تعدد نهادهای تصمیم گیری اقتصادی، مانع هماهنگی نیست

گروه اقتصادی/ رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای تحقق اهداف برنامه ششم به تیم اقتصادی هماهنگ، منسجم و همفکر نیاز داریم.محمدباقر نوبخت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره تغییرات اخیر در تیم اقتصادی، افزود: تعدد اعضای تیم اقتصادی می‌تواند بیش از این هم باشد زیرا ساختار تصمیم‌گیری اقتصادی به‌گونه‌ای است که ما از تعدد اعضا در تیم و تفاوت نظری نه‌تنها رنج نخواهیم برد بلکه استفاده هم می‌کنیم.نوبخت اضافه کرد: این تعدد، مانع هماهنگی نیست و هماهنگی به‌شکل دیگری انجام می‌شود.وی با تشریح نحوه هماهنگی و ساختار تیم اقتصادی گفت: در ساختار سازمان رسمی دولت، مأموریت‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تعریف شده و کاملاً مشخص است.
نوبخت ادامه داد: هر کدام از ما وظایف‌مان را انجام می‌دهیم اما با توجه به پیچیدگی متغیرهای اقتصادی که باید همه آنها را کنترل کنیم و با توجه به شرایط سختی که داریم هم باید در آن واحد از سیاست‌های انبساطی برای ایجاد رشد و رونق و مقابله با رکود استفاده کنیم و هم باید سیاست‌های انقباضی برای مهار تورم داشته باشیم.معاون رئیس جمهوری افزود: برای ایجاد هماهنگی‌ها هفته‌ای دو روز جلسه تیم اقتصادی با مسئولیت شخص رئیس جمهوری در دولت یازدهم برگزار می‌شد و این روند را ادامه خواهیم داد و همه بحث‌ها را به‌صورت شورایی انجام خواهیم داد و حلقه وسیع‌تری از صاحب‌نظران معتمد رئیس جمهوری از جمله دستیار ویژه وی در امور اقتصادی اظهار نظر خواهند کرد و سپس تصمیم‌گیری می‌کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه «نیاز به شورا و وحدت تصمیم‌گیری داریم»، گفت: هر کدام از دستگاه‌های سه‌گانه که تیم ستاد اقتصادی دولت را تشکیل می‌دهند از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی بر حسب موضوع تصمیم می‌گیرند و حلقه‌ای وسیع‌تر از این سه نفر یعنی 7 یا 8 نفر با حضور رئیس جمهوری در نهایت تصمیم‌گیری می‌کنند و بقیه دستگاه‌ها باید اجرا کنند. نوبخت درباره وظایف معاونت اقتصادی رئیس جمهوری هم گفت: محمد نهاوندیان اقتصاددان است و می‌تواند در جهت انسجام و هماهنگی بیشتر اقدام کند. وی افزود: این موضوع سبب می‌شود تصمیمات اقتصادی دولت جدی‌تر گرفته شود و مردم و فعالان اقتصادی هم به این تصمیمات بیشتر اعتماد می‌کنند.
هدف دولت؛ اجرای دقیق برنامه ششم توسعه


رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اجرای دقیق برنامه ششم توسعه از مهم‌ترین اهداف این سازمان و دولت دوازدهم است. نوبخت با ابراز اینکه چند هدف بزرگ اقتصادی در برنامه ششم توسعه در دستور کار است، گفت: تحقق رشد 8 درصدی سالانه اقتصادی از جمله آن است و باید حدود یک میلیون فرصت شغلی در هر سال ایجاد شود و فقر مطلق را هم تا پایان برنامه ششم توسعه یا این دوره ریاست جمهوری برطرف کنیم.
نیاز به 770هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری
نوبخت با بیان اینکه «برای انجام هر کدام از این کارها باید ببینیم چه احکامی از سند برنامه ششم توسعه و خط‌مشی دولت باید انجام شود»، اضافه کرد: برای این منظور باید بتوانیم به‌طور میانگین 770 هزار میلیارد تومان در سال سرمایه‌گذاری کنیم و باید سهم بانک‌ها، بخش خصوصی، دولت و صندوق‌ها و خارجی‌ها از این سرمایه‌گذاری مشخص شود. وی گفت: مستمری خانواده‌های تحت پوشش را سه و 4 دهم برابر کردیم و امسال 3 هزار و 400 میلیارد تومان را برای همترازی حقوق بازنشستگان اختصاص دادیم.
پرداخت 7200میلیارد تومان به گندم‌کاران
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تاکنون 7200 میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده است.نوبخت در ادامه با بیان اینکه تاکنون حدود 8و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، گفت: ارزش این مقدار گندم 11 هزار و 200 میلیارد تومان است که بقیه بدهی دولت به کشاورزان در آینده نزدیک به آنها پرداخت می‌شود.وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال 10و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
اشتغالزایی برای 703 هزار نفر
نوبخت افزود: در سه‌ماهه نخست امسال در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال گذشته، 920 هزار نفر به جمعیت فعال کشور افزوده شد که موفق شدیم برای 703 هزار نفر آنان شغل ایجاد کنیم.