رایزنی دینی برای جهان عاری از خشونت

گفت‌و‌گوی دینی مرکز ادیان و تمدن‌ها و شورای جهانی کلیساها در تهران برگزار شد
رایزنی ادیان برای جهان عاری از خشونت
ابراهیمی ترکمان: خشونت جهان امروز علیه خداوند است



نهمین دور گفت‌و‌گوی دینی مرکز ادیان و تمدن‌ها و شورای جهانی کلیساها با موضوع «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» در تهران برگزار شد.
آیت الله محقق داماد در این نشست تقسیم انسان ها به مؤمن و کافر را کاری بی معنا دانست و ابوذر ابراهیمی ترکمان هم خشونت موجود در جهان امروز را علیه خداوند تلقی کرد.
ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست گفت: خشونتی که متأسفانه امروز در اطراف ما رخ می‌دهد خشونت انسان بر انسان نیست بلکه خشونت علیه خداوند است. یعنی فرد خشونت‌گرا تشخیص می‌دهد که وجودی را که خداوند به بشر عطا کرده است را برخلاف آن از انسان بگیرد. پس خشونت هر انسانی خشونت علیه خداوند است. وی با بیان اینکه در طول 20 سال گذشته ما هشت دوره از این گفت‌وگوها را پشت سر گذاشته‌ایم و امروز با حضور عالمان و دانشمندانی از اسلام و مسیحیت دور دوم را آغاز می‌کنیم، افزود: 69 سال پیش شورای جهانی کلیساها پایه‌گذاری شد از این‌رو از سال 1948 میلادی تا امروز 349 کلیسا در 110 کشور عضو شورا هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این افتخار را داریم که گفت‌وگوهای 20 سال پیش را قوی‌تر دنبال می‌کنیم و آرزو می‌کنیم این دوره مفیدتر باشد.
ابراهیمی ترکمان تأکید کرد: بر همین اساس هر دینی دیگری را کافر و خود را نزدیک به حق جلوه می‌داد و بعدها گروه‌هایی پیدا شدند که توجه آنها به الفاظ کمتر و حصار الفاظ به دور مفاهیم قرار گرفت تا بتوانند از این طریق به مفاهیم متون مقدس دست پیدا کنند و از این طریق از پشت الفاظ به نور حق راه پیدا کنند، الفاظ را بعضی نگاه عینی داشته و برخی دیگر فقط بر الفاظ متکی بوده‌اند. بعدها گروه‌هایی بر فهم انجیل و قرآن کتاب‌هایی نوشته‌اند و تلاش کرده‌اند از ظاهر متون مقدس به باطن آن راه پیدا کنند. وی تأکید کرد: در متون اسلامی آمده هر چه عقل حکم کند شرع نیز همان را حکم می‌کند، این مسأله برعکس نیز رخ می‌دهد.
تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر معنایی ندارد
آیت‌الله مصطفی محقق داماد هم در این نشست با بیان اینکه در تعلیمات ادیان به‌طور کلی از جمله اسلام و مسیحیت نهادهایی وجود دارد که متأسفانه با برداشت‌های انحرافی و غیرواقعی موجب خشونت شده‌اند، اظهار کرد: در حالی که همه آن نهادها در جای خود معنای دیگری دارند و چنانچه عالمان دینی در تدوین و ارائه چهره صحیح آن تلاش کنند، می‌توانند قدمی در برانداختن خشونت‌های دینی باشد. خشونت‌هایی که امروز در میان پیروان ادیان صورت می‌گیرد، هرچند دست‌های سیاسی در پشت آنها قرار دارد ولی بدون تردید آنان برای تحقق مقاصد خود از سوءبرداشت‌ها در نهادهای دینی بهره می‌گیرند.
رئیس مرکز مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با بیان اینکه دسته‌بندی بشر به مؤمن و کافر یک دسته‌بندی نادرست است، اظهار کرد: نهاد کفر و ایمان نباید در بین جوامع بشری وجود داشته باشد، چرا که این گونه پیروان هر یک از ادیان خود را مؤمن و دیگران را کافر می‌دانند و به دنبال این دو نهاد است که موضوع تکفیر یعنی کافر شناختن یک فرد یا گروه مطرح می‌شود. نهاد کفر و ایمان است که جامعه بشری را از نظر یک شخص دینی به خودی و غیرخودی تقسیم می‌کند و به جای دوستی تخم عداوت می‌کارد؛ عداوتی که مقدمه جمع‌آوری اسلحه، ارعاب و در نهایت جنگ و خونریزی خواهد بود. در حالی که معارف دینی چنین اجازه‌ای به پیروان خود نمی‌دهند که به استناد کافر دانستن دیگری دست به خشونت بزنند.
آیت‌الله محقق داماد تأکید کرد:‌ به نظر بنده در زمان معاصر تقسیم انسان‌ها به مؤمن و کافر دورانش گذشته است و باید به جای این تقسیم‌بندی جهان بشریت را به محارب و صلح‌جو تقسیم کنیم. منظور من از محارب کسی است که سلاح به دست می‌گیرد و آرامش زندگی افراد را به هم می‌زند و صلح‌جو کسی است که برای همزیستی مسالمت‌آمیز آمادگی دارد. رئیس مرکز مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ادامه داد: رشد فکری بشر امروزی به جایی رسیده است که دیگری را در کنار خویش درک کند و برای او این اختیار را قائل شود که هرگونه اعتقاد و اندیشه را برای خویش برگزیند. حتی اگر به نظر او دیگری بر خطا باشد یعنی همه برای یکدیگر حق به خطا قائل هستند. جالب آن است که در تعلیمات قرآن مجید خداوند حتی به پیامبر(ص) بجز تذکر دادن، اجازه دیگری نداده و به صراحت از اکراه و وادار نمودن به دین را منع کرده است.
گفتنی است به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیسا در سالن حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گشایش یافت. این دور از گفت‌وگوها به همت مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» طی روزهای 30 و 31 مرداد با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و کشورهای عضو شورای جهانی کلیساها (متشکل از حدود 400 کلیسای عضو از سراسر جهان) شد. ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، آیت‌الله تسخیری، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام سید مصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه، اسقف سیبوه سرکیسیان، خلیفه ارامنه تهران و یوناتان بت‌کلیا، نماینده هموطنان ارمنی در مجلس و جمعی از مسئولان و کارشناسان ادیان حوزه و دانشگاه، طرف‌های ایرانی این دور از گفت‌وگوی دینی ایران با شورای جهانی کلیساها را تشکیل می‌دادند.