نجفي، طلسم راه يافتن شهردار به دولت را مي شكند؟

صدور حكم شبانگاه شهردار تهران، پاياني بر صدها شايعه و گماني بود كه مدت ها در مورد محمد علي نجفي مطرح مي‌شد. فردي كه همواره او را با پشت خط ماندن در راه كسب راي اعتماد مي شناختند و حال توانسته اعتماد كرسي مهم شهرداري تهران را كسب كند. نجفي بارها از سوي دولت‌ها براي كرسي‌هاي وزارتخانه اي مطرح شده اما همواره با مخالفت‌هايي رو به رو مي شد و حال با دريافت حكم شهرداري تهران از وزير كشور، دوره تازه اي را در زندگي مديريتي خود تجربه خواهد كرد. اين دوره، دوره اي است كه بايد به بسياري خواسته هاي زمين مانده از مديريت اصولگرايان در شهر پاسخ داده شود و نشان دهد كه مي توان در تهران به گونه اي بهتر نيز مديريت كرد. نجفي از ديروز كه برصندلي شهرداري تهران در طبقه هفتم ساختمان بهشت جلوس كرده است، توقعات بسياري را برابر خود مي بيند تا تهران را از آشفتگي‌ها در زمينه‌هاي مختلف رهايي بخشد.
راهي از بهشت به پاستور
تحقق خواسته‌هاي شهروندان از شهردار جديد تهران نيز، نيازمند زمينه سازي هاي مديريتي است كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها، «حضور شهردار تهران در هيات دولت» است. خواسته‌اي كه نزديك به دو دهه از طرح شدن آن مي گذرد و اما هر بار، به دلايلي از جمله ناهمگوني دولت و شهردار، به نتيجه نرسيده است. حال، فصل مشترك «اميد» ميان دولت و مديريت شهري ، توقعي را پيش آورده كه صندلي نجفي را در جلسات پاستور آماده كنند و شهردار تهران به عنوان عضوي ثابت در جلسات هيات دولت حضور يابد. آخرين‌بار، دولت و شهرداري كارگزاراني در دهه 70، تجربه حضور شهردار تهران در جلسات هيات دولت را به خود ديد و حال، انتظار است كه بار ديگر ، شهردار تهران راهي به پاستور يابد. غلامحسين كرباسچي ، اولين و آخرين شهرداري بود كه در جلسات هيات دولت حضوريافت و اين حضور، دستاوردهاي مهمي را براي تهران به دنبال داشت، آن زمان، گره هاي تهران خيلي زودتر و بهتر گشوده مي شد و مردم به طور ملموس، آثار حضور شهردار در دولت را مي ديدند. اما در دودهه گذشته، همواره تقابل ميان دولت و شهردار و قطع ارتباط اين دو، دود زيادي را به چشم مردم برد و اشك هاي زيادي را درآورد. در دوره هاي شهرداري بعد از كرباسچي، يعني ادوار مديريتي الويري و ملك مدني، دولت اصلاحات جايي براي شهردار در دولت نداشت و دوره احمدي ن‍ژاد نيز، تقابل سياسي دولت و شهردار را به خود ديد كه نه تنها راهي به هم ندادند، كه معدود راه‌هاي قبلي ارتباطي شهردار و دولت نيز بسته شد.
رييس جمهوري «شهردار» هم افاقه نكرد!


پس از آنکه احمدی ‌نژاد از «بهشت» با قول‌های زیادی به شهرداری و از آنجا به پاستور رفت، انتظار حضور شهردار در دولت بيشتر شد؛ چرا كه اولين بار، رييس جمهوري از جنس شهرداري انتخاب شده بود. ولي در عمل، اتفاق ديگري افتاد و اعضای شورای شهر وقت حتی مهدی چمران که همراه همیشگی شهردار منتخب شورا و مردم بود، کاملا صریح اعلام کردند که اقدام و حرکتی برای اجرایی شدن تعهدات اعلام شده در جهت همکاری دولت احمدی‌نژاد و شهرداری و شورا صورت نگرفته است! اگرچه پس از کش و قوس فراوان قرار بر این شد که جلسات مشترکی بین دولت و شهرداری حول مسائل مهم شهر تهران برگزار شود، اما تعداد این جلسات غیرعلنی به تعداد انگشتان یک دست نيز نرسید و در دولت احمدی‌نژاد که در زمان حضورش به عنوان شهردار تهران از هیات دولت وقت حذف شده بود، روال عدم حضور شهردار در جلسات هیات دولت ادامه یافت. اگرچه حل مشکلات پایتخت در سال‌های گذشته،نیازی به حضور و جلسه مشترک نداشته است و اگر هر دو طرف این ماجرا به وظایف خود کاملا عمل می کردند، مشکلی به وجود نمی‌آمد، اما اگر جلسات و حضوری مشترک تشکیل می‌شد شاید اختلاف‌نظر میان سکانداران دولت و شهرداری نيز برطرف و نقاط امید بیشتری برای شهر تهران نمایان می‌شد. حال كه نجفي، شهردار تازه تهران سخن از اين مي كند كه قبل از شهردار شدن، با رييس جمهور مشورت كرده، انتظار را براي حضور شهردار در دولت بيشتر كرده است.
حضور را پيگيري مي كنيم!
اين موضوع را احمد مسجد جامعي، يار ديرين و نزديك نجفي نيز تاييد كرده و گفته كه تلاش مي كنيم جاي شهردار در دولت باز شود. «ما حتما حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت را در شورای فعلی پیگیری خواهیم کرد. شهردار تهران باید در دولت حضور پررنگ داشته باشد». اين گفته‌هاي مسجد جامعي، عضو شوراي شهر تهران است كه نويدي از احتمال حضور شهردار در هيات دولت را مي دهد: معتقديم این صحبت هایی که در فضای رسانه ای بین دولت و مدیریت شهری مطرح می شود اگر رو در رو و در فضای گفت و گو صورت بگیرد، در وهله اول به نفع شهروندان تهرانی خواهد بود. به طور کل در دوره جدید، به طور قطع تعامل بین شهرداری و هیات دولت بیشتر خواهد شد. وي در خصوص ارتباط شورای شهر پنجم با دولت دوازدهم گفته كه در شورای اول شهر که مدیریت در اختیار اصلاح‌طلبان بود، این اتفاق افتاد و چندتن از وزرا در جلسات شورای شهر شرکت می کردند که اتفاق بسیار خوب و مبارکی بود. در جلسه ای هم که با حضرت آقا داشتیم، ایشان بر انجام این کار تاکید داشتند. البته این ماجرا دو وجه دارد. وجه اول اینکه نمایندگانی از دولت در جلسات شورا شرکت کنند و وجه دوم این است که نمایندگانی از شورای شهر نیز بتوانند در جلسه هیات دولت با توجه به دستور جلسه حضور داشته باشند. وي تاكيد كرد: البته اینکه در گذشته کسی از شورا در دولت شرکت کرده باشد، عملی نشده است که یکی از دلایلش این بود که شخصیتی نداشتیم که ضمن همنوا بودن با تفکرات حاکم بر دولت، بتواند در هیات دولت شرکت کند. به هر حال حضور اعضای شورای شهر در هیات دولت یا اعضای دولت در شورای شهر، موضوعی است که به نظرم باید دو طرفه و چنین تمایلی در دولت نيز وجود داشته باشد». اكنون بايد منتظر ماند و ديد كه انتظار براي حضور شهردار در دولت به سرانجام مي رسد يا دوره اي ديگر به دوره‌هاي بي‌نتيجه براي حضور شهردار در دولت اضافه مي شود.
اميدوار به تعامل دولت و شهرداري هستيم!
علی اعطاء - سخنگوي شوراي شهر
تعامل شهرداری و دولت به صورت طبیعی در این دوره این اتفاق می‌افتد، چون بعد از سال‌ها مدیریت شهری و دولت دیگر در تقابل نیستند و مسلم است که شهردار تهران را در جلسات هیات دولت خواهیم دید.
در این دوره و به واسطه وجود چنین تعاملی، زمینه مساعدی برای انجام بسیاری از اقداماتی که روی زمین مانده، تصمیم‌هایی که زودتر از این‌ها باید گرفته می‌شد وتعاملات جدی که بیش از این باید شکل می‌گرفت و نگرفت، در دوره آینده محقق خواهد شد.
نمی شود انکار کرد که عملکرد شهردار پایتخت به واسطه اهمیت و وسعت حوزه کاری که دارد، خیلی مهم است.
همچنین بسیار حايز اهمیت است که شهرداری با هیات دولت در تعامل جدی باشد یعنی مجموعه دولت و مجموعه مدیریت شهری هماهنگ با یکدیگر عمل کنند. این موضوع در حال حاضر هم برای دولت و هم برای شهرداری نتایج مثبتی دارد مانند عملکردی که کرباسچی در زمان شهردار بودن داشت.
در هر دوره‌ای که این تعامل برقرار بوده است، ما نتایج بهتری دیده‌ایم. اما در بیش از یک دهه اخیر چنین فضایی به دلایل مختلف فراهم نبوده است که عمده دلایل نيز دلایل سیاسی بوده است اما امیدواریم در این دوره این تعامل را نه فقط با دولت که با مجلس داشته باشیم و مواردی را که لازم است به اتفاق جلو ببریم.
تا این لحظه، جلساتی برگزار شده و در این‌خصوص صحبت شده است. هرچند که هنوز اقدام خاصی انجام نشده اما به زودی حاصل این تصمیم‌ها به اقدام می‌انجامد.
شهروندان تهراني پس از راي به ليست اميد در انتخابات شوراي شهر اكنون منتظر به ثمر نشستن وعده هاي انتخاباتي هستند كه قطعا هماهنگي ميان دولت و شهرداري و حضور شهردار در دولت براي به ثمر نشستن برنامه‌هاي حل مشكلات تهران،موثر خواهد بود .
ضرورت حضور شهردار در دولت
داوود تاجران – كارشناس شهري
شهردار فعلی تهران جزو نیروهای خبره و در ردیف اندوخته‌های علمی ایران است. تجربه‌هاي بزرگ و چشمگیری در زمینه های مختلف مدیریتی و وزارت دارد و به طور قطع تعامل شهرداری و دولت در زمان نجفی به دستاوردهای مثبت می انجامد؛ چرا که یکی از مشکلاتی که هزینه و بار سنگین آن را هر شهروند به دوش می کشد، عدم وجود یک مدیریت یکپارچه در مدیریت شهری است که با حضور دولت دوازدهم و وجود شخصی مانند نجفی با پیشینه مثبت، به رفع این مشکل امید بسیاری وجود داردتا بتوانیم مدیریت یکپارچه ای را که در دنیا اتفاق افتاده، داشته باشيم. نمی دانیم چرا در کشور ما این موضوع باید این قدر عقب می افتاد، انگار که ترک عادت واقعا برای برخی سخت و نشدنی است. این مساله در کشور ما نيز به وجود خواهدآمد. همه شهردارها در کشورهای پیشرفته رییس جمهور شهر هستند و استاندار نيز رییس جمهور استان است. ولی در تهران مسئولیت آب ، برق،گاز ، تلفن و انواع و اقسام خدمات ، هر کدام به عهده یک وزارتخانه یا یک اداره کل و سازمان هست که اشتباه محض است و امیدوارم در زمان فعلی با توجه به تعامل دولت و شهرداری که به طور حتم صورت خواهد گرفت، شاهد یکپارچگی نه فقط در تهران که در تمام شهرها باشیم. هزینه بسیاری از ارگان‌ها و نهادها و اداره ‌ها و سازمان های تبلیغاتی و فرهنگی را شهرداری ها می دهند اما همین مجموعه ها زیر نظر یک وزارتخانه یا اداره دیگر هستند. یکپارچه سازی خود می‌تواند هزینه‌های بسیاری را كاهش دهدو به قول معروف هزینه های موازی را جلادی خواهد کرد. در کنار تعامل با دولت، اگر معاونان قوی و باتجربه ای نیز از سوی شهردار انتخاب شود، شاهد یک تحول اساسی در مدیریت شهری خواهیم بود. در زمان مدیریت تهران توسط کرباسچی، حضور وی در جلسات هیان دولت بسیار تاثیرگذار بود. تعامل بی نظیر مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی با شهرداری، چنان سرعتی به کار ما در آن زمان داده بود که ما در مناطق به عنوان یک وزیر کار را جلو می‌بردیم و هیچ مشکلی وجود نداشت. اگر چنین تعاملی در این برهه حاکم شود ، به طور حتم دستاوردهای عظیم آن را خواهید دید. حضور شهردار تهران در هیات دولت به عنوان یک عضو دايمی از ضروریات است که منجر به اجراي برنامه‌هاي زمین مانده شهرداری خواهد شد.