بازخواست نمايندگان از وزير

شرق: از شروع بازي ايران و سوريه تا اين لحظه، واکنش‌هاي متفاوتي به ممنوعيت ورود زنان ايراني به استاديوم و اجازه ورود زنان سوري نشان داده‌ شده است. اغلب واکنش‌ها همراه با اعتراض و پاسخ سؤال مبني بر چرايي ماجراست. شهيندخت مولاوردي، دستيار ويژه رئيس‌جمهوري در حقوق شهروندي، از اولين کساني بود که به اين ممنوعيت واکنش نشان داد. مولاوردي در توييتر خود نوشت: ماده ۸۹ منشور حقوق شهروندي: حق همه شهروندان، به ويژه زنان است که به امکانات ورزشي و آموزشي و تفريحات سالم دسترسي داشته باشند و بتوانند با حفظ فرهنگ اسلامي - ايراني در عرصه‌هاي ورزشي ملي و بين‌المللي حضور يابند.
اگر ممنوع است، براي همه ممنوع است
بخش اعظم نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز به اين مسئله واکنش نشان داده‌اند. حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدتقي رهبر در پاسخ به اين سؤال که آيا با ممنوعيت حضور زنان در استاديوم موافق است، گفت: اگر قرار است حضور زنان ايراني در استاديوم آزادي ممنوع باشد، درباره مليت‌هاي ديگر نيز بايد چنين موضوعي اعمال کنيد. عضو جامعه روحانيت مبارز در رابطه با چرايي مجازنبودن زنان براي ورود به استاديوم فوتبال اظهار كرد: ما روي سنت‌هاي ايراني خودمان به عنوان ايراني حساسيت بيشتري داريم، ملاحظه کرديد که چند ماه پيش وقتي آقايان وزرا رفتند در خانه سفارت بلژيک، زنان بي‌حجاب هم در آن خانه بودند، ما همان موقع اين ايراد را گرفتيم که چرا به خانه سفير رفتند. آن مسئله که گذشت و رفت. بعد هم گفتند ما ناچار بوديم و نمي‌دانستيم وضع اين‌طور است. رهبر با بيان اينکه «درباره آنچه ديروز اتفاق افتاد، نه دفاع مي‌کنم و نه اعتراض مي‌کنم» افزود: موضع‌گيري در اين‌باره مشکل است. از خود آقايان متصدي بايد پرسيده شود که چرا به زنان سوري اجازه ورود داده شده است. به لحاظ شرعي، تفاوتي بين مليت‌ها وجود ندارد، اگر ممنوع است، براي همه ممنوع است.
آيت‌‌الله محسن غرويان نيز باور دارد که حضور زنان در استاديوم‌هاي فوتبال به لحاظ فقهي و شرعي مشکلي ندارد.


اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار كرد: حضور زنان در استاديوم‌هاي فوتبال به لحاظ شرعي و فقهي مشکلي ندارد، اما برخي فقها آن را به دلیل مفسده‌اي که احتمالا بر آن مترتب مي‌شود، مورد اشکال مي‌دانند. 
طرح سؤال از وزير ورزش
همچنين، فاطمه حسيني، نماينده مردم تهران، از طرح سؤال خود از وزير ورزش درباره حضور زنان در وزشگاه‌ها خبر داد و گفت:‌ در سؤال خود از آقاي سلطاني‌فر، عنوان کردم که تاکنون برای فراهم‌کردن شرايط مطابق با موزاين اسلامي و در شأن زنان کشورمان برای حضور در ورزشگاه‌ها و تماشاي رقابت‌هاي ورزشي چه برنامه‌ريزي و اقداماتي صورت گرفته است؟ در شرح سؤال نيز عنوان کردم، همان‌طور که مستحضريد، متأسفانه شاهد آن هستيم که شرط حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشاي مسابقات ورزشي، داشتن تابعيت کشور تيم رقيب ايراني است و با توجه به اينکه ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها در دوران تصدي وزارت جنابعالي استمرار يافته و اين اقدام با اصول سوم، نهم و بيستم قانون اساسي مغايرت دارد، تاکنون برای فراهم‌کردن شرايط مطابق با موازين اسلامي و در شأن زنان ايراني برای حضور در ورزشگاه‌ها و تماشاي رقابت‌هاي ورزشي چه برنامه‌ريزي و اقدامي انجام شده است؟
فاطمه سعيدي، عضو کميته حقوق شهروندي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، نيز از اينکه براي ممنوعيت حضور زنان در ورزشگاه‌ها بهانه‌هاي واهي آورده مي‌شود، انتقاد کرد.
