پاتك پهپادي سپاه به تروريسم تكفيري

جعفر تكبيري
 «سپاه انتقام خون شهيد حججي را گرفت». اين عنوان مهم‌ترين خبري بود كه از پنج شنبه شب در صدر اخبار رسانه‌هاي مختلف قرار گرفت. خبري كه نشان مي‌داد تروريست‌هاي تكفيري به رغم دريافت كمك‌هاي مالي – تسليحاتي از همپيمانانشان براي ادامه عمليات در سوريه و عراق، ضربه سنگيني را از جبهه مقاومت دريافت كرده‌اند و يك گام ديگر به پايان نزديك شده‌اند.  براساس گزارش‌هاي دريافتي از عراق و سوريه، نيروهاي تروريست تكفيري كه طي روزهاي گذشته ضربات سنگيني را از محور مقاومت دريافت كرده و مناطق گسترده‌اي را در عراق و سوريه از دست داده بودند، تصميم مي‌گيرند طي عملياتي اقدام به باز پس‌گيري برخي نقاط آزاد شده كنند؛ اقدامي كه اگر با موفقيت همراه مي‌شد نه تنها تأثير مستقيم در روحيه تروريست‌ها داشت، بلكه مي‌توانست دستاوردهاي مهم هفته‌هاي اخير جبهه مقاومت را در نزد افكار عمومي خدشه‌دار كند. از اين رو تروريست‌هاي تكفيري- صهيونيستي با برنامه ريزي دقيق و طراحي يك عمليات پيچيده و همچنين بهره‌گيري از دهها خودروي نظامي و انتحاري و در اختيار داشتن انواع سلاح سبك و نيمه سنگين حملات گسترده‌اي را عليه نيروهاي جبهه مقاومت در نزديكي مرزهاي استان ديرالزور سوريه با عراق آغاز كردند اما اين عمليات با هوشياري رزمندگان جبهه مقاومت با پاتك سنگين آنان همراه شد و ضمن دفع اين عمليات، تلفات سنگيني را متوجه تروريست‌ها كرد.  در اين بين محور اصلي عمليات بر عهده يگان پهپادي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، مستقر در منطقه بود كه با بهره‌گيري از تركيب پهپادهاي شناسايي و تهاجمي ضربه اصلي را به تروريست‌هاي تكفيري وارد كرد.
بنابراين پس از عمليات انتقام‌جويانه موشكي سپاه پاسداران كه ليله القدر ناميده شد، اين دومين عمليات انتقام‌جويانه براي پاسداشت خون شهيد حججي بود  كه اين بار اقدام كننده‌اش، يگان پهپادي سپاه بوده است. اتفاقي كه بيانگر اين واقعيت است كه سپاه پاسداران براي تقابل با دشمنان، تركيب متفاوتي از توانمندي‌ها را در اختيار دارد.
   جزئيات عمليات پهپادهاي سپاهبر اساس اخبار دريافت شده، عصر پنج‌شنبه 2‌شهريور 96 حمله كارواني از خودروهاي تجهيز شده تروريست‌هاي داعش به خطوط مقاومت در جبهه ديرالزور در مرز عراق و سوريه با واكنش سريع و كوبنده پهپادهاي جبهه مقاومت مواجه شد و ناكام ماند. بر اساس گزارش‌هاي ارسال شده، تقريباً تمام نيروهاي مهاجم كشته شدند و تروريست‌ها با تلفات سنگيني مواجه شدند.  بر اين اساس، سرعت عمل نيروهاي مقاومت به گونه‌اي بود كه تكفيري‌ها هنگام فرار موفق به تخليه اجساد باقيمانده رفقاي خود نيز نشدند. در اين عمليات كه با محوريت يگان پهپادي سپاه انجام شد، مقادير زيادي تجهيزات، مهمات جنگي و شش خودروي زرهي به غنيمت نيروهاي ارتش سوريه و محور مقاومت درآمد.


در اين خصوص گفته مي‌شود كه عمليات شناسايي و رهگيري يگان پهپادي سپاه نقش مهمي در شكست سنگين تروريست‌هاي تكفيري داشت.
