روز دفاع روحاني از مردانش

شرق، آمنه شيرافکن: مجلس امروز 2شيفت 5ساعته کار خواهد کرد تا بتواند کار دولت را تا پنجشنبه يکسره کند. دو شيفت کاري در نهايت به پنجشنبه‌اي ختم خواهد شد که در آن کابينه حسن روحاني از نمايندگان مجلس دهم رأي اعتماد خواهد گرفت.
امروز حسن روحاني و برخي اعضاي کابينه و مقام‌هاي دولتي ميهمان صحن علني مجلس خواهند بود. تشريفات معرفي کابينه احتمالا تمامي جلسه صبح را به خود اختصاص داده و معرفي بطحايي، وزير پيشنهادي آموزش‌وپرورش و محمدجواد آذري‌جهرمي،‌ وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز در نوبت عصر صحن علني مورد بررسي قرار خواهد گرفت. بعيد به نظر مي‌رسد امروز نوبت آن باشد تا پرونده محمود علوي، وزير پيشنهادي اطلاعات هم در صحن مطرح شود اما با وجود این به ترتيب الفبا علوي وزير سومي خواهد بود که مجلس دهم درباره او به بحث و گفت‌وگو خواهد نشست و احتمالا پرونده وزير اقتصاد نيز بررسي خواهد شد. حسن روحاني 17 مردادماه در نامه‌اي، فهرست 17 عضو پيشنهادي کابينه دوازدهم را به مجلس شوراي اسلامي تقديم کرد که در اين فهرست، سيدمحمد بطحايي به عنوان گزينه پيشنهادي براي تصدي وزارت آموزش‌وپرورش معرفي شده است.
بطحايي در زمان سرپرستي علي‌اصغر فاني وزير آموزش‌وپرورش در دولت يازدهم ابتدا به عنوان مشاور امور برنامه‌ريزي و هماهنگي وزير منصوب شد و سه روز بعد از اخذ رأي اعتماد فاني از مجلس در آبان سال 92 از سوي وي به عنوان مديرکل دفتر وزارتي انتخاب شد.
آموزش‌وپرورش ژنرال مي‌خواهد


نمايندگان گرچه نگاه منفي به کارنامه کاري بطحايي ندارند اما از اينکه چرا حسن روحاني يکي از ژنرال‌هايش را براي حضور در پست وزارت آموزش‌و‌‌پرورش معرفي نکرده، گله دارند.
بطحايي 11 تيرماه 93 به عنوان سرپرست معاونت پشتيباني و توسعه مديريت وزارت آموزش‌وپرورش منصوب شد. در نهايت اول مردادماه 93 حکم سرپرستي او به معاونت تبديل شد.
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه از نمايندگان عضو فراکسيون اميد مجلس در همين زمينه به «شرق» مي‌گويد «نقدي به شخص آقاي بطحايي و کارنامه ايشان ندارم. ايشان از مديران خوب اين وزارتخانه هستند اما مشکلات موجود در وزارتخانه به شکلي است که سکانداري‌اش به حضور ژنرال‌ها نيازمندتر است. درباره آقاي دانش‌آشتياني نيز نقدها بر سر همين موضوع بود. آقاي روحاني بايد وزيري را معرفي کند که بتواند در موضوع بودجه به خوبي توان جذب بودجه داشته باشد».
سعيدي: ‌بنا نبود به عقب بازگرديم
او همچنين افزوده «درباره آقاي دانش‌آشتياني آن اتفاق نيفتاد و بعد مسئولان استاني مجبور شدند از محل پروژه‌هاي عمراني هر استان 84 ميليارد کسر کنند و به هزينه‌هاي جاري آموزش‌وپرورش اختصاص دهند. وزيري بايد وزير آموزش‌وپرورش شود که هم ژنرالي در دولت باشد و هم اثر بودجه‌اي داشته باشد. نه دانش‌آشتياني آن ژنرال بود و نه بطحايي».
زهرا سعيدي، عضو کميسيون آموزش مجلس نيز درباره حضور بطحايي در مقام وزارت آموزش‌وپرورش گفته «معرفي بطحايي برگشت به عقب است درحالي‌که بنا شده به عقب بازنگرديم. يادمان نرود دلايل اصلي استيضاح فاني به چه خاطر بود. آيا آن دلايل هيچ ارتباطي با بطحايي پيدا نمي‌کند؟».
برايندها نشان از آن دارد که بطحايي حامي جدي در مجلس ندارد. البته اخباري به گوش مي‌رسد که نشان از آن دارد مهدي زاهدي، رئيس کميسيون آموزش‌ اين بار چندان به مخالفت جدي برنخواهد خواست و شايد چاشني‌هاي سهم‌خواهي جايگزين رأي منفي به بطحايي شود. مواضع فراکسيون اميد مجلس نيز در برابر بطحايي هنوز نهايي نشده.