وي مجازنبودن حضور زنان ايراني در ورزشگاه‌ها را قانوني ندانست و گفت: همواره در قوانين کشور ما از برابري حقوق زن و مرد گفته شده است و ممنوعيت ورود بانوان ايراني به ورزشگاه‌ها بر خلاف منشور حقوق شهروندي است. وي علت ممنوعيت حضور زنان را بهانه‌هاي واهي دانست و گفت: اگر اين ممنوعيت براي رعايت شأن بانوان و امنيت بانوان در نظر گرفته شده است، بايد فضاي ورزشگاه‌ها را اصلاح کرد، نه اينکه بانوان را از حضور در استاديوم‌ها منع کرد. نبايد به دلیل رفتار ناهنجار و فحاشي چند تماشاگر، بانوان را حذف کرد، بلکه اين افراد را بايد از حضور در ورزشگاه‌ها محروم کرد. عضو فراکسيون زنان مجلس ممنوعيت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را توهين و جسارت به مردان و بانوان ايراني دانست و افزود: اينکه به دليل رفتار نامناسب آقايان، خانم‌ها از رفتن به استاديوم محروم شوند، پذیرفته نيست و در اين زمينه مردان ايراني نيز بايد اعتراض خود را بيان کنند. سعيدي حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را يکي از مطالبات کوچک جامعه زنان ايراني دانست و تصريح کرد: مطالبات جامعه زنان ايراني بيشتر از اين خواهد بود و نخواهيم گذاشت حقي از زنان ايراني ضايع شود. عضو فراکسيون زنان مجلس ديوارکشي و حصارکشي را نيز بسيار ناپسند عنوان و تصريح کرد: اين اقدام نيز نوعي توهين به جامعه مردان ايراني به‌شمار مي‌آيد و اين آزادي بايد وجود داشته باشد که خانواده‌هاي ايراني بتوانند در کنار همديگر يک مسابقه فوتبال را تماشا کنند.
نيازمند همگرايي هستيم
مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان، نيز با اشاره به اينکه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نيازمند همگرايي و همکاري و باور همه‌جانبه افراد صاحب‌نظر و دست‌اندرکار است، افزود: برخي از افراد در اين زمينه دغدغه‌هايي به‌لحاظ فرهنگي و اجتماعي دارند که اين دغدغه‌ها را به رسميت مي‌شناسيم، بنابراين بايد با بحث و تعامل، به مرور شرايط براي حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها فراهم شود؛ درواقع مراجع قانوني، فرهنگي و ديني بايد به تفاهم برسند. سخنگوي فراکسيون ورزش مجلس نيز با بيان اينکه مجموعه ورزشي بانوان آزادي از داستان انبوه پروژه‌هاي ورزشي نيمه‌کاره در سراسر ايران مستثنا نيست، گفت: مجموعه ورزشي بانوان آزادي بدون برنامه و پيش‌بيني اعتبار لازم کلنگ زده شد.
