ظريف: فشار امریکا به آژانس نقض برجام است

محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به سفر نماينده دائم امريکا در سازمان ملل به وين و اهدافي که براي اين سفر اعلام شده گفت: اهداف و نتايج اعلام شده براي سفر نماينده امريکا در سازمان ملل به وين با مفاد مختلف برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت در خصوص نقش آژانس و ضرورت صيانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسي که در معرض اطلاع آژانس قرار مي‌گيرد، در تعارض است، آژانس اجازه ندهد استقلال و موقعيتش در رابطه با برجام در صحنه بين‌الملل زير سؤال برود. وي حفظ برجام و مديريت اجراي‌ آن در داخل و عرصه بين‌الملل را در چارچوب مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارتخانه متبوعش برشمرد و گفت: ما نيازمند برخوردي هوشمندانه در برخورد با اقدامات عهدشکنانه امريکا هستيم. ظريف با تأکيد بر اينکه «هرگونه اقدامي از سوي ايالات متحده براي اعمال فشار بر آژانس نقض برجام و نقض استقلال آژانس است»، تصريح کرد: ما اطمينان داريم آژانس با علم به مقرراتي که به طور کلي بر رفتار آژانس به عنوان يک نهاد فني بين‌المللي حاکم است و با توجه به مفاد برجام و روش‌هايي که براي نحوه نظارت بر پايبندي ايران در چارچوب برجام و کميسيون مشترک برجام مشخص شده، حتماً اجازه نخواهد داد با اين اقدام سفير امريکا استقلال و موقعيتش در صحنه بين‌المللي و در رابطه با اجراي برجام زير سؤال برود.  وزير امور خارجه کشورمان همچنين در هفته جاري در واکنش به سفر هيلي به وين در نامه‌اي که به طور مشترک خطاب به آمانو و موگريني نوشت، اهداف و نتايج اعلام شده براي سفر نماينده امريکا در سازمان ملل به وين را با مفاد مختلف برجام و قطعنامه 2231 شوراي امنيت در خصوص نقش آژانس و ضرورت صيانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسي که در معرض اطلاع آژانس قرار مي‌گيرد، در تعارض دانسته بود. همچنين نمايندگي دائم کشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عصر پنج‌شنبه در واکنش به بيانيه نمايندگي دائم امريکا درباره سفر نيکي هيلي به وين و ديدار با مسئولان آژانس نسبت به عواقب مخرب هرگونه فشار غيرقانوني به آژانس در اجراي وظايف خود هشدار داد.
بيانيه نمايندگي کشورمان در وين همچنين اظهار داشته است: ادعاي دولت امريکا مبني بر اينکه  گزارش‌هاي آژانس به اندازه ميزان دسترسي که ايران به بازرسان مي‌دهد معتبر خواهد بود، ادعايي عجيب و سخني کاملاً اشتباه است که در حقيقت به طور کامل اعتبار آژانس و گزارش‌هاي آن را نه تنها در مورد ايران بلکه در مورد همه کشورها زير سؤال مي‌برد. چنين ادعايي به معناي غيرقابل اعتماد بودن آژانس و گزارش‌هاي آن است و به نظر مي‌رسد تنها در اثر کم‌اطلاعي و بي‌تجربگي تيم سياسي جديد در امريکا اظهار شده باشد.
نمايندگي کشورمان همچنين در پاسخ به اين سخنان که نگراني‌هاي امريکا هنوز ادامه دارد، اعلام کرد: نگراني امريکا از به اصطلاح عدم اجراي تعهدات ايران در چارچوب برجام در حالي که گزارشات متعدد آژانس حکايت از پايبندي کامل ايران به تعهدات برجامي خود دارد، حکايت از سياست شکست‌خورده امريکا در ترويج ايران‌هراسي است.  در پايان بيانيه نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در وين ضمن ابراز خرسندي از گزارش‌هاي آژانس در خصوص اجراي تعهدات ايران در برجام که همگي آنها دلالت بر پايبندي کامل ايران به اين توافق دارد، تأکيد شده است جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بازرسان و متخصصان آن همچنان با امانتداري و حرفه‌اي‌گري کامل به اجراي وظايف و مأموريت‌هاي خود در قبال برجام ادامه دهند.