مواضع فراكسيون‌ها درباره جهرمي نهايي نشده است
محمدجواد آذري‌جهرمي، ديگر وزيري است که به احتمال زياد امروز نوبت رسيدگي به کارنامه کاري‌اش در بهارستان خواهد بود. جهرمي جوان که به گفته خودش سال 84 کارشناسي در وزارت اطلاعات بوده حالا در عرض 12 سال گزينه پيشنهادي يک وزارتخانه تخصصي است. آن هم با مدرک کارشناسي مهندسي برق قدرت از دانشگاهي در شيراز. با اين حال مواضع فراکسيون‌هاي اصلي مجلس درباره او هنوز نهايي نشده است. نه «فراکسيون‌اميدي»‌ها موضع شفافي گرفته‌اند و نه «فراکسيون مستقلين ولايي» و نه «فراکسيون نمايندگان ولايي».
با اين حال يکي از نمايندگاني که نمي‌خواهد نامي از او به ميان بيايد، به «شرق» گفته «جهرمي نيروي جواني است و ما هم به جوان‌گرايي باور داريم. اما دوستاني که او را به عنوان وزير معرفي کرده‌اند خودشان بايد پاسخ‌گوي انبوه فارغ‌التحصيلان دانشگاه شريف باشند که با دکتراي برق و مخابرات و کارنامه کاري خود جايگاه چنداني در دم و دستگاه دولتي ندارند. ما بايد مسير را به سمت شايسته‌سالاري ببريم و به هر شکل مدرک تحصيلي در کنار تجربه کاري امر مهمي در انتخاب يک فرد برای مقام وزارت است».
به هر شکل امروز بدون شک نکات مختلفي از مدرک تحصيلي گرفته تا برخي حاشيه‌هاي مالي و اقتصادي و روند رشد جهشي آذري‌جهرمي در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد.
ذره‌بين وزارت اطلاعات بر مفاسد اقتصادي
سيدمحمود علوي، وزير پيشنهادي اطلاعات ديگر مردي از کابينه مردانه حسن روحاني خواهد بود که احتمال مي‌رود، کارنامه کاري‌اش از سوي موافق و مخالف مورد بحث و پرسش قرار گيرد. او روز گذشته ميهمان کميسيون انرژي مجلس بود. او در اين ديدار گفته «وزارت اطلاعات براي جلوگيري از تبديل موضوعات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به مسائل امنيتي گزارش‌هاي گوناگون را به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط ارائه مي‌کند. وزارت اطلاعات مفاسد اقتصادي را به صورت جدي رصد کرده و با آنها برخورد مي‌کند البته نوع برخورد با آنها به گونه‌اي نيست که سبب خدشه‌دارشدن امنيت سرمايه‌گذاران شود».
او همچنين در اين ديدار تأکيد کرده «رويکرد وزارت اطلاعات با حوزه‌هاي داخلي تعاملي بوده؛ اما با معاندان و تروريست‌ها رو‌دربايستي نداشته و با آنها جدي برخورد مي‌کند. توالي آتش‌سوزي‌ها، وزارت اطلاعات را دچار شک اساسي کرد؛ به‌همين‌خاطر سربازان گمنام امام زمان با دقت نظر کافي موضوع را بررسي کردند؛ چراکه خسارت وارده از اين طريق از خسارت انفجار يک ساختمان بيشتر است. با توجه به مطالعه دقيقي که در اين زمينه صورت گرفت، هيچ‌گونه شواهد و آثاري حاکي از امنيتي و تروريستي‌بودن حوادث آتش‌سوزي در پتروشيمي‌ها به دست نيامد».
فعاليت 120 کانال در تجمع مقبره کورش
وزير پيشنهادي اطلاعات همچنين گفته «حدود 120 کانال براي تجمع در مقبره کورش فعاليت مي‌کردند که تعداد زيادي از مديران اين کانال‌ها گرايش و وابستگي سياسي نداشته و با توجيه، تذکر و ارشاد مشکل آنها رفع شد و تعداد اندکي که عناد داشته و سلطنت‌طلب بودند، با وجود ارشادات دستگير شدند». به گفته او «وزارت اطلاعات با هدف جلوگيري از فضاسازي و مشوش‌کردن افراد سپرده‌گذار با تدبير و تعامل با ساير دستگاه‌ها از‌جمله بانک مرکزي اقدام کرد و با اين روش توانست از مراجعه انبوه سپرده‌گذاران جلوگيري کند».
ازبين‌رفتن تعليق 100 ناشر
سيدعباس صالحي، وزير پيشنهادي وزارت فرهنگ، نيز روز گذشته به فراکسيون مستقلين ولايي رفت و نکاتي را مطرح کرد.
به گفته او «مسائلي را که در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد دولت يازدهم رخ داده است، نبايد دست‌کم بگيريم. درست است که به حد مطلوب نرسيده‌ايم و با آن فاصله بسياري داريم؛ اما حوادث خوبي در چهار سال گذشته رخ داده است. با شکل‌گيري معاونت فرهنگي در وزارت ارشاد تعليق صد ناشر نيز از بين رفت و از تعداد بسياري از ممنوع‌القلم‌ها رفع مشکل شد که اين مسائل را نبايد دست‌کم گرفت. در چهار سال گذشته شاهد توليد 300 فيلم بوده‌ايم. توليد اين ميزان فيلم در شرايطي که هجمه‌هاي زيادي به دولت وارد شده بود، اتفاق بسيار خوبي است؛ بنابراين نبايد به آينده نااميد بود».