نايب‌رئيس فراکسيون مستقيلن ولايي از مسئولان ورزشي خواست اگر حضور خانوادگي در ورزشگاه‌ها نياز به قانون و برطرف‌کردن خلأهاي قانوني دارد، اين موضوع را به مجلس منعکس کنند تا نسبت به رفع آن اقدام شود. غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي با اشاره به ممنوعيت حضور بانوان ايراني در استاديوم يکصدهزارنفري آزادي و حضور بانوان ساير کشورها در ورزشگاه، عنوان کرد: هيچ پاسخ منطقي‌اي براي عدم حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد و طبق ماده 89 حقوق شهروندي نمي‌توانيم مانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها شويم. 
ناهيد تاج‌الدين، عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، نيز در توييتر خود نوشت: اسفناک‌ترين بخش بازي ديروز در ورزشگاه آزادي، اضافه‌شدن تبعيض مليتي به تبعيض جنسيتي و حضور زنان سوري باوجود غيبت زنان ايراني بود.
فقط 11 نفر بليت خريده بودند
چهره‌هاي ورزشي نيز به ماجراي حضور زنان در ورزشگاه واکنش نشان دادند. رئيس فدراسيون فوتبال درباره اشتباه در بليت‌فروشي و فروش بليت به بانوان اظهار کرد: ما که در ورزشگاه حاضر مي‌شويم در جريان واقعيت‌هاي موجود درون ورزشگاه هستيم. درحال‌حاضر از لحاظ ساختاري و فيزيکي آمادگي ورود بانوان را نداريم. بايد گيت‌هاي ورودي جداگانه داشته باشيم که اين اتفاق نيفتاده است. با آن اشتباهي هم که در سيستم بليت‌فروشي رخ داد، تنها ۱۱ نفر از بانوان بليت خريدند که با تذکر ما آن بليت‌ها ملغي شد. او افزود: بحث دوم، رايگان‌کردن حضور تماشاگران در ورزشگاه بود که اين تصميم از سوي فدراسيون گرفته نشد. اگر اين تصميم از سوي فدراسيون بود، در سايت ما اعلام مي‌شد. اسپانسر اين کار را کرد و با خريد بليت‌هاي باقي‌مانده، بازي رايگان شد. البته تعداد بليت خوبي هم فروخته شد که نزديک به ۳۳ هزار بليت بود. تاج درباره حضور بانوان سوري در ورزشگاه آزادي تصريح کرد: بانوان ايراني هم حضور داشتند. دو، سه بانوي ايراني در VIP حضور داشتند که يکي از آنها نايب‌رئيس خودم بود. البته گفتني است که اين تعداد اعلام‌شده از سوي رياست فدراسيون فوتبال واقعي نيست. آمار جمع‌آوري‌شده ازسوي خبرنگار «شرق» نشان مي‌دهد بيش از 50 نفر اقدام به خريد بليت کرده بودند.
مهرداد ميناوند، بازيکن سابق تيم ملي، نيز در اينستاگرام خود نوشت: روى سخنم با رئيس‌جمهور منتخب و محترم و مسئولان رده‌بالاى ورزش كشور است؛ كارى نكنيد كه سال‌هاى بعد نيز كه چندان دور نخواهد بود آيندگان ما به اين قانون منع ورود زنان باغيرت ميهنمان نيشخند بزنند يا باورشان نشود. استادان، اينها همان شيرزنان غيور و باشرفى هستند كه هميشه به وقت نياز همچون مردان در صحنه‌هاى گوناگون ملى- ميهنى نقش پررنگ خود را به رخ ما كشيده‌اند. انصاف نيست كه در جلو چشمانشان زن‌هاى اجنبى وارد ورزشگاه شوند و آنها با سرخوردگى روانه خانه‌هايشان».
به نظر مي‌رسد اين ماجرا هنوز تمام نشده، پروانه سلحشوري، رئيس فراکسيون زنان مجلس، گفت بايد همه مسئولان دست به دست هم دهيم تا زنان ميهمان استاديوم آزادي در دربي بعدي تهران باشند. گفتني است معصومه ابتکار، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده، درباره اين اتفاق تا اين لحظه سکوت کرده است.