تهران و خراسان‌‌رضوی رکورددار سقط‌جنین

هرساله تعدادی از متقاضیان سقط ‌درمانی جنین به مراکز پزشکی قانونی در کشور مراجعه می‌کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی برای تعدادی از آنها مجوز سقط صادر می‌شود. در این میان استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را در سال گذشته داشته‌اند. وضعیت سقط‌جنین در کشور یا به عبارتی «تنها آمار رسمی سقط‌جنین» که در کشور وجود دارد، مربوط به آماری است که هر سال توسط سازمان پزشکی قانونی درباره سقط‌های درمانی اعلام می‌شود؛ یعنی در شرایطی که ادامه بارداری مادر به مرگ جنین یا مادر منجر شود، درخواست صدور مجوز سقط درمانی (تنها در ادارات کل پزشکی قانونی استان‌ها) مورد پذیرش قرار می‌گیرد؛ البته در صورت دستور مقام قضائی یا درخواست زوجین یا معرفی‌نامه پزشک معالج قبل از ولوج روح یعنی (چهارماهگی). سال گذشته در کشور 12هزار و 281سقط جنین انجام شده است. از این میزان برای هشت‌هزار و 537مجوز درمان صادر و برای دوهزار و 642مجوز صادر نشده است.
سقط درمانی چیست؟
«سازمان پزشکی قانونی کشور در سال1384 موارد سقط درمانی را در قالب 51مورد اعلام کرد. از این موارد 29مورد مربوط به ناهنجاری‌های جنینی است و 22مورد نیز مربوط به بیماری‌های مادر است. برخی صاحبنظران بر این باورند که با تصویب قانون مزبور و برشمردن 51مورد بیماری، آمارها بیانگر آن است که در بارداری ناخواسته یا ناشی از اعمال نامشروع و تجاوز به عنف و همچنین موارد دیگری که به دلایل اقتصادی و بعضا اجتماعی روی می‌دهد و مقنن آنها پیش‌بینی ننموده او ورود نکرده است، به طبع اجازه سقط درمانی داده نمی‌شود.» سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به ‌علت عقب‌‌افتادگی یا ناقص‌‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نیست. هرساله تعدادی از متقاضیان سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی در کشور مراجعه می‌کنند که ضمن بررسی شرایط و مدارک پزشکی برای تعدادی از آنها مجوز سقط صادر می‌شود و همین امر موجب شده است برخی سقط‌ها به شکل غیرقانونی انجام گیرد که آمار مناسبی درباره آن وجود ندارد.
آماری از سقط‌ غیرقانونی جنین در دست نیست


ناهید خداکرمی، رئیس انجمن متخصصان مامایی و زنان ایران درباره آمار سقط در ایران گفت: «آماری که درباره سقط در کشور اعلام می‌شود تنها مربوط به سقط‌هایی است که به شکل قانونی و تا قبل از چهارماهگی و با دستور پزشکی قانونی انجام می‌شود؛ البته نبود آمار دقیق درباره سقط جنین غیرقانونی تنها مختص به ایران نیست. قوانین سختگیرانه‌ای که در کشورهای مختلف دنیا نیز وجود دارد، موجب شده است که آمار دقیقی درباره سقط‌جنین وجود نداشته باشد.» در سال95 تعداد کل متقاضیان سقط‌جنین درمانی که برای دریافت مجوز به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند، ۱۲هزار و ۲۸۱نفر بود که تعداد این افراد در مقایسه با سال قبل از آن 4/23درصد افزایش داشته است. همچنین رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور درباره آمار سقط درمانی در کشور گفت: «در سال گذشته از کل متقاضیان، هشت‌هزار و ۵۳۷نفر حائز شرایط دریافت مجوز سقط ‌جنین درمانی تشخیص داده شدند و برای آنها مجوز صادر شد که نسبت به سال قبل از آن تعداد مجوزهای سقط جنین درمانی صادرشده 8/19درصد بیشتر شد. همچنین برای دوهزار و ۶۴۲نفر به دلیل نداشتن شرایط لازم مجوز صادر نشد و هزار و ۱۰۲نفر نیز بعد از اولین مراجعه درخواست خود را پیگیری نکردند. احمد شجاعی تاکید کرد: «در سال ۹۴، استان‌ تهران با دوهزار و ۷۱مراجعه که منجر به صدور هزار و ۱۴۵مجوز شد، خراسان رضوی با هزار و ۱۵۴مراجعه که صدور ۹۶۶مجوز را به همراه داشت و خوزستان با هزار و ۹۰مراجعه که از این تعداد ۹۱۱نفر موفق به اخذ مجوز شدند، بیشترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را داشته‌اند. همچنین استان‌های سمنان با ۱۰۲مراجعه و صدور ۶۰مجوز، ایلام با ۱۰۸مراجعه و صدور ۴۰مجوز و خراسان جنوبی با ۱۲۱مراجعه و صدور ۷۷مجوز کمترین آمار متقاضیان سقط جنین درمانی را داشته‌اند.