قطر ايران را به شيخ‌نشين‌ها ترجيح داد

قطر كه بهمن 94 به دليل «تعرض به سفارت عربستان در تهران» سفير خود را از تهران فراخوانده بود، در اوج تنش با سعودي‌ها، قصد دارد سفيرش را به تهران برگرداند؛ تصميمي كه با واكنش شيخ‌نشين‌هاي خليج‌فارس روبه‌رو شده است. عربستان، امارات، مصر و بحرين در شروط سيزده‌گانه خود براي عادي‌سازي روابط با قطر، خواستار كاهش همكاري دوحه با تهران شده بودند.
دولت قطر چهارشنبه شب اعلام كرد سفير اين کشور در تهران به محل مأموريتش باز خواهد گشت و وب‌سايت وزارت خارجه قطر گفته دولت قطر درصدد تقويت روابط دوجانبه با ايران است. سه‌شنبه شب هفته قبل، شيخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثاني، وزير امور خارجه قطر با محمدجواد ظريف همتاي ايراني خود تماس گرفت و تمايل كشورش را براي بازگرداندن سفير خود به تهران ابراز كرد. اين تصميم با استقبال ايران روبه‌رو شده و بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه گفته ما از اين اقدام دولت قطر استقبال مي‌کنيم. به گفته قاسمي، يکي از اولويت‌هاي اساسي يا اَبَراولويت‌هاي ايران در سياست خارجي دولت جديد  ارتقاي همکاري‌ها و اولويت دادن به توسعه مناسبات همه‌جانبه با کشورهاي همسايه خواهد بود.
هدر ناوئرت، سخنگوي وزارت خارجه امريکا در کنفرانس مطبوعاتي خود از موضع‌گيري له يا عليه ايران در مورد تصميم جديد قطر خودداري كرده و گفته اين مسئله تنها به خود اين دو کشور مربوط است. ناوئرت گفته كه بحران قطر بيش از حد طولاني شده و بايد طرف‌هاي بحران از شدت اظهارات تند خود بکاهند و يک مقام امريکايي هم که خواسته نامش فاش نشود به وال استريت ژورنال گفته تصميم براي افزايش روابط ديپلماتيک با ايران، نوعي نشان دادن نارضايتي قطر از اقدامات عربستان است. شبکه تلويزيوني سي‌ان‌ان مي‌گويد قطر با تصميم از سر‌گيري روابط با ايران علائمي کاملاً روشن به کشورهاي منطقه به‌خصوص عربستان سعودي فرستاد.  فردريک پلتن خبرنگار در  مسکو مي‌گويد: دوحه به آنها مي‌گويد ما «سطح» روابط خود را پايين نمي‌آوريم و بلکه در واقع باز مي‌گرديم و روابط ديپلماتيک با تهران را از سر مي‌گيريم. پلتن گفته اين اقدام بسيار جالب، در زمان بسيار حساس در منطقه است که رخ داده، به‌خصوص آنکه يکي از شروط برداشته شدن تحريم‌هاي چهار کشور عربي منطقه از قطر قطع کامل روابط با ايران بود.
 واكنش منفي امارات


انور قرقاش، مشاور وزير امور خارجه امارات به تصميم قطر واكنش منفي نشان داده و گفته است: عاقلانه اين است که قطر براي حل مسائل پيرامون خودش و بحران موجود با جديت تعامل کند، ولي دوحه با اعلان برنامه‌هايش در يمن يا ايران مشکلات خودش را تشديد کرده است. وي همچنين نوشت: اين مديريت بحران باعث سوختن پل‌ها، از دست رفتن حاکميت ملي و تشديد بحران قطر و تضعيف فرصت‌هاي ميانجيگري مي‌شود. از حکمتي که ما اميدوار بوديم وجود داشته باشد، خبري نبود.