید. بنابراین دولت نخست حسن روحانی روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد. دولتی که به رغم همه تخریب‌ها، کارشکنی‌ها و نامهربانی‌هایی که علیه آن صورت گرفت، موفق شد کارنامه خوبی از خود به نمایش بگذارد و باعث شود مردم با اعتماد مجدد به آن، رضایت خود را نسبت به عملکرد دولت یازدهم نشان دهند. اکنون حسن روحانی ماموریت انتخاب همکاران خود را برای دولت دوازدهم دارد و قطار دولت دوازدهم به ایستگاه بهارستان برای اخذ رای اعتماد از مجلس رسیده است. فراکسیون‌های مختلف مجلس طی دیدارهایی با وزرای پیشنهادی، به بررسی رزومه و برنامه‌های این اشخاص مشغول هستند و روز گذشته نیز مجلس میزبان تنی چند از وزرای پیشنهادی بود. همچنین بررسی برنامه‌های کتبی وزرا نیز روی میز نمایندگان قرار دارد تا سه شنبه هفته آینده، مراسم رای اعتماد آغاز شود. سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان با اشاره به برگزاری نشست فراکسیون نمایندگان ولایی با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به ایلنا گفت: آقای سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافته و دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را برای چهار سال آینده تشریح کرد. او گفت: رویکرد مجموعه فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به معرفی مجدد آقای قاضی‌زاده هاشمی در وزارت بهداشت مثبت بود و اعضای فراکسیون به‌ اتفاق خواستار ادامه فعالیت ایشان در وزارت بهداشت شدند. البته نمایندگان انتقادها و نقطه‌نظراتی نیز داشتند که در این جلسه مطرح شد. فراکسیون مستقلین نیز روز گذشته میزبان ظریف و علوی بود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، سخنگوی این فراکسیون، با اشاره حضور دو وزیر امور خارجه و اطلاعات در جلسه این فراکسیون گفت: آقایان ظریف و علوی در این نشست حاضر شدند و مباحث خود را مطرح کردند و این درحالی است که به هر حال به نظر فراکسیون هر دو نفر این وزرا کارنامه نسبتا خوبی داشته‌اند و فراکسیون نیز در مجموع از حضورشان در دولت دوازدهم حمایت می‌کند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس ابتدا با آقای ظریف تشکیل جلسه داده و مباحثی در این رابطه مطرح شد.