   عمليات از زاويه‌اي ديگر بر اين اساس، يك منبع ميداني در مرزهاي مشترك سوريه و عراق پيرامون انجام اين عمليات انتقام‌جويانه سپاه به تحركات تروريست‌ها در مرزهاي مشترك سوريه و عراق اشاره كرده و به «مشرق » گفته است كه «حمله تروريست‌ها حدود ساعت شش عصر به وقت محلي آغاز شد و تروريست‌هاي داعش درصدد بودند مواضع نيروهاي لشكر فاطميون، حزب‌الله لبنان، بسيج مردمي عراق و مستشاران سپاه پاسداران را در نزديكي مرزهاي مشترك عراق و سوريه هدف قرار دهند.» اين منبع ميداني سپس به آمادگي نيروهاي اطلاعاتي، ميداني و عملياتي نيروهاي جبهه مقاومت در شناسايي و رصد تحركات گروه تروريستي داعش در منطقه اشاره كرد و افزود كه «همزمان با حركت كاروان‌هاي گروه تروريستي داعش، نيروهاي متحد نقاط مشخصي را براي هدف قرار دادن تروريست‌ها تعيين كردند.» وي از مشاركت يگان‌هاي پهپادي و موشكي در اين عمليات خبر داد و سپس اظهار كرد كه «با نزديك شدن كاروان‌هاي داعش به مكان‌هاي از پيش تعيين شده، پهپادهاي سپاه پاسداران به پرواز درآمدند و با دقت كامل تروريست‌ها را با حملات سنگين هدف قرار دادند. در اين عمليات، يگان موشكي جبهه مقاومت هم ضربات سنگيني را به تروريست‌هاي داعش وارد كرد. تروريست‌ها در اين حملات با موشك‌هاي حرارتي هدف قرار گرفتند و خسارت‌هاي سنگيني به آنان وارد آمد.» گزارش‌هاي دريافتي سپس حكايت مي‌كنند كه پس از انهدام كامل خودروهاي انتحاري گروه تروريستي داعش در حملات مشترك يگان پهپادي و موشكي سپاه و همچنين جبهه مقاومت، نيروهاي زميني مقاومت هم بلافاصله در ميدان نبرد حاضر شدند و پس از درگيري‌هاي سنگين چهار ساعته موفق شدند با كشته و زخمي كردن ۱۹۰ تروريست، حملات آنها را به طور كامل دفع كنند. در اين حملات كه با پشتيباني هوايي پهپادهاي سپاه پاسداران انجام شد، دهها خودروي نظامي متعلق به تروريست‌هاي داعش به طور كامل منهدم شدند. صدها تن ديگر از عناصر تروريستي پس از متحمل شدن خسارت‌هاي سنگين از منطقه متواري شدند و به سوي مناطق بياباني پناه بردند. در اين عمليات همچنين شش خودروي نظامي به همراه تجهيزات فراوان نظامي به غنيمت گرفته شد؛ تلفات تروريست‌ها در اين درگيري‌ها به حدي بالا گزارش شده كه اجساد آنان در منطقه رها شده است.
   سپاه تأييد كرداين گفته‌ها در رسانه‌هاي خبري در حالي منتشر شد كه بلافاصله پس از آن سردار رسول سنايي‌راد، معاون سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با رسانه‌ها، با تأييد مطالب منتشر شده در رسانه‌ها، عنوان كرد كه اين حمله در مرز مشترك عراق و سوريه در شرق منطقه وادي‌الشام انجام شده است.
وي سپس در خصوص جزئيات عمليات نيز گفته است كه «پهپادهاي مقاومت با حمله به يك ستون داعش در مرز مشترك عراق و سوريه تلفات سنگيني و خسارت قابل توجهي به آنها وارد كردند.»
سردار سنايي‌راد، معاون سياسي سپاه سپس در خصوص تأثير اين پاتك سنگين عليه تروريست‌ها نيز عنوان كرد كه «بازتاب اين حمله پهپادي ترس و دلهره را به دل امريكا، صهيونيست‌ها و حاميان داعش انداخته است.»