فرنگی کاران ایران نایب قهرمان جهان شدند

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در پاریس برگزار شد. در رقابت‌های 4 وزن نخست محمدعلی گرایی، سعید عبدولی، حسین نوری و سید مصطفی صالحی‌زاده روی تشک رفتند. در وزن 71 کیلوگرم محمدعلی گرایی پس از استراحت در دور نخست شماگی بولکوادزه از گرجستان را شکست داد و در کشتی سوم مقابل فرانک استابلر از آلمان شکست خورد و به گروه بازنده‌ها رفت. گرایی، رسول چونایف آذربایجانی را شکست داد و پس از آن برای کسب مدال برنز مقابل دانیل کاتاراگا از مولداوی قرار گرفت و در حالی که با نتیجه 7 بر صفر از حریف عقب افتاد، با نمایشی قابل تحسین به کشتی بازگشت و با نتیجه 10 بر 8 مدال برنز جهان را از آن خود کرد. در 75 کیلوگرم سعید عبدولی در مبارزه اول شکست خورد و با توجه به صعود رقیبش به دیدار فینال، راهی مرحله شانس مجدد شد. وی ماکست یرژپوف قزاق و چالیان از ارمنستان را شکست داد و به دیدار رده‌بندی رسید. عبدولی در رده‌بندی به مصاف کازبک کیلو از بلاروس رفت و در پایان با نتیجه ۸ بر صفر به برتری رسید و مدال برنز جهان را بر گردن آویخت. حسین نوری، نماینده وزن ۸۵ کیلوگرم ایران که برای نخستین بار در این رقابت‌ها حاضر شده بود، پس از استراحت در دور اول، در دور دوم مقابل استانکوویچ از لیتوانی به برتری رسید. او در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ویکتور لورینچ پیروز شد اما در مبارزه نیمه نهایی مقابل دنیس کودلا از آلمان شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد. نوری در رده‌بندی مقابل اسلام عباس‌اف از جمهوری آذربایجان با نتیجه ۴ بر صفر به برتری رسید و سومین مدال برنز ایران در این رقابت‌ها را بر گردن آویخت. سید مصطفی صالحی‌زاده نیز در وزن ۹۸ کیلوگرم از دور رقابت‌ها کنار رفت. با پایان نخستین روز از این رقابت‌ها تیم ملی کشتی فرنگی ایران با 24 امتیاز پس از روسیه 30 امتیازی و مجارستان 27 امتیازی در جایگاه سوم قرار گرفت.
گرایی: می‌‌خواهم در المپیک 2020 افتخارآفرین باشم
محمد گرایی، کشتی‌گیر 71 کیلوگرم کشورمان بعد از کسب مدال برنز در مسابقات قهرمانی کشتی جهان درخصوص این مسابقات اظهار داشت: «دلیل شکستم مقابل حریف آلمانی این بود که به لحاظ روحی کم آوردم ولی با صحبت‌های کادر فنی به مسابقات برگشتم و روحیه گرفتم. در مسابقه با حریفی از مولداوی به دنبال فرصت بودم و خوشبختانه توانستم در یک لحظه بر او غلبه کنم.» وی در پایان گفت: «امیدوارم در المپیک 2020 هم جزو کاروان ایران باشم و بتوانم پرچم کشورم را در این مسابقات به اهتزاز درآورم و برای نام ایران افتخارآفرینی کنم.»
