گزینه جنگ روی میز «اون»

گروه بین‌الملل: خبرگزاری رسمی‌کره شمالی اعلام کرد که ارتش این کشور طرح شلیک موشک به سمت گوام را با کیم جونگ اون در میان گذاشته است. البته پیونگ یانگ اعلام کرد که فعلا تهدید حمله به پایگاههای آمریکا در جزیره گوام عملی نخواهد شد مشروط بر آنکه آمریکا نیز به دنبال تشدید تنش در شبه جزیره کره نباشد.
خبرگزاری رسمی‌کره شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون، رهبر این کشور پس از آن که در جریان جزئیات این طرح قرار گرفته، برای مدتی طولانی آن را بررسی کرده و درباره این طرح با فرماندهان نظامی‌گفت‌وگو نموده است.این طرح در جریان دیدار رهبر کره‌شمالی با فرماندهان نیروهای راهبردی این کشور که مسئولیت واحدهای موشکی پیونگ‌یانگ را بر عهده دارند، ارائه شده است.
کیم جونگ اون به ژنرال‌های کشورش دستور داده که ارتش را برای حمله آماده کنند تا در صورت اتخاذ چنین تصمیمی‌از سوی وی، اقدام لازم انجام شود.با این حال بنا بر اعلام خبرگزاری دولتی کره شمالی رهبر کره شمالی قبل از هر تصمیمی‌منتظر اقدام آمریکا می‌ماند.
 به نقل از کیم جونگ اون در سایت خبرگزاری دولتی کره‌شمالی آماده است: ایالات متحده، اولین طرفی که تجهیزات هسته‌ای بیشماری را به نزدیک ما آورد، باید تصمیم درست را بگیرد و این تصمیم را در عمل نشان دهد؛ اگر که مایل به کاهش تنش در شبه جزیره کره و جلوگیری از یک درگیری خطرناک نظامی‌است.


چندی پیش پیونگ‌یانگ اعلام کرد، تا اواسط ماه میلادی جاری طرح شلیک چهار موشک میان‌برد به سمت قلمروی آمریکا در گوام را تکمیل و برای تصمیم‌گیری در خصوص اجرای این طرح، به کیم‌ جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ارائه خواهد کرد.در گزارشی که از سوی خبرگزاری دولتی کره‌شمالی منتشر شد، به نقل از کیم راک گیوم، فرمانده نیروهای راهبردی این کشور آمده است: موشک‌های هواسونگ-۱۲ ارتش با عبور از آسمان شیمان، هیروشیما و کوچی ژاپن، با طی مسافت ۳۳۵۶.۷ کیلومتری در مدت ۱۰۶۵ ثانیه به مناطق آبی در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری گوام اصابت خواهد کرد.
اذعان واشنگتن به وضعیت جنگی
در واکنش به این تحولات ، وزیر دفاع آمریکا گفت: «اگر موشک کره شمالی گوآم را هدف گرفته باشد ظرف چند دقیقه کوتاه متوجه خواهیم شد. ما به سرعت پس از پرتاب این موشک متوجه خواهیم شد که قرار است در کجا فرود آید.»جیمز ماتیس همچنین هشدار داد: «اگر موشک کره شمالی قلمرو آمریکا در سواحل فیلیپین را هدف گرفته باشد ما به طور دقیق آن را هدف خواهیم گرفت و نابود می‌کنیم. اگر متوجه شویم که این موشک به آب‌های اطراف گوآم برخورد کرده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا فردی خواهد بود که درباره واکنش آمریکا نسبت به این قضیه تصمیم‌گیری خواهد کرد.  پس از آن ما همانگونه که رئیس‌جمهور دستور دهد عمل خواهیم کرد.»
وی افزود: اگر ارتش کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی موشکی را به طرف آمریکا پرتاب کند این مساله فورا به یک جنگ بدل خواهد شد و اگر این موشک شهرهای آمریکا را هدف گیرد بازی آغاز خواهد شد.
وی درخصوص بدل شدن این وضعیت متشنج به یک جنگ توضیح داد: جنگ به رئیس‌جمهور و به کنگره بستگی دارد. خلاصه کلام اینکه ما از کشورمان در برابر حمله دفاع خواهیم کرد. از نظر ما این جنگ است. این وضعیت دوران جنگ است. البته این بدان معنا نیست که اعلان جنگ شده است.
عامل پنهان توسعه صنایع موشکی
موضوعی که حالا ذهن واشنگتن را مشغول کرده ، سرعت توسعه صنایع موشکی و اتمی‌کره شمالی است.  کارشناسان غربی مدعی شدند که «پیشرفت شگفت‌انگیز» پیونگ‌یانگ در برنامه موشکی‌اش حاصل اکتساب غیرقانونی موتورهای موشکی بوده که توسط یک کارخانه اوکراینی تولید شده‌اند. این در حالی است که اوکراین شدیدا از این گزارش کارشناسان خشمگین شده و مقام‌های ارشد و آژانس‌های این کشور اعتراض رسمی‌خود را علیه این گزارش اعلام کردند.در گزارشی که از سوی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی مستقر در لندن منتشر شد، آمده است: «هیچ کشور دیگری نتوانسته در یک چنین زمان کوتاهی از قابلیت موشکی میان برد به قابلیت ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما دست پیدا کند. چه چیزی این پیشرفت سریع را توضیح می‌دهد؟ جواب آن ساده است کره شمالی به یک موتور سوخت مایع با عملکرد بالا از سوی یک منبع خارجی دست پیدا کرده است.»
