چرا وزیر علوم به مجلس معرفی نشد؟

آرمان: یکشنبه روز پایانی دولت یازدهم است؛ دولتی که دستاوردهای آن مانند برجام در تاریخ به عنوان سند افتخار روحانی و یارانش ثبت خواهد شد. دولت دوازدهم اما آغازی آرام ندارد و چینش کابینه به محل بحث مخالفان و موافقان دولت تبدیل شده است. سوالاتی که پس از معرفی کابینه مطرح شد هنوز نتوانسته پرسشگران را قانع کند. سوالاتی درباره چرایی عدم معرفی وزیر خانم یا دلیل عدم معرفی وزیر علوم و... .دیروز اسحاق جهانگیری که صندلی معاون اولی در دولت دوازدهم هم به نام او ثبت شد، به بخشی از این ابهامات و سوالات پاسخ داد. اسحاق‌جهانگیری درباره کابینه معرفی شده از سوی حسن روحانی گفت: کابینه از نظر من، کابینه بسیار خوب و کارآمدی است. کابینه معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور، ترکیبی از مدیران باتجربه‌ای است که اندوخته‌های قابل توجهی از تجارب دولت‌های گذشته و چالش‌هایی که کشور قبلا با آن‌ها روبه‌رو بوده است، دارند. او ادامه داد: از طرفی افراد جوانی در کابینه حضور دارند که روحیه و انرژی جوانی‌شان می‌تواند دولت را برای تصمیم‌گیری‌ها کمک کند. به هرحال دولت نیازمند روحیات متهورانه‌ای برای تصمیم‌گیری است. معاون اول رئیس‌جمهور درباره وضعیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و داشتن اختیارات بیشتر برای پیشبرد امور تصریح کرد:اقتصاد مقاومتی توقعی فرا‌تر از تعهدات دولت است که مقام معظم رهبری از کل کشور خواسته‌اند تا به صحنه بیایند و تلاش کنند. متناسب با این انتظارات و مطالبات باید اختیارات هم در اختیار ستاد قرار بگیرد. این اختیارات می‌تواند هم در حوزه دولت باشد و هم در حوزه قوای دیگر .
انصراف در آخرین لحظه
جهانگیری درخصوص عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس خاطرنشان کرد: درخصوص تصدی وزارت علوم، با یکی از برادران توافق شده بود اما در لحظات آخر، ایشان اعلام کردند که به دلایلی نمی‌توانند در دولت حضور داشته باشم. به همین خاطر، آقای رئیس‌جمهور باید معطل می‌کرد و منتظر می‌ماند تا درخصوص فرد بعدی توافق حاصل شود یا آنکه وضعیت کابینه را سریع‌تر مشخص می‌کردیم و به مجلس می‌فرستادیم. او با بیان اینکه تصمیم آقای رئیس‌جمهور این بود که کابینه را در روز تحلیف همانند دور گذشته معرفی کنند، ابراز داشت: بنا به دلایلی معرفی کابینه دو، سه روزی به عقب افتاد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا معرفی وزرا بیش از این به عقب نیفتد و کابینه جدید شکل بگیرد.
چرا وزیر زن معرفی نشد؟


معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش ترکیب سنی هیات دولت و عدم حضور زنان در جمع وزرا بیان کرد: کابینه ترکیبی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور است. امروز دو معاون رئیس‌جمهور و یک دستیار که زن هستند، معرفی شدند. پس سه عضو کابینه دولت دوازدهم از زنان هستند. جهانگیری با بیان اینکه حدود هزار مدیر که جزو مقامات هستند، وجود دارد، یادآور شد: تنها نکته‌ای که من می‌توانم به خانم‌ها بگویم و به آنها اطمینان دهم، این است که دولت مصمم به استفاده از زنان است. آقای رئیس‌جمهور در اولین دیداری که پیش از معرفی وزرا به مجلس با افراد پیشنهادی داشتند، در آن جلسه تاکید کردند که پذیرفته نیست که در میان وزرا، وزیری معاون زن نداشته باشد. این معاونت، معاونت در امور زنان نیست بلکه معاونت‌های فنی مدنظر است، همانند آقای زنگنه که معاون امور پتروشیمی‌شان خانم است. او افزود: من می‌توانم این اطمینان را بدهم که در میان مقامات نظام حتما به میزان قابل توجهی از زنان مجرب و تحصیلکرده خواهیم داشت و این مساله حتما به اطلاع افراد خواهید رسید. هم آقای رئیس جمهور در این باره جدی هستند و من نیز حتما این مساله را مورد پیگیری قرار می‌دهم. معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید از قومیت‌های مختلف نیز استفاده شود، عنوان کرد: ما اصرار داریم درخصوص معاونان وزرا، استانداران و سفرا حتما از قومیت‌های مختلف حضور داشته باشند و از جوانان نیز استفاده شود و حتما اصرار داریم از کسانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند، استفاده نشود مگر بنا به ضرورت و استثنا. جهانگیری در پاسخ به این سوال که آیا سیدرضا صالحی امیری سمت سخنگویی دولت و معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی را برعهده خواهد گرفت؟ اظهار داشت: آقای روحانی با آقای صالحی امیری مذاکراتی را انجام داده‌اند و مذاکرات‌شان نیز خیلی پیش رفته است. آقای صالحی امیری علاقه‌مند به دولت هستند و دوست دارند به دولت کمک کنند و هر کجا که دولت احساس نیاز بکند، ایشان کمک خواهند کرد.