   گچ و فوتبال و برجام!رئيس دستگاه ديپلماسي در پاسخ به  توقعات برآورده نشده از برجام گفت: از بنده هيچ‌ وقت قبل و بعد از برجام جز اينکه گفته‌ام «برجام در پي حذف موانع اقتصادي است» جايي حرفي نشنيده‌ايد و در اين‌باره مثالي را بارها گفته‌ام. فردي پايش شکسته بود، رفت پيش دکتر. به دکتر گفت بعد از اينکه گچ پايم را باز کردم مي‌توانم فوتبال بازي کنم، دکتر گفت بله مي‌توانيد. سپس آن فرد گفت، ولي من که فوتبال بلد نيستم.  ظريف با تأکيد بر اينکه «برجام گچ را از پاي ايران باز کرد»، افزود: اينکه بتوانيم پس از باز کردن گچ از پا، قهرمان دووميداني شويم به خيلي از عوامل ديگر نياز دارد، البته دستاوردهاي برجام هم کم نبوده؛ ميزان سرمايه‌گذاري و ورود منابع مالي به کشور حتي با زمان قبل از تحريم‌ها قابل مقايسه نيست و شرايط جديدي ايجاد شده است.  وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: به خاطر مخالفت‌هاي داخلي از همان ماه ابتداي اجرايي شدن برجام به ويژه منتقدان توقع شق‌القمر از برجام داشتند که بخشي از اين توقعات سياسي بود، البته در همان زمان با بدعهدي‌هاي امريکا نيز مواجه بوديم.  وي با ابراز خشنودي از روند اجراي برجام تصريح کرد: با وجود اينکه در يکي، دو ماه گذشته در اوج لفاظي‌هاي امريکا عليه برجام و ايران بوديم، همزمان نيز شاهد اوج سرمايه‌گذاري‌ها در ايران بوديم. موانع فاينانس و تأمين منابع مالي برداشته شده و سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در بحث توتال و رنو نيز انجام شده است.  ظريف در ادامه گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين پرسش که برجام تا چه اندازه در شکل‌گيري ساختار جديد وزارت خارجه به ويژه تشکيل معاونت اقتصادي مؤثر بوده، گفت: کاري که برجام کرد، اين بود که به شکل‌گيري معاونت اقتصادي در وزارت خارجه معنا داد. برجام موانعي که بر سر راه روابط اقتصادي وجود داشت، مرتفع کرد و حالا وقتش است از اين فضاي موجود استفاده شود. اين در حالي است که قبل از برجام اين وضع نبود و به شکل ديگري از کار نياز بود.  رئيس دستگاه ديپلماسي تأکيد کرد: نه برجام قرار بود به ما فوتبال ياد بدهد، نه معاونت اقتصادي. همه اينها قرار است زمينه آن را فراهم کنند که فوتباليست‌هاي ما بهتر بازي کنند. بخش خصوصي ايران بسيار توانمند است از جمله در حوزه صادرات خدمات فني و مهندسي و علوم و فناوري‌هاي نو امکان حضور و بروز جدي در عرصه بين‌الملل دارند و بايد کمک کنيم تا در اين حوزه‌ها اطلاعات و فضاي لازم در اختيارشان قرار گيرد. در عين حال بايد مانع رقابت‌هاي غيرسازنده بخش‌هاي خصوصي داخلي‌مان در کشورها و بازارهاي خارجي شويم.  وي ادامه داد: ما همچنان معتقديم مهم‌ترين عامل براي پيشرفت اقتصادي تمرکز بر اهداف اقتصاد مقاومتي است. در عين حال اقتصاد مقاومتي و برجام قطعات يک پازل هستند.


ظريف گفت: اگر بخواهيم برجام را حفظ کنيم نياز داريم روابط اقتصادي بين ايران و ساير کشورها را تقويت کنيم چراکه اين روند باعث مي‌شود مردم اطمينان يابند که از منافع برجام منتفع مي‌شوند.