این گزارش با عنوان «راز موفقیت موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی» سریعا مبنای گزارشی از سوی نشریه نیویورک تایمز قرار گرفت که با استناد به ارزیابی‌های محرمانه آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی ارتباط احتمالی پیونگ یانگ با تولیدکنندگان اوکراینی شد.
مایکل المن، عامل اصلی این مطالعه و کارشناس موسسه مذکور یکسری «مدارک دست اول قاطع» ارائه کرده که پیشرفت شگفت‌انگیز کره شمالی در برنامه موشک‌های دوربردش در دو سال گذشته نتیجه دستیابی پیونگ یانگ به یک موتور سوخت مایع مربوط به دوران شوروی بوده است. براساس این گزارش ، یک نسخه بهبودیافته موتور مدل RD-۲۵۰ که از سوی شرکت اوکراینی «کی‌.بی یوژنویه» تولید شده بود برای دو آزمایش موشکی‌ آخر کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته است که شامل موشک میان برد هواسونگ – ۱۲ و موشک بالستیک قاره پیما هواسونگ – ۱۴ بوده‌اند.به نوشته المن کارخانه «کی‌.بی یوژنویه» از سال ۲۰۱۵ تاکنون در آستانه ورشکستگی قرار داشته و احتمالا برخی از کارمندان این کارخانه مجذوب منافع مالی ناشی از تجارت غیرقانونی شده‌اند.
تحمیل دیکته کره شمالی به ترامپ
منهای این که جنگ بشود یا نشود ، این که چگونه کره شمالی ناگهان پیشرفت کرده است ؛ اکونومیست این هفته در سرمقاله خود نوشت: «بمب‌ها و موشک‌اندازهای آقای کیم به خوبی در سراسر کشور پراکنده و پنهان شده اند. نیروهای نظامی‌آمریکا، با تمام قدرت‌شان هم نمی‌توانند پیش از آن که کیم دست به اقدام تلافی جویانه بزند تمام توان هسته‌ای کره شمالی را خنثی کنند.»
حتی اگر حمله ایالات متحده بتواند سلاح‌های هسته‌ای کیم را از سر راه بردارد، نیروهای کره شمالی هزاران توپخانه در اختیار دارند که به سمت سئول نشانه رفته است، شهری با ده میلیون جمعیت که تنها سی و پنج مایل با مرز کره شمالی فاصله دارد. اقدامی‌تلافی جویانه با این تسلیحات متعارف احتمالا هزاران کشته به بار خواهد آورد. جیمز متیس، وزیر دفاع در ماه مه گفته بود که جنگ با کره شمالی فاجعه بار خواهد بود (روز پنجشنبه، متیس هشدار خود را تکرار کرد.)کتی مون، استاد مطالعات آسیا در کالج ولسلی و پژوهشگر غیر مقیم در اتاق فکر بروکینگز اوایل این هفته در مصاحبه ای با ایستگاه رادیویی دابلیو بی یو آر در بوستن گفت: «این مرد جوان که رهبری کره شمالی را عهده دار است اجازه خروج تسلیحات اتمی‌خود را نخواهد داد. آن چه ایالات متحده با آن روبرو است مساله ای است میان توانایی‌های کره‌شمالی و اهداف کره شمالی، و استراتژی بی مورد و تاریخ مصرف گذشته ایالات متحده برای خلع سلاح هسته‌ای این کشور. کره شمالی تا زمانی که خلع سلاح هسته‌ای رو میز باشد با ایالات متحده مذاکره نخواهد کرد. ما باید به سختی فکر کنیم و با واقعیت روبه رو شویم و آن را هضم کنیم. کره شمالی دولتی تماما هسته‌ای است. قرار نیست بگوییم «آهای، به باشگاه اتمی‌ها خوش آمدی»، اما می‌توانیم روی کنترل تسلیحاتی کار کنیم. چارچوب دشواری است که تاکید می‌کند کره شمالی دولتی هسته‌ای است، باید در آن سطح رویکردی دیپلماتیک به خرج داد.»این شبیه به حرفی است که این هفته مایکل هیدن، رئیس سابق سی آی اِی و آژانس امنیت ملی این هفته به همکار من رابین رایت گفت. او گفت: «هر گونه راه حل دیپلماتیک برای این اوضاع می‌بایست به وضعیت هسته‌ای کره‌شمالی اذعان داشته باشد. وگرنه هیچ توافقی ممکن نخواهد بود.»