مبارزه با فساد با رسانه‌هاي‌آزاد

آرمان: احمد توکلی ازجمله اصولگرایانی است که واقعیت‌‌ها را درک کرده است. او درسال‌های اخیر از قدرت سیاسی فاصله گرفته و به بررسی زمینه‌های بروز وظهور فساد در ایران می‌پردازد. او با تشکیل موسسه مردم نهاد این روزها تلاش دارد گام‌های موثری برای مبارزه با فساد بردارد. توکلی در مورد موسسه خود توضیح داد: دیده‌بان نخستین سازمان مردم نهاد با موضوع مبارزه با فساد و دفاع از عدالت است. همین قدر که توانستیم جا بیندازیم این نوع کارها باید انجام شود، نسبتا پیروز هستیم ولی با آنچه باید بشویم، خیلی فاصله داریم.
چرا سازمان‌های مردم نهاد
این فعال سیاسی اصولگرا در مورد چرایی موفقیت سازمانهای مرد نهاد در مبارزه با فساد گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد درمبارزه با فساد وقتی زمینه پیدا می‌کنند که دستگاه رسمی درمبارزه با فساد ضعف دارند. درحال حاضر فساد سیستمی شده یعنی دستگاه‌‌های مسئول مبارزه با فساد، خود به نوعی به درجاتی آلوده شده‌اند. فساد هم سیستمی شد، اعتماد به دستگاه‌های رسمی کم می‌شود. مثلا مردم دیگر می‌ترسند به سازمان بازرسی رجوع کنند یا وقتی به مجلس می‌روند آن‌قدر کارشان طول می‌کشد که بی‌خیال موضوع می‌شوند. اما سازمان‌های مردم نهاد به نسبت اعتمادی که به خود می‌توانند جلب کنند، به حکومت کمک می‌کنند. در واقع سازمانهای مردم‌نهاد برای این وضع شده‌اند که بخشی از وظایف حکومت را به دست بگیرند. ما دست، بازو و چشم حکومت هستیم. ما مزاحم کسی نیستیم. چون مردمی هستیم و داوطلبانه کار می‌کنیم، هزینه و امکانات کم است و با این وجود کارهای بزرگ انجام می‌دهیم. وقتی ما وارد این مسائل می‌شویم، اگر دستگاه ذی‌ربط حکومت ضعف داشته باشد، ضعف آن جبران می‌شود. اگر هم بخواهد از زیر کار دربرود، دیگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بنابراین اگر در مجلس هم بودم و زودتر به این فکر می‌افتادم، این سمن را تشکیل می‌دادم و این اصلا تعارضی ندارد. در واقع یک روش برای مبارزه کردن با فسادی که همه جایی شده، کفایت نمی‌کند.
رسانه‌ها ابزاری برای مقابله با فساد


احمد توکلی اظهار داشت: رسانه یک ابزار فشار برای مبارزه با فساد هستند و رسانه‌ها همه کار را درمبارزه نمی‌کنند. همچنین به خاطر محدودیت‌ها یک رسانه نمی‌تواند همه پرونده‌‌ها یا سوژه‌هایی را که ما در اینجا پیگیری می‌کنیم، منتشر کند. موضوعاتی که در دیده‌بان رسیدگی می‌شود، پس از تأیید کارگروه حقوقی است مبنی بر آنکه جرم یا تخلفی به احتمال عقلایی واقع شده است، و اینکه در وضعیت فعلی با مدارکی که به دست ما رسیده است، موضوع قابل طرح هست یا نه. ابتدا در هیات مدیره ورود در موضوع به تصویب می‌رسد. بعد به کارگروه تخصصی می‌رود. نتیجه کارگروه تخصصی با وکلا و حقوقدانان در میان گذاشته می‌شود تا اطمینان به دست آید که حقی از کسی آسیب نبیند و ما را در دنیا و آخرت گرفتار نکند. آن وقت گزارش نوشته و ویرایش می‌شود و حسب مورد برای مقامات قضائی فرستاده می‌شود. نقش رسانه‌ها هم درکشف موضوعات مربوط به فساد، هم در حین بررسی برای زمینه‌سازی و نیز پس از تکمیل گزارش برای فضاسازی و جلب پشتیبانی افکارعمومی بسیار مهم است. من چند بار خبرنگارها را جمع کرده‌ام و از آنها کمک خواسته‌ام در این زمینه ما را یاری کنند، چون بالاخره کمک و نظر آنها بسیار موثر است. درواقع بدون فعال شدن رسانه‌های آزاد مبارزه با فساد تقریبا ناممکن است. در غرب از این فراتر رفته‌اند و به افشاگر جایزه می‌دهند مثل حق‌الکشفی که پلیس از کشف محموله قاچاق می‌گیرد.