عبدولی: به خاطر وزن کم کردن جنگندگی نداشتم


سعید عبدولی با تقدیم مدالش به شهید حججی، خانواده محترمش و بخصوص فرزند خردسالش درباره عملکردش اظهار داشت: «در کشتی اول مقابل نماینده صربستان به خاطر وزن کم کردنی که داشتم، بدنم کشش نداشت ضمن اینکه من به حریف امتیاز فنی ندادم و از او امتیاز فنی هم گرفتم، ولی داوران به خاطر اینکه این کشتی‌گیر هموطن رئیس اتحادیه جهانی بود با او راه آمدند.» وی ادامه داد: «بعد از المپیک اولین باربود که وزن کم می‌کردم و به خاطر همین در کشتی اول آن جنگندگی که خودم می‌خواستم نداشتم البته در کشتی‌های بعدی چند حریف قدرتمند را شکست دادم و به مدال برنز رسیدم.»  رقابت‌های ۴ وزن دوم و پایانی کشتی فرنگی دیروز (سه‌شنبه) برگزار شد و در وزن ۵۹ کیلوگرم مهرداد مردانی در دور نخست فیروز توختایف از ازبکستان را شکست داد. وی در دور دوم نیز با نمایشی بسیار خوب و مسلط مقابل‌ هامت رستم از ترکیه به پیروزی رسید. مردانی در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل سئونگ‌ هاک کیم از کره‌‌جنوبی شکست خورد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند. با توجه به شکست این کشتی‌گیر کره‌ای در مرحله نیمه نهایی، مردانی باوجود شایستگی و نمایش خوب خود در نخستین تجربه جهانی از دور رقابت‌ها کنار رفت. در ۶۶ کیلوگرم، محمد الیاسی فرنگی‌کار جوان ایران در دور اول مقابل سوسلان دائوروف از بلاروس به پیروزی رسید. وی در دور دوم مقابل کنستانتین استاس از بلغارستان پیروز شد و در یک هشتم نهایی المات کبیسپایف قزاق را شکست داد و راهی یک‌چهارم نهایی شد. الیاسی برای رسیدن به مرحله نیمه نهایی به مصاف دنیس دمیانکوف رفت و با شکست  این کشتی‌گیر اوکراینی، راهی نیمه نهایی شد. در ۸۰ کیلوگرم یوسف قادریان در دور اول مقابل ماکسیم مانوکیان از ارمنستان شکست خورد. قادریان برای حضور در گروه بازنده‌ها منتظر حضور رقیبش در دیدار فینال بود که این گونه هم شد و حریف ارمنستانی قادریان به فینال صعود کرد اما او در این مرحله هم با نتیجه 3 بر 3 مغلوب آلکساندروس کسیدیس از سوئد شد و از گردونه مسابقات کنار رفت. در وزن ۱۳۰ کیلوگرم شهاب قوره جیلی در دور نخست مورات رومانوف از قرقیزستان را شکست داد. او در مرحله یک هشتم نهایی مقابل هیکی نابی از استونی  شکست خورد و با توجه به صعود رقیبش به دیدار فینال، قوره جیلی راهی مرحله شانس مجدد شد تا برای رسیدن به مدال برنز تلاش کند. قوره‌جیلی در این مرحله ابتدا مقابل ماتئو لورنتز از فرانسه پیروز شد اما در دور بعد مغلوب نیکولا کوچمی از اوکراین شد و شانس حضور در دیدار رده‌بندی و مدال برنز را از دست داد.  بعد از ظهر دیروز و پیش از برگزاری مسابقات رده‌بندی و فینال که دیشب بود با توجه به امتیازات بدست آمده توسط کشتی‌گیران ایران در اوزان 59 و 130 کیلوگرم و حضور محمد الیاسی در دیدار رده‌بندی وزن 66 کیلوگرم (که دیشب برگزار شد) و کسب 24 امتیاز در روز نخست این رقابت‌ها، شاگردان علی اشکانی پس از تیم روسیه به عنوان نایب قهرمانی این مسابقات رسیدند.
به گزارش «ایران» دوره گذشته مسابقات جهانی کشتی فرنگی سال 2015 در امریکا برگزار شد و تیم ملی کشتی فرنگی با عملکردی نسبتاً ضعیف٬ با یک مدال نقره و دو برنز در جایگاه چهارم مسابقات جهانی قرار گرفت.