احتمال حضور احمدی‌نژاد در دادگاه بقایی

آرمان: حمید بقایی یکی از مسئولان دولت‌های نهم و دهم و درعین‌حال یکی از نزدیک‌ترین افراد به احمدی‌نژاد بوده و هست. در صحت این مطلب همین بس که رئیس‌جمهور سابق در واکنش به زندانی‌شدن معاون‌اولش از وی اعلام برائت کرد، اما تمام‌قد پشت بقایی ایستاد و او را در اتهامی که به او وارد شده بود، بی‌گناه دانست. حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه در هشتادمین نشست خبری خود در ۱۸خرداد۱۳۹۴ به پرونده‌بقایی در دادگاه انقلاب اشاره کرد و سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران هم گفت: قرار بازداشت آقای بقایی شش‌بار از زمان بازداشت او در تاریخ ۱۸خرداد۱۳۹۴ تمدید شده بود. بقایی در نهایت در تاریخ ۲۸دی۱۳۹۴ خورشیدی با تبدیل قرار بازداشت به کفالت، آزاد شد. وی حدود ۲۲۵روز در بازداشت‌موقت بود و مجددا در تاریخ ۱۸تیر۱۳۹۶ با حکم بازپرس پرونده‌سابق خود از مقابل خانه‌اش بازداشت شد. او پس از تعیین وثیقه ۵۰‌میلیاردتومانی در دادسرا و تهیه‌نشدن آن زندانی و پس از ۱۸روز بازداشت با تامین ۲۰‌میلیاردتومان وثیقه آزاد شد.
اتهامات بقایی
در ۲۵تیر۱۳۹۶ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در یک کنفرانس خبری اتهامات بقایی را تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات‌دولتی اعلام کرد. اژه‌ای همچنین گفت: «در روزهای اول هم که تحقیق انجام می‌شد، مورد دیگری مطرح شد که دو‌میلیون‌یورو در اختیار متهم (بقایی) بوده که این را باید به‌جای دیگری می‌داده، ولی این در هیچ‌جایی ثبت و ضبط نشده که این موضوع هم باید پیگیری شود». احمدی‌نژاد پس از این اظهارات با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر بی‌گناهی بقایی، تمامی اتهام‌های مطرح‌شده درباره وی را کذب‌محض خواند و اقدام سخنگوی قوه‌قضائیه در طرح این اتهامات درمقابل رسانه‌ها را قابل‌تعقیب توصیف کرد.
دادگاه‌های دولت دهم


بقایی اولین مسئول دولت احمدی‌نژاد نیست که به‌اتهام اختلاس دستگیر می‌شود و احتمالا آخرین آنها هم نخواهد بود. بقایی حتی در دوران تصدی مسئولیت سازمان میراث‌فرهنگی هم با انتقادات بسیاری در مورد سوء‌مدیریت مواجه بود، اما رئیس‌جمهور وقت به این انتقادات توجه نداشت و بقایی هم هیچ‌تزلزلی در جایگاه خویش حس نمی‌کرد. پرونده او همواره با ابهامات و اماواگرهای بسیاری همراه بود و دفاع به‌هرقیمت احمدی‌نژاد از او هم به این شبهات دامن می‌زد. دستگیری وی پس از پایان دوران مسئولیتش کاملا قابل‌انتظار بود و عده‌ای حتی در انتظار برگزاری دادگاه شخص احمدی‌نژاد نیز هستند. در همین راستا به‌تازگی غلامعلی جعفرزاده، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین‌ولایی گفت: قوه‌قضائیه نباید دیگر بیشتر از این تساهل و تسامح کند. وی اظهار داشت: در مورد هفت تخلف بزرگ احمدی‌نژاد رأی صادر شده و بهتر است قوه‌قضائیه در این زمینه اقدام کند؛ معلوم نیست چرا این موضوع مسکوت مانده است. عضو هیات‌رئیسه فراکسیون مستقلین با اشاره به ادامه روند تسامح با اتهامات احمدی‌نژاد به دو قوه ادامه داد: این سوال مردم بی‌جواب می‌ماند که آیا احمدی‌نژاد راست می‌گوید یا دروغ می‌گوید؟ یا دستش پر است و می‌ترسند با او برخورد کنند؟ حتی الان نیز این شائبه ایجاد شده است که دست احمدی‌نژاد پر است. به‌همین‌خاطر باید قوه‌قضائیه قاطعانه برخورد کند و نشان دهد حرف اول و آخر را دراین مملکت قانون می‌زند.
احمدی‌نژاد می‌آید؟
سیدعادل حیدری، وکیل احمدی‌نژاد، در پاسخ به احتمال حضور احمدی‌نژاد در دادگاه بقایی گفت: دادگاه آقای بقایی علی‌الاصول علنی است چون اصل165 قانون‌اساسی و ماده352 آیین‌دادرسی کیفری به‌صراحت بر علنی‌بودن محاکمات تصریح دارند و لذا هرکس می‌تواند در محاکمات‌علنی حضور یابد. وی افزود: مفهوم آن این است که هیچ‌کس حق ندارد در محاکمات‌علنی مانع از ورود افراد در دادگاه شود. حیدری همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین احتمال دارد آقای احمدی‌نژاد و برخی مسئولان دولت قبل به‌عنوان یک شهروند در دادگاه آقای‌بقایی شرکت کنند. همچنین پیش از این سیدعلی‌اصغر حسینی، وکیل حمید بقایی، به ایلنا گفت: بر اساس اعلام دادگاه شعبه۱۰۵۷ کیفری۲، اولین‌جلسه دادگاه موکل اینجانب، آقای حمیدبقایی، برای ۲۵مهرماه تعیین‌وقت شده است. وی افزود: در ملاقاتی که با قاضی‌محترم دادگاه، آقای حیدری داشتم، اصرار خودمان مبنی بر برگزاری‌علنی جلسات‌دادگاه با حضور مردم و اصحاب رسانه‌ها را به ایشان اعلام کردم. موکل بنده آقای حمید بقایی معتقد است که باید دادگاه به‌صورت علنی برگزار شود تا مردم در جریان حقایق ماجرا قرار گیرند.