او همچنين تأکيد کرده «من به اعتبار سابقه خانوادگي و آشنايی قديمي که با مراجع دارم، با رؤساي سازمان‌هاي فرهنگي-ديني و فرهنگي-هنري دوست هستم؛ بنابراين مي‌توانيم در اين زمينه اقدامات خوبي داشته باشيم. در شرايطي که منابع مالي و تکثر وظايف همخواني ندارد، کمک و همکاري مجلس مي‌تواند مکمل خوبي براي پيشرفت در وزارت فرهنگ و ارشاد باشد».
شوراي نگهبان اعتبارنامه مينو خالقي را  تأييد نکرد
عبدالرضا رحماني‌فضلي در ادامه ديدارهاي معطوف به انتخاب به‌عنوان وزير ديروز ميهمان فراکسيون ولايي مجلس بود. او در اين ديدار گفته «رهبري بر ممنوعيت سوءاستفاده از تريبون‌هاي مقدس تأکيد دارند». او همچنين در اين ديدار به تشريح کامل روند پيگيري پرونده مينو خالقي، منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس دهم، پرداخت و گفت «شوراي نگهبان با وجود تلاش‌هاي مجلس و وزارت کشور اعتبارنامه مينو خالقي را تأييد نکرد. درباره مينو خالقي نيز وظيفه خود را انجام داديم. اعتبار‌نامه ايشان صادر شد و ما پيگيري‌هاي لازم را داشتيم و رئيس مجلس نيز اين موضوع را تأييد کرد؛ اما شوراي نگهبان اعتبارنامه را تأييد نکرد». به گفته رحماني‌فضلي «در‌حال‌حاضر 80 درصد مديران وزارت کشور از بدنه وزارتخانه هستند؛ اما قبلا به اين شکل نبود. بدنه وزارت کشور از نظر مديريتي ضعيف است».
رحماني‌فضلي که به‌ويژه اين روزها آماج نقدها در حوزه به‌كارگيري زنان در وزارتخانه‌اش قرار گرفته، به حضور 151 زن مدير در بدنه اين وزارتخانه اشاره دارد.
ربيعي بر صندلي داغ «فراکسيون اميد»
وزراي پيشنهادي يکي‌يکي بايد روي صندلي داغ فراکسيون اميد بنشينند. ماجرا اين است که اين صندلي اصلاح‌طلب و اصولگرا نمي‌شناسد و نقدها بناست به شکل حرفه‌اي مطرح شود. علي ربيعي، وزير پيشنهادي کار، با وجود موافقان بسيار در فراکسيون اميد مجلس، منتقدان خاص خودش را دارد. نشست اخير او در اين فراکسيون حاشيه‌هايي به دنبال داشت.
نخست اينکه از ميان منتقدان تنها يکي، دو نفر به سخن آمدند. بهرام پارسايي، نماينده اصلاح‌طلب و رک‌گوي شيراز، يکي از آنها بود. او نسبت به شفافيت مالي بدنه زيرمجموعه ربيعي نقدهايي وارد کرد؛ علاوه‌بر‌آن معتقد بود که در امور آزادي تشکل‌ها و صنف‌ها آن‌طور که بايد و شايد اتفاق مثبتي در دوره مديريت ربيعي انجام نشده و به‌ويژه بلاتکليفي وضعيت انجمن صنفي روزنامه‌نگاران ايران و استان گواه اين نکته است. با‌اين‌حال ربيعي پاسخ‌گوي نقدهاست.
او تأکيد کرده که بيش از هر فرد ديگري پيگير بازگشايي انجمن بوده و نهادهاي بالادستي مانع از بازگشايي آن شده‌اند.
 الياس حضرتي از‌جمله نمايندگاني است که در اين ديدار به کمک علي ربيعي مي‌آيد. او تأکيد دارد که ربيعي همه‌جانبه تلاش کرده و با وزارت اطلاعات مفصل حرف زده تا براي بازگشايي انجمن صنفي کاري شود؛ اما گويا اتفاقي در اين زمينه رخ نداده است.
 علي ربيعي همچنين تأکيد کرده که درباره انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران نيز وزارت اطلاعات روي نام‌هاي منتخب اما‌و‌اگرهايي داشته و به‌همين‌خاطر از آنها خواسته شده تا اسامي جديد به وزارت کار ارائه کنند و اين اتفاق ميسر نشده است. غلامرضا حيدري، از ديگر نمايندگاني است که در موضوع همکاري‌نکردن ربيعي در بازگشايي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران و به‌کارافتادن انجمن تهران سؤال‌هايي مطرح مي‌کند.
ربيعي گويا کمي درباره اين نقدها جا خورده و بغض مي‌کند. گويا انتظار نداشته که در فراکسيون اميد با هيچ انتقادي مواجه شود. با‌اين‌حال لابي‌ها در مجلس براي تداوم حضور ربيعي در وزارت کار بالا گرفته است. حالا بايد ديد مجلس دهم با گزينه وزارت کار دولت روحاني چه برخوردي خواهد داشت.