در انتظار امضای حکم شهردار

آرمان - مطهره شفیعی: ظاهرا قرار نیست بهشت فضای بدون حاشیه را به این زودی‌ها تجربه کند؛ 12سال مدیریت اصولگرایان در شهرداری فضایی را ایجاد کرده است که پذیرش تغییر در آن مشکل باشد. بنابراین ایجاد برخی حواشی از سوی مخالفان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای اهالی جدید بهشت دور از انتظار نبوده و نیست. اکنون موضوع امضای حکم محمدعلی نجفی برای جلوس بر کرسی شهرداری تهران مطرح است؛ کرسی‌ای که 12 سال محمد باقر قالیباف بر آن تکیه زده بود و با پیروزی لیست امید در انتخابات شورای شهر تهران رأی به حضور نجفی برای این جایگاه داده شد، اما ظاهرا هنوز حکم او از سوی وزیر کشور به امضا نرسیده و همین تعلل سبب بروز شایعات و ایجاد حواشی شده است. طبق قانون شهرداری، «انجمن شهر مكلف است پس از رسمیت‌یافتن بلافاصله و قبل از شروع به هر كار یك نفر را از بین اعضای خود یا از خارج از انجمن با رأی ‌مخفی و اكثریت تام و در صورتی كه دفعه اول اكثریت تام حاصل نشود، دفعه دوم با اكثریت نسبی برای ریاست شهرداری به مدت دو سال انتخاب و به‌وسیله فرماندار به وزارت كشور معرفی كند، شهردار پس از معرفی به وزارت كشور بلافاصله شروع به كار خواهد نمود.» اکنون درباره نجفی تمام مراحل قبلی طی شده و همه منتظر تایید وزارت کشور هستند، اما تعلل این وزارتخانه سبب بروز شایعاتی شده است.
نجفی:حکم امضا و ابلاغ نشده است
زمانی این ابهام پررنگ شد که نجفی هم آن را تایید کرد. دیروز اولین جلسه محمدعلی نجفی با معاونان و مدیران قالیباف در ساختمان بهشت برگزار شد و نجفی قبل از ورود به داخل جلسه در جمع خبرنگاران گفت:‌ «کارم را در شهرداری شروع کردم، اما رسمی نیست، چرا که حکم مسئولیتم توسط وزارت کشور امضا و ابلاغ نشده است.» وی ادامه داد: «کارهای مقدماتی را در شهرداری آغاز کرده‌ام و جلسه‌ای با معاونان و مدیرانی که مستقیما زیر نظر قالیباف فعالیت می‌کردند، گذاشته‌ایم.» نجفی بنای تعامل دارد و این موضوع را از روز اول اعلام کرد؛ البته تعاملی در راستای بهبود وضعیت پایتخت و نه امتیاز دادن به آنهایی که درصدد باج‌خواهی از نجفی با وعده حفظ آرامش شهرداری هستند. دیروز شهردار تهران در خصوص جابه‌جایی مدیران و معاونان مجموعه شهرداری نیز گفت: «‌امروز با معاونان و مدیرانی که مستقیما زیر نظر شهردار کار می‌کنند، جلسه دارم. در طول هفته‌ جاری با این مدیران به‌صورت خصوصی جلسه‌ای را برگزار خواهم کرد و طی این مسیر ممکن است برخی از آنها علاقه‌ای برای ادامه‌ کار نداشته باشند و یا برعکس، من علاقه‌ای به کار با آنها نداشته باشم که این هفته‌ برای آشنایی با مدیران و معاونان اختصاص خواهد داشت و هنوز تصمیم‌گیری برای جابه‌جایی مدیران و معاونان زود است.» محمدعلی نجفی در کانال تلگرامی‌اش هم به جلسه دیروز صبح خود با معاونان و مدیران شهرداری تهران اشاره کرده و نوشت: «هدف اول و مهم ما خدمت به نظام و مردم و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و نیامدم که شهرداری را به هم بریزیم.» وی به شایعات هفته‌های اخیر هم اشاره کرده و افزوده است: «شایعه کرده بودند ۱۰ گروه در حال برنامه نوشتن برای من بودند! همچنین شایعه کرده بودند ۸۰۰ مدیر بلافاصله در شهرداری مستقر می‌شوند که صحت نداشت. شایعه کرده بودند که تعداد کارمندان شهرداری را به ۱۵‌هزار نفر تقلیل می‌دهم که آن هم صحت نداشت.» وی همچنین در جلسه با معاونان و مدیران شهرداری تهران تصریح کرده است: «به آقای قالیباف گفتم مگر می‌شود ۱۲ سال شهردار تهران بود و زحمت نکشید که از زحمات ایشان تشکر می‌کنم.» شهردار تهران با تاکید بر اینکه خدمت افتخار شهرداری است، افزوده است: «شهرداری یک نهاد خدماتی است؛ منتها معتقدم باید این خدمت با رویکرد اجتماعی باشد. ما افتخار می‌کنیم که شهرداری یک نهاد خدماتی است و به مردم خدمت می‌کند.» وی ادامه داده است: «نباید بگوییم شهرداری کارش خدمت و خدمات نیست؛ نمایشگاه باز باران و سایر فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده از قبل باید ادامه پیدا کند.» وی تاکید کرده است: «تا زمانی که حکمم امضا نشود، به شهرداری نمی‌آیم، اما در دفتر خود خارج از شهرداری جلسات و کارها را ادامه خواهم داد.»
مخالفان بیکار نیستند


روز گذشته مخالفان شهردار‌شدن نجفی از این جمله او که «کارم را در شهرداری شروع کردم، اما رسمی نیست، چرا که حکم مسئولیتم توسط وزارت کشور امضا و ابلاغ نشده است» سوءاستفاده کرده و نوشتند: «نجفی در حالی پای خود را به شهرداری گذاشته است که اگر وزارت کشور حکم وی را ابلاغ نکند، مسئولیتش به همین یک روز ختم می‌شود، چرا که بر اساس قانون وی نمی‌تواند سرپرست شهرداری باشد.» آنها می‌دانند نجفی اهل مماشات‌ غیرقانونی نیست و با حضور در شهرداری مانع سوءاستفاده خواهد شد، بنابراین سعی دارند از آب گل‌آلود امضانشدن حکم نجفی، ماهی بگیرند.
سرپرست معرفی می‌شود
در شرایطی که هنوز حکم شهرداری محمدعلی نجفی به امضا نرسیده است، تنها راهکاری که به ذهن خطور می‌کند، معرفی سرپرست است. اول شهریورماه بود که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، خواستار ارائه حکم شهرداری تهران از سوی وزیر کشور شد و اظهار کرد: «درخواست ما این است که وزیر کشور هر چه سریع‌تر حکم محمد علی نجفی، شهردار تهران را امضا کرده تا نیازی به انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران نباشد.» روز گذشته و با تعلل وزارت کشور در تایید حکم نجفی بود که بار دیگر رئیس شورای اسلامی شهر تهران از انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران در صورت نرسیدن حکم شهردار تهران تا یکشنبه خبر داد. محسن هاشمی در حاشیه جلسه شهردار تهران با معاونان و روسای شهرداری تهران در جمع خبرنگاران گفت: «اگر حکم شهردار تهران تا یکشنبه توسط وزیر کشور امضا و ابلاغ نشود، در جلسه فردا (یکشنبه) برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب خواهد شد.» پس از اظهارات هاشمی بود که قائم‌مقام وزیر کشور گفت: حکم شهرداران بعد از بررسی صلاحیت‌های فنی و تحصیلی آنان از سوی وزیر کشور امضا می‌شود. محمدحسین مقیمی ادامه داد: این فرایند در مورد همه شهرداران معرفی‌شده طی می‌شود؛ امیدواریم هرچه زودتر نتیجه نهایی بررسی صلاحیت‌ها مشخص شود تا وزیر کشور حکمشان را امضا کند. مقیمی در پاسخ به اینکه رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده که اگر تا یکشنبه حکم شهردار تهران به دستشان نرسد، باید سرپرست تعیین کنند، اظهار داشت: ما در وزارت کشور پیگیر انجام این موضوع هستیم، و هر زمانی که نتیجه نهایی مشخص شود، حکم شهردار امضا می‌شود.
حکم امضا می‌شود
در حالی‌که تصور می‌شد باید منتظر معرفی سرپرست برای شهرداری تهران بود، اما عصر دیروز معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با تکذیب برخی خبرها درباره عدم صدور حکم شهردار تهران گفت: همه اقدامات و مکاتبات قانونی و اداری لازم برای صدور حکم شهردار تهران، در وزارت کشور انجام شده و به‌محض طی سایر تشریفات قانونی، حکم آقای دکتر نجفی از سوی وزیر کشور امضا خواهد شد. هوشنگ خندان‌دل افزود: در روز چهارشنبه اول شهریورماه، بلافاصله پس از انتخاب شهردار تهران در شورای شهر، فورا دستور لازم از سوی آقای دکتر رحمانی‌فضلی صادر و تشریفات قانونی مرتبط، مطابق مقررات، پیگیری شده است. مطابق قانون، حکم انتصاب شهرداران شهرهای بالای 500هزار نفر، توسط وزیر کشور صادر می‌شود که صدور این احکام برابر یک روند قانونی و اداری تعریف‌شده دنبال می‌شود و حکم شهردار تهران نیز برابر همین روند قانونی صادر می‌شود.