کره شمالی در ادامه تنش ها با ایالات متحده دست به آزمایش یک بمب هیدروژنی زد جهان نا امن‌تر شد

در ادامه اقدامات تحریک آمیز کره شمالی، دست به آزمایش یک بمب هیدروژنی با قدرت تخریب بسیار بالا زد. این خبر تکان دهنده بسیاری از مردم و مقامات دنیا بویژه ساکنان شبه جزیره کره را بسیار نگران کرد.شدت این انفجار به حدی بود که منجر به دو زمین لرزه در این کشور شد. بامداد دیروز (یکشنبه) زلزله‌ای به بزرگی 5.6 در مقیاس ریشتر کره‌شمالی را لرزاند. همچنین خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد زلزله دومی به بزرگی 4.6 ریشتر در نزدیکی سایت اتمی کره‌شمالی رخ داده است.در همین حال مرکز زمین شناسى آمریکا ضمن تایید تلویحی امکان آزمایش مهیب هسته ای کره شمالی، بزرگی این زلزله را 6.3 ریشتر اعلام کرده است.به دنبال این آزمایش کمیته دفاعی کره جنوبی تشکیل جلسه داد و ارتش این کشور نیز به حالت آماده باش در آمد. پیشتر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی انجام یک آزمایش هسته ای دیگر از سوی کره شمالی «غیر قابل قبول» خوانده است. همچنین گزارش شده است که نخست‌وزیر ژاپن با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طریق تلفن تماس گرفته است.
بمب مهیب هیدروژنی
خبرگزاری یونهاپ در گزارشی به نقل از مقامات کره شمالی اعلام کرد پیونگ یانگ بمب هیدروژنی خود را با موفقیت آزمایش کرده است.پیشتر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دستور آزمایش بمبی هیدروژنی را که برای قرار گرفتن بر روی موشک بالستیک قاره پیما آماده شده ،صادر کرده بود. یونهاپ در ادامه اعلام کرد آزمایش جدید 9.8 برابر قوی‌تر از آخرین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی بوده است.البته ادعای روز یکشنبه کره شمالی مبنی بر نصب کلاهک هیدروژنی روی موشک قاره پیما هنوز توسط منابع مستقل تایید نشده است.دولت آمریکا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است. کاخ سفید در عین حال با صدور بیانیه ای از تماس تلفنی دونالد ترامپ، با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، خبر داده است. همزمان مقامات کمیته دفاعی کره جنوبی می‌گویند که قدرت آزمایش کره شمالی معادل ۱۰۰ کیلو تن بوده است. ویپین نارانگ، استاد علوم سیاسی در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست، در همین خصوص می‌گوید که چنین قدرتی «گامی بزرگ با هدف بازدارندگی است» چرا که چنین قدرتی قابلیت تخریب یک شهر را دارد.در مقام مقایسه و در صورت صحت قدرت بمب آزمایش شده از سوی کره شمالی، این بمب از بمبی که آمریکا بر شهر ناکازاکی انداخت بسیار قوی‌تر است. بمب ناکازاکی قدرتی معادل ۲۰ کیلوتن داشت.در بمب‌های هیدروژنی از همجوشی هسته‌ای برای ایجاد انفجاری بسیار قوی‌تر از یک بمب اتمی ساده استفاده می شود. بمب هیدروژنی حجم زیادی ندارند و در کلاهک موشک‌های بالستیک جای می‌گیرد. کره شمالی تا به حال به پنج آزمایش هسته‌ای دست‌ زده است، از جمله در ژانویه سال ۲۰۱۶ - در جریان آزمایش چهارم - دستیابی به یک بمب هیدروژنی را اعلام کرد.این در حالیست که برخی ناظران تردید دارند پیونگ یانگ به یک بمب هیدروژنی دست پیدا کرده باشد
واکنش های جهانی به اقدام پیونگ یانگ


کلینتسویچ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت: پیشتر آمریکا اقدامات تحریک آمیز انجام می داد، اما امروز کره شمالی در این مسیر قرار گرفته و از خط قرمز فراتر رفته است.
وی افزود: اگر پیش از این بعید می نمود، تنش های شدید در باره شبه جزیره کره به مناقشه جدی منجر شود، اما آزمایش هسته ای امروز کره شمالی تحریک آمیز است. این اقدام واقعا جدی است و بیش از این نباید اجازه داد تکرار شود.
مقام روس در همین حال تاکید کرد: هیچ راهی جز حل و فصل صلح‌آمیز مساله شبه جزیره کره و تداوم روند مذاکرات برای رسیدن به این هدف وجود ندارد.کلینتسویچ گفت: باید پشت میز مذاکره نشست و مساله را حل کرد، زیرا تلاش کره شمالی برای دفاع از حق حاکمیت خود ممکن است به بروز مناقشه بسیار جدی منجر شود.به‌دنبال این آزمایش اتمی، دولت چین اعلام کرد پکن موضع قاطعی نسبت به این آزمایش دارد و آن، غیرهسته‌ای شدن شبه جزیره کره و تولید و تکثیر نکردن سلاح‌های هسته‌ای و حفظ صلح و امنیت در شمال شرق آسیا است.همچنین دولت کره‌جنوبی اعلام کرد در صدد اجرای شدیدترین تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره‌شمالی برای انزوای کامل این کشور است. سئول تصریح کرد در نظر دارد قوی‌ترین سلاح‌های تاکتیکی آمریکا را برای دفاع از خود مستقر کند.در توکیو نیز شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قول داد که ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی را نادیده نگیرد. او گفت: «توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی تهدیدی جدی و فوری برای امنیت کشور ماست. این اقدام صلح و امنیت در منطقه و جامعه بین‌المللی را به خطر می‌اندازد. ما این اقدام کره‌شمالی را به شدیدترین و قوی‌ترین وجه محکوم می‌کنیم.»اما در اروپا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «جامعه بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به سرعت و قاطعانه به آزمایش کره‌شمالی واکنش نشان دهد.»در بیانیه ماکرون آمده است: «جامعه بین‌المللی باید با قاطعیت هر چه تمامتر به این تحرکات جدید پاسخ دهد تا کره‌شمالی مجبور شود بدون قیدو شرط به مذاکره بیاید و برنامه‌های موشک‌های بالستیک و هسته‌ای خود را به‌طور کامل برچیند.»یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی واکنش نشان داد و علاوه بر ابراز نگرانی جدی نسبت به این موضوع، گفت: «آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی اقدامی به شدت تاسف‌بار بود، بار دیگر به‌شدت اجرای کامل قطعنامه‌های مرتبط را خواهانم. این آژانس تحولات در برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی را که موجب نگرانی جدی است از نزدیک زیرنظر دارد.»
سایر اخبار این روزنامه
روز پر خبر سخنگوی قوه قضائیه قائم‌مقام قالیباف را گرفتند، حصر کروبی هم به قوتش باقیست محمد شمس لنگرودی در گفت‌وگو با « همدلی» از شعر و سینما و چیزهای دیگر می‌گوید درست است،جهان به سمت عامی گرایی پیش می‌رود راه‌حل «بحران مالی شهرداری» از زبان محمدحسین جوان‌ترین عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران فرمانده معظم کل قوا در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص): علیرضا خامسیان، روزنامه نگار و مشاور رسانه‌ای محمدرضا عارف در گفت و گو با «همدلی» از دلایل هجمه‌ها و نقدهای اخیر به رئیس فراکسیون امید مجلس می‌گوید کدخدایی: برخی فقها معتقدند که زن نباید وزیر شود پایان سودای وزارت زنان کره شمالی در ادامه تنش ها با ایالات متحده دست به آزمایش یک بمب هیدروژنی زد جهان نا امن‌تر شد مازاراتی طلایی در جاده چالوس که قیمتش برابر با درآمد سالانه 270خانوار ایرانی است، ایده این گزارش شد خبرها حکایت از این دارند که به دختران کم‌توان ذهنی در یک مرکز بهزیستی تعرض می‌شود گفت‌وگوی «همدلی» با سعید زارعی کارگردان نمایش «شرقی غمگین» داستان رفاقت های نابِ تمام شده کاوه یگانه افشار ژن خوب، ژن بد، اخلاق و حرفه ای گرایی روز پر خبر سخنگوی قوه قضائیه قائم‌مقام قالیباف را گرفتند، حصر کروبی هم به قوتش باقیست