تغییر استانداران و فرمانداران تا پایان شهریور

آرمان- طاها یاسینی: هر دولتی برنامه‌های خاص خود را برای 4 سال تدوین می‌کند که شاید متفاوت با دولت قبل باشد و دلیل آن تفاوت در نیازهای کشور در هر برهه است. به‌عنوان نمونه، در زمان سازندگی برنامه‌های کشور به رفع خرابی‌ها پس از 8 سال جنگ اختصاص پیدا کرد و دولت پس از آن به اصلاحات سیاسی توجه نشان داد و اکنون هم دولت دوازدهم برنامه خود را معطوف به اقتصاد و بهبود تعاملات بین‌المللی کرده است، بنابراین طبیعی است متناسب با تغییرات در برنامه‌های کلان نیاز به تغییرات در سطوح پایین‌تر هم احساس می‌شود که همان استانداران و فرمانداران هستند، اما گاهی اوقات تاکید بر تغییر استانداران و فرمانداران دلایل دیگری هم دارد که آن هم همسو و همراه نبودن آنها با برنامه‌های دولت است. این غیرهمسویی با سیاست‌های دولت و رئیس‌جمهور در برهه‌های انتخاباتی بیش از هر زمان دیگر نمایان می‌شود، چنان‌که استاندار بالاترین رکن اجرایی در هر استان است که باید بر اساس تعهدی که دارد، از رئیس‌جمهور و برنامه‌های دولت حمایت کند، اما زمانی که گرایش مردم یک استان به دولت و رئیس‌جمهور کاهش می‌يابد و به سمت رقیب می‌رود، ناکارآمدی مدیران استانی هویدا می شود. محمود صادقی چندی پیش درباره لزوم تغییر استانداران در دولت دوازدهم به «آرمان» گفته بود:«میزان آرای کاندایداها از متغیرهای مختلفی برخوردار است. یکی از این متغیرها مدیران سیاسی استان‌ها هستند. آرای مردم تابعی از عملکرد دولت است؛ در نتیجه سوال این است که چرا مدیران استانی به‌گونه‌ای عمل نکردند که اعتماد مردم را جلب کنند؟» اکنون رحمانی فضلی برای کاستن از صدمات احتمالی استانداران غیرهمسو عزم خود را برای تغییر در دولت دوازدهم جزم کرده است.
تغییر استانداران غیرهمسو
24 مرداد بود که وزیر کشور در ارتباط با شبهه فشار برخی دولتمردان برای انتخاب استانداران و فرمانداران گفت: «آنچه تحت عنوان فشار مورد سوال است، قابل قبول نیست. اما باید بگویم که ما در دولت یازدهم 31 استاندار و 430 فرماندار را تغییر دادیم که البته این موضوع با سختی و مشکلات زیادی همراه بود.» بنابراین مشخص است که او هراسی از تغییر استانداران ندارد و حتی سال 95 در نشست مشترک استانداران کشور این هشدار را داده بود که امکان دارد تعدادی از استانداران بعد از برگزاری انتخابات تغییر کنند و گفته بود:«عملکرد حوزه‌های مختلف استانداری‌ها در انتخابات مجلس را از طریق سیستم‌های نظارتی و بازرسی و معاونت‌های سیاسی و امنیتی ارزیابی کرده‌ایم، اگر در این رابطه با عملکرد ضعیف برخی از مدیران در برگزاری انتخابات مجلس مواجه شویم و نیازمند جابه‌جایی و تعویض باشیم، حتما انجام خواهیم داد. در مواردی برخی مدیران نتوانستند خودشان را هماهنگ کنند و در حوزه اجرا با برخی مشکلات مواجه شدیم که باید در این حوزه‌ها بازنگری صورت گیرد.» پس از پیروزی روحانی و انتخاب رحمانی فضلی به‌عنوان وزیر کشور تغییر استانداران در دستور کار قرار گرفت، چنان‌که رحمانی فضلی در اول شهریورماه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در سطح استانداران و فرمانداران تغییراتی در دولت آینده خواهید داشت، اظهار کرد:«حتما تغییراتی در سطح استانداران و فرمانداران خواهیم داشت.»
عزم جدی برای تغییر استانداران


روز گذشته وزیر کشور با صراحت بیشتری درباره تغییر استانداران سخن گفت. رحمانی فضلی با اشاره به اینکه این هفته برای بررسی و ارزیابی از استانداران جلسه داریم، گفت: در این جلسه بررسی‌ استانداران بر اساس گزارش حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و موادمخدر وزارت کشور انجام می‌شود. وی با بیان اینکه بنا داریم جابه‌جایی استانداران و فرمانداران حداقلی باشد، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا آخر شهریور این تغییرات انجام شود. وی ادامه داد: استانداران انتخاب‌شده باید برنامه‌های دولت و رئیس‌جمهور را قبول داشته، تجربه لازم برای اداره استان را داشته باشند، قدرت هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها را دارا باشند، همه‌جانبه‌نگر بوده و از هر گرایش سیاسی که هستند، رویکرد اعتدالی داشته باشند. وزیر کشور درباره برنامه‌های وزارت کشور برای تقویت احزاب، گفت: در دولت یازدهم خانه احزاب که هشت سال تعطیل بود، بازگشایی شد و در 9 استان نیز خانه احزاب افتتاح شد که این روند در سایر استان‌ها هم ادامه می‌یابد. اکنون هیچ‌حزبی برای کسب مجوز پشت در وزارت کشور نیست. وی تصریح کرد: ما در کشور حزب زیاد داریم، اما حزب قوی کم داریم. مباحث مربوط به انتخابات هم در قالب جبهه‌ها شکل می‌گیرد، اما خوب است که احزاب در این حوزه نقش‌آفرین باشند، زیرا مرامنامه، اساسنامه، برنامه و افراد آن مشخص است. تلاش ما تقویت احزاب است که البته خود احزاب هم باید پیشقدم باشند. ما گفته‌ایم که در خانه احزاب، قانون احزاب را بازنگری کنند و اگر لازم باشد طرح یا لایحه‌ای تهیه شود، وزارت کشور به احزاب کمک می